"Olemme kokeneet, että sähköpostiviestit osana viestintää on auttanut kummien sitouttamisessa merkittävästi."

Yrityksestä

WWF on yksi maailman suurimmista ja arvostetuimmista riippumattomista ympäristöjärjestöistä. WWF:n maailmanlaajuisessa verkostossa on aktiivista toimintaa yli 100 maassa ja yli 5 miljoonaa tukijaa.  WWF:n tehtävä on pysäyttää luonnon köyhtyminen ja rakentaa tulevaisuus, jossa ihmiset ja luonto elävät tasapainossa. WWF toimii kaikilla luonnonsuojelun osa-alueilla.

Haaste

WWF:n tukijat mahdollistavat järjestön pitkäjänteisen työn uhanalaisten lajien ja niiden arvokkaiden elinympäristöjen hyväksi Suomessa ja maailmalla. Kilpailu säännöllisistä tukijoista eri hyväntekeväisyysjärjestöjen välillä on kuitenkin tiukentunut vuosien mittaan, ja tukijoiden sitoutuminen on noussut merkittävään rooliin. WWF halusi edelleen kehittää kanavaa, joka auttaa  viestimään tukijoille mihin heidän tukeansa tarvitaan sekä mitä yhdessä tukijoiden kanssa saadaan aikaan.

Ratkaisu

WWF otti käyttöönsä APSIS Pron, jonka avulla he voivat lähettää sähköposteja, yhtenä osana viestintäänsä kertoessaan saavutuksistaan ja ohjelmiensa onnistumisista niin kummeille eli yksityishenkilöille, yrityksille kuin muillekin sidosryhmille. WWF:n eri tiimit pystyvät hyödyntämään APSIS Prota monipuolisesti. 

Tuotteet: / Pro

Tulokset

“Otimme APSIKSEN järjestelmän käyttöömme tehdäksemme pitkäjänteisempää ja säännöllisempää viestintää niin kummeille kuin muille sidosryhmille. Olemme kokeneet, että sähköpostiviestit osana viestintää on auttanut kummien sitouttamisessa merkittävästi,” kertoo Tarja Hakala WWF:n yksityisvarainhankinnan johtaja. WWF pitää juuri sitouttamista merkittävänä seikkana, sillä vanhojen tukijoiden pitäminen on huomattavasti kannattavampaa kuin uusien hankkiminen. “Kerromme kummiviesteissämme, uutiskirjeissämme ja muissa viesteissämme sidosryhmillemme laajasti WWF:n ajankohtaisista uutisista, saavutuksista ja onnistumisista. Uskomme, että viestintä on ratkaiseva tekijä silloin, kun tukijat puntaroivat jatkaako saman järjestön tukemista vai miettiäkö toista vaihtoehtoa,” Hakala jatkaa.

“Kummius on ollut yksityisille ihmisille yksi tapa tukea toimintaamme jo parikymmentä vuotta ja halusimme ottaa käyttöön samankaltaisen tukemismallin myös niille yrityksille, jotka haluavat olla mukana tukemassa luonnonsuojelutyötä niin Suomessa kuin maailmalla. Tätä varten aloitimme Ystäväyrityspalvelun vuonna 2015,” kertoo Leena Oiva, WWF:n yritysyhteistyön kehityspäällikkö. WWF:n mielestä APSIS on ollut erinomainen kumppani ja yhteistyö on sujunut mutkattomasti. He kokevat, että asioiden hoitaminen suomeksi on ollut helppoa esim. teknisimmissä rajapinta-asioissa. “APSIKSEN järjestelmä on intuitiivinen käyttää ja etenkin raportointitoiminto on ollut hyödyllinen tulosten seuraamiseen,” Oiva kuvaa.

WWF on seuraavaksi ottamassa käyttöönsä trigger-viestit, joiden avulla markkinointia saadaan entistä automatisoidummaksi. “Sähköpostiviestinnän painoarvo on kasvanut vuosien varrella merkittävästi juuri sen sitouttavuuden vuoksi. Haluamme myös, että nettisivujemme lisäksi myös sähköpostimme ovat responsiivisia, jotta kummeillamme, ystäväyrityksillä ja muilla sidosryhmillä on mahdollisimman helppo käyttökokemus kaikissa eri kanavissa. Lisäksi odotamme innolla, että saamme trigger-viestit pian käyttöön ja ensimmäisiä tuloksia nähtäväksemme,” Hakala ja Oiva summaavat.

© APSIS International AB. Kaikki oikeudet pidätetään.