Miten BDO tuo osaamisensa lukijoiden inboxiin?

Verolainsäädäntö, arvonlisäverotus ja tilintarkastus ovat kaikki monimutkaisia asioita. Rehellisesti sanottuna, useimpien mielestä ne eivät ole kaikista mielenkiintoisimpia asioita, joista lukea. Jotta voit sitouttaa ja ansaita luottamuksen sinun yksinkertaisesti täytyy tavoittaa oikeat ihmiset, oikealla sisällöllä, oikeaan aikaan.

Tämä on usein helpommin sanottu kuin tehty.

Simon Warnich työskentelee Senior Consultant for Communication & Social Media –roolissa BDO:ssa, joka on yksi Tanskan suurimmista tilintarkastusyrityksistä. Hänen tehtävänään on pitää huolta, että BDO saavuttaa tavoitteensa olemalla ensisijainen tietolähde asiakkaille, prospekteille, journalisteille ja muille tahoille, jotka etsivät tietoa verolainsäädännöstä, arvonlisäverotuksesta tai muista samankaltaisista asioista.

Jotta tämä saavutettaisiin, selkeä ymmärrys kohdeyleisöstä on korvaamatonta.

"Tieto on meille avainasemassa" , Simon Warnich kertoo. "Meidän tulee tietää puhummeko olemassa oleville asiakkaillemme, prospekteille vai joillekin aivan muille. Suurin haasteemme oli koota tieto ja saada yhtenäinen kuva henkilöistä kenelle puhumme. Meillä kyllä oli tietoa, mutta tarvitsimme apua sen saattamisessa hyötykäyttöön," hän korostaa.

Astu kohdeyleisösi kenkiin

BDO:lla oli jo 16 000 uutiskirjeen tilaajaa, joten heillä jo oli timanttinen mahdollisuus tavoitella kohdeyleisöään helposti ja kustannustehokkaasti. Kuitenkin tieto heidän aiemmassa sähköpostimarkkinoinnin työkalussaan oli sekaisin – tämän vuoksi oli vaikea ymmärtää mikä sisältö meni ulos ja kenelle.

BDO halusi lähteä liikkeelle hyvin toimivasta sähköpostimarkkinoinnista. Tämän vuoksi maaliskuussa 2015 he aloittivat APSIS Pron käytön, koska järjestelmä pystyi hallinnoimaan tietoa paljon paremmin kuin aiemmin käytössä ollut työkalu.

"Sähköposti on yksi viimeisistä kanavista, joka oikeasti on sinun. Facebookin ja LinkedIn:in orgaaninen tavoittavuus laskee jatkuvasti, joten ei ole takuuta, että seuraajasi näkevät viestejäsi siellä. Sähköposti on erinomainen tapa kohdeyleisömme tavoittamiseksi ja seuraamiseksi kuinka he sitoutuvat yritykseemme."

Kun BDO oli saanut siirrettyä tiedot edellisestä sähköpostimarkkinoinnin työkalusta APSIS Prohon ja olivat siivonneet vastaanottajalistat, Warnich alkoi suunnitella BDO:n digiviestintää uudella tavalla sekä kohderyhmän paremman tuntemuksen avulla. Hän oppi, että esimerkiksi heidän joka toinen viikko lähetettävän uutiskirjeen vastaanottajiin kuului mm. monien Tanskan suurimpien yritysten talousjohtajia, kilpailijoita, median edustajia ja vaikuttajia. Mielenkiintoinen seikka oli, että suuri osa uutiskirjeen tilaajista oli Tanskan veroviranomaisista, SKAT:ista.

APSIS Pron avulla, BDO pysyi pienentämään uutiskirjeiden määrää ja he alkoivat käyttämään erilaisia suodattimia, joilla he pystyivät tarjoamaan juuri oikeanlaista sisältöä eri segmenteille. He alkoivat suodattimien avulla näyttämään tiettyä sisältöä tietylle kohdeyleisölle.

Tällä tavoin he pystyivät tekemään personoitua viestintää laajalle vastaanottajakunnalle, ottaen huomioon juuri kyseisen vastaanottajan tarpeet ja mielenkiinnon kohteet.

Toimi vastaanottajan aikataulussa

BDO loi strategian sähköpostiviestinnälleen. Näin he pystyivät varmistamaan, että niin asiakkaat, prospektit, lainsäätäjät kuin muut vaikuttajat saisivat sisältöä, joka sopii kaikista parhaiten juuri heidän tarpeisiinsa. BDO:lla on nykyisin asiantunteva henkilö, joka on vastuussa sisällön kirjoittamisesta ja yrityksen äänen kuuluville saamisesta. Warnich muun viestintätiimin kanssa vastaa strategiasta ja suunnittelusta sekä yrityksen uutiskirjeestä.

"Tunnustettujen asiantuntijoidemme ja eksperttiemme tehtävä on tiivistää uusia lainsäädäntöjä ja saada niistä selkokielisiä koko lukijakunnallemme. Sähköposti on paras kanava kommunikoida ihmisten kanssa, jotka ovat aktiivisesti ilmoittaneet haluavansa vastaanottaa tietoa," Warnich kertoo.

Yritys lähettää uutiskirjeensä joka toinen viikko, aina keskiviikkoisin klo 8.00. Näin he voivat varmistaa, että uutiskirje on saapuneet-kansion yläpäässä kun ihmiset saapuvat työpisteillensä. Asettamalla tämänlaisen oletusarvon ja jatkuvasti sen täyttämällä, BDO on onnistunut varaamaan ja omistamaan ajan lukijoidensa elämässä. Se on hieman kun sovittu tapaaminen tuhansien tärkeiden henkilöiden kanssa, joka toisena keskiviikkoaamuna.

"Minua hieman kiinnostaisi tietää mitä käy jos tekisimme split-testin ja lähettäisimme uutiskirjeemme esimerkiksi torstaina tutun keskiviikkoaamun sijaan. Koska vastaanottajamme ovat täsmällisiä ihmisiä niin todennäköisesti päätyisimme vain kasaan valituksia ihmisiltä mikseivät he ole saaneet uutiskirjeitään ajoissa. Ja meillähän on jo tällä hetkellä avausprosentti 57, joten ehkei meidän kannata pelleillä sen kanssa," Warnich hymyilee.

Mitä seuraavaksi? Warnich aikoo tiiminsä kanssa myös jatkossa tarjota parasta mahdollista sisältöä vastaanottajilleen dataa hyödyntäen. Näin he näkevät voivansa pysyä parhaiten mukana kilpailussa. Ja kuka tietää, ehkä heidän sähköpostiensa avausprosentit kasvavat vielä entisestään...

 

3 tärkeää asiaa, jotka BDO kokee sähköpostiviestinnän menestystekijöiksi

Varaa säännöllinen aika lukijoidesi kalentereista

Ota selvää minä päivänä ja mihin vuorokauden aikaan lukijasi haluavat vastaanottaa ja lukea viestejäsi. Lähetä uutiskirjeesi aina juuri tuohon aikaan. Jos ja kun päätät tietyn ajan lähettää viestejäsi, ole johdonmukainen. Sinun tulee toimittaa sisältöä säännöllisesti täyttääksesi asetetut odotukset.

Tarjoa lukijoillesi hyödyllistä tietoa

Sisällön tulisi olla aina tarpeellista ja hyödyllistä lukijoillesi. Esitä monimutkaisetkin asiat ymmärrettävässä muodossa niin, että ne ovat käytännöllisiä ja arvokkaita lukijoillesi.

Pidä vastaanottajalistat ajan tasalla

Muista, että vastaanottajasi ovat yksi viestintäsi keskeisimmistä tekijöistä. Kun sinulla on tietoja heistä, voit aloittaa segmentoinnin ja kasvattaa näin viestien oleellisuutta ja vaikutusta.

Tuotteet: / Pro

© APSIS International AB. Kaikki oikeudet pidätetään.