11 Verkkokaupan, B2B & Data-Driven markkinoinnin ennustetta vuodelle 2017

Kirjoittanut APSIS

2017-01-13

Digimarkkinoijat - on aika katsoa eteenpäin!

2016 oli monella tapaa uskomaton vuosi meille markkinoijille: erilaiset pilvipalvelut, uudet SoMe-alustat ja ratkaisujen integroitavuus takaavat valtavan määrän työkaluja, joista valita sopivimmat paremman markkinoinnin mahdollistamiseksi.

Erityisesti näkymät B2B-, verkkokauppa- ja data-driven-markkinoinnissa ovat kirkastuneet viime vuoden aikana. Kysyimme kolmelta asiantuntijaltamme talon sisältä, mitä on luvassa vuonna 2017: ovatko samat aiheet valokeilassa myös jatkossa? Vai kannattaisiko meidän varautua johonkin uuteen? 

Lue mitä he sanoivat!

Emil Eriksson

 

Omnichannel vs. Unified Commerce

Vähittäiskaupan siirtymä yhdestä kanavasta monikanavaisuuteen (multichannel) on varsin pitkällä ja moni on jo omnichannel–maailmassa. Vuonna 2017 tulemme näkemään kehityksen seuraavan askeleen (ja samalla uuden digimarkkinoinnin muotisanan yleistymisen) eli siirtymän kohti unified commercea. 

Päällimmäinen ero omnichannelin ja unified commercen välillä on, että jälkimmäisessä kaikki tieto on päivittettynä kaikissa mahdollisissa asiakaskohtaamisen kanavissa reaaliaikaisesti. Näin käyettävissä on täydellisen kokonaisvaltainen asiakaskuva  ja “yksi totuus". Omnichannel-ympäristössä jokin osa tiedosta on olemassa, mutta erillään, yhdessä kanavassa. 

Ennustetiedon merkitys kasvaa

Personointi (esim. täysin personoidun ostokokemuksen tarjoaminen) on ollut verkkokauppiaitten tavoite jo pitkään. Tämä on edelleen tärkeää, mutta vuonna 2017 tulemme näkemään evoluution kohti ennustetiedon hyödyntämistä.

Laajamittaisen tiedon hyödyntämisen kautta yritysten mahdollisuus asiakkaiden käyttäytymisen ja toimintamallien ymmärtämiseen paranee.  Online-asiakasprofiileja vertailemalla ja samankaltaisten profiilien ostotietoja hyödyntämällä voidaan ennustaa paremmin ostajien seuraavat kiinnostuksen kohteet.

Chatbotit lisäävät myyntiä

Vuonna 2017 erilaisia chatbot:ja (esim. Facebookin messengerin chatbot -laajennusosiota) hyödyntävien verkkokauppojen määrä tulee kasvamaan merkittävästi. Chatbotit eivät ainoastaan vapauta yrityksen resursseja ja paranna saumatonta ostokokemusta vaan myös mahdollistavat myynnin kasvattamisen. Chat-sessiota tyypillisesti seuraa sekä konversion että kaupan keskikoon kasvu.

Lue myös raporttimme suomalaisista verkkokaupoista vuonna 2016.

Wilhelm Sachberg

 

Markkinoinnin automaation todellinen startti

Vaikka tätä on ennustettu pitkään ja hartaasti, vuosi toisensa perään, markkinoinnin automaatio ei lähtenyt liikkeelle monessa yrityksessä kuin oikeastaan vasta vuoden 2016 jälkimmäisellä puoliskolla. Tämän vuoksi uskon, että vuonna 2017 B2B yritykset alkavat tosissaan hyödyntämään markkinoinnin automaatiota. Ei välttämättä itse järjestelmiä, mutta markkinoinnin automatisoimista ja logiikkaa ja ajatusta siitä miksi se on tärkeää tämän päivän B2B ympäristössä. 

Markkinoinnin asema yritysten sisällä kasvaa

Sen sijaan, että markkinointitiimit "korjaisivat juttuja verkkosivuilla ja päivittäisivät Facebookia", he astuvat entistä isompiin saappaisiin ja muuttuvat pikemminkin liidigenerointiosastoksi. Tämä muutos, ja tiiviimpi yhteistyö myyntitiimin kanssa, nostavat liidien määrää B2B yrityksissä. Ja tätähän myyntitiimit ja yritykset vaativat jokatapauksessa! 

Myyntitiimit tiedostavat verkkosivuston tärkeyden

Sitten funnelin toiselle puolelle: sen sijaan, että myyntitiimit pitäisivät verkkosivuja paikkana "josta voimme etsiä juttuja", he tiedostavat entistä vahvemmin verkossa tapahtuvan ostopolun merkityksen. Verkkosivut ovat jokaisen yrityksen markkinointiaktiviteettien keskiössä – verkkosivustolla tapahtuvat toimenpiteet ja niiden ymmärtäminen ovat entistä tärkeämpiä myös B2B myynnin ja myyjien kannalta. Näin myyntitiimit ja markkinointitiimit lähestyvät toisiaan automaattisesti ja puhaltavat paremmin yhteen hiileen. 

Pisteiden yhdistäminen

Jokaisella B2B organisaatiolla on vähintään pari työkalua, jota he käyttävät päivittäin. Mikäli niitä ei ole vielä yhdistetty keskustelemaan keskenään, nyt 2017 asia tulisi viimeistään hoitaa kuntoon. Tämä ei välttämättä ole maailman helpoin tehtävä. Kuitenkin se, että esimerkiksi CRM- ja sähköpostimarkkinointijärjestelmät ovat keskenään integroidut tuo valtavasti etua. Eikä pelkästään siksi, että myyntitiimisi tietäisi mitä markkinointi tekee ja päinvastoin...

Haluatko tietää lisää B2B markkinoinnista? Varaa henkilökohtainen esittely markkinoinnin automaation ammattilaistemme kanssa? 

James Carter

Lisätystä todellisuudesta (AR) tulee valtavirtaa

Vaikka lisätty todellisuus (Augmented Reality) on "ollut olemassa" jo yli 20 vuotta, se on alkanut realisoitua vasta vuoden 2016 aikana. Esimerkkinä tästä on Pokémon Go, joka saavutti 500 miljoonan US Dollarin liikevaihdon vain 60 päivässä eli nopeammin kuin mikään peli koskaan. Myös jotkut huonekaluyritykset, kuten IKEA, hyödyntävät lisättyä todellisuutta ja teknologiaa tuodakseen huonekaluja eloon asiakkaidensa kodeissa, jo osana ostoprosessia.

Vuonna 2017 lisätystä todellisuudesta tulee entistä enemmän valtavirran juttu. Brändit tulevat hyödyntämään sitä sitouttamisessa niin digitaalisissa kanavissa kuin kivijalkamyymälöissä - esimerkiksi yhdistäen online- ja offline-kokemuksen.

Digitaalisten alustojen lisääntyminen

Analytiikka, asiakaskokemus, tietojärjestelmät ja erilaiset markkinoinnin aktivointialustat ovat olleet olemassa ja käytössä jo hyvän aikaa. Lisäksi yritykset tekevät jatkuvasti toimenpiteitä, jotta asiakastieto olisi laajemmin ja paremmin hyödynnettävissä, paremman asiakaskokemuksen takaamiseksi. 

Nyt kun asioiden ja esineiden internet, Internet of Things (IoT), on vihdoin, 18 vuoden jälkeen saavuttanut kriittisen massan, yrityksillä on mahdollisuus tarjota merkittävästi parempi asiakaskokemus tuomalla online- ja offline-kanavat tiukemmin yhteen. Se tarkoittaa nyt useampia “datasiiloja” (=tiedot erillisissä järjestelmissä), mutta tuo ajan kanssa mahdollisuuden yhdistää tiedot ja siten olemisen asiakkaiden saatavilla missä tahansa, niin digitaalisessa kuin offline-maailmassa. 

APSIS 2017 Predictions for Data-Driven Marketing

 

"Poikkitoiminnallinen" markkinoija

Siitä ei ole kauan, kun “poikkitoiminnalliset” (cross-functional) markkinoijat olivat varsin yksinäisiä hahmoja. Tähän rooliin organisaatioihin otettiin ihmisiä kehittämään tapoja olla "monikanavaisia" ja miettimään toimenpiteitä läpi organisaation eri osa-alueiden. Tarkoituksena on ollut auttaa tiimejä toimimaan yhdessä ja ylipäänsä kasvattaa ymmärrystä organisaation eri osissa saatavilla olevasta tiedosta, sen hallinnasta ja haasteista. Useimmiten yrityksissä kuitenkin puuttui halu muuttaa asioita tarpeeksi ja nopeasti ja nuo ihmiset turhautuivat. 

Tilanne on muuttunut ja nykyisin tarjolla on huomattavasti kehittyneempiä rooleja omnichannel-markkinoijille. Tiimit ovat sitoutuneempia ja ymmärtävät paremmin miten hyödyntää tietoja kanavasta riippumatta asiakaspolun eri vaiheissa. Omnichannel on vuoden 2017 iso juttu myös uramielessä. Termiä aletaan käyttämään yhä enemmän niin titteleissä kuin työpaikkailmoituksissakin. 

Retargetointiin käytettävän rahan optimointi

Vuonna 2017 oman datan käyttö display- ja SoMe-retargetoinnissa lisääntyy. Myös sähköpostin hyödyntäminen yhdessä ja ristiin muiden kanavien kanssa tulee kasvamaan.

Look-a-like kampanjat ja taktiikat, etenkin sosiaalisen median retargetoinnissa ovat entistä tärkeämpiä. Tällöin markkinoijien ei tarvitse pohtia mahdollisen asiakkaansa sosiaalisen demografian tietoja etukäteen, kun olemassa olevien asiakkaiden tietoja hyödyntämällä voidaan muodostaa esimerkiksi Facebook look-a-like kampanjat. 

Retargetoinnissa vaihdetaan siis “isompaa vaihdetta” ja optimoidaan samalla siihen käytettyä budjettia. Eri kanavista ja järjestelmistä saatavilla olevan tiedon myötä yritysten ei enää tarvitse tuhlata rahaa sellaiseen retargetointiin, jossa ostajan tuottama kate on pieni tai olematon tai ostaja on vaikkapa aktiivinen jossain toisessa kanavassa.

Tämä tarkoittaa mahdollisuutta panostaa enemmän niihin (potentiaalisiin) asiakkaisiin, joihin se on järkevää: esimerkiksi henkilöihin, jotka eivät ole vuorovaikutuksessa muissa kanavissa tai vaikkapa tilanneet sähköpostiviestejä. Taktiikoita on satoja, mutta suuntaus pois kampanjaoptimoinnista kohti henkilötason optimointia jatkaa kasvuaan vuonna 2017. 

Haluatko sukeltaa syvemmälle data-driven markkinoinnin maailmaan? Lataa whitepaperimme aiheesta.