11 verkkokauppa, markkinoinnin automaatio ja MarTech asiantuntijaennustetta vuodelle 2018

Kirjoittanut APSIS

2017-12-18

 
Käännämme sivun kohti uutta vuotta uusine tavoitteineen, mahdollisuuksineen ja odotuksineen. Jatkuvan kehityksen ja muutoksen vuoksi, yksi vuosi digimarkkinoinnissa saattaa tuntua pikemminkin valovuodelta. 

Kysyimme myös viime vuonna asiantuntijoiltamme heidän näkemyksiään vuodelle 2017. Moni ennusteista toteutui, osa jäi vielä odottamaan nousuaan. Mitä tapahtuu vuonna 2018? Tullaanko tekoälyä hyödyntämään entistä kattavammin? Ottavatko mobiililaitteet vihdoin heille kuuluvan asemansa verkkokaupan kuninkaina. Digitaalisen markkinoinnin asiantuntijamme Wilhelm Sahlberg, James Carter ja Sofie Bjerkefeldt ennakoivat mitä uusi vuosi tuo tullessaan

 

 

Tekoäly on jokaisen mielessä

Mitä mieltä olisit koneesta, joka auttaisi sinua päättämään, mitä tulisi tapahtua tiettynä aikana? Monien mielestä tämä kuulostaa pikemminkin sci-fi-elokuvan eikä markkinoinnin skenaariolta. Tekoäly (AI) auttaa markkinoijia monissa eri digimarkkinoinnin kysymyksissä, kuten: 

  • Mikä on paras aika kommunikoida tietyn asiakkaan kanssa?
  • Minkä laitteen kautta ja missä kanavissa tavoitat henkilön parhaiten?

Jossain määrin myös markkinoinnin automaatio antaa vastauksen edellä mainittuihin kysymyksiin. Kuitenkin, kun on kyseessä suuri tietomäärä, tarvitset nopeat "aivot" laskemaan ja tekemään älykkäitä päätöksiä. Joten jos harkitset lisättyä todellisuutta osana markkinoinnin strategiaasi – älä enää odota!

Asiakaspolun ennakoiminen

Kun suuntaat katseesi kohti vuotta 2018, huomaat että markkinointiteknologia (MarTech) näyttelee isoa roolia.
Markkinoinnin automaation ennakoiva analyysi auttaa ymmärtämään, mitä sisältöä sinun tulee nostaa esiin tietyn asiakkaan aktivoimiseksi, ja kuinka monta kosketuspistettä sinun tulee sisällyttää tiettyyn asiakaspolkuun. Teoriassa tämä muistuttaa sitä, mitä tekoäly voi tehdä. Käytännössä ennakoivassa analyysissä on kyse kartoittamisesta, ennen kun automaatioketju käynnistyy.

Girl standing on the street with an iphone

Integraatioiden lisääntynyt merkitys

Aivan kuten viime vuonnakin, integraatiot ovat edelleen prioriteettilistan kärjessä. Huippuluokan työkalujen määrä kasvaa jatkuvasti, mutta ongelma on edelleen sama: järjestelmät eivät puhu keskenään. Näin tapahtuu, kun monet organisaatiot yrittävät sopeutua dataohjattuun ajattelutapaan, samalla kun GDPR:n täytäntöönpano koputtaa oveen. 

360-asteinen asiakasnäkymä on tärkeämpi kuin koskaan. Persoonallinen ja tarkka viestintä tuo sinulle selkeän etulyöntiaseman.

Korkealaatuista sisältöä markkinointikoneen syöttämiseksi

Markkinoinnin automaation koneiston rattaat pyörivät vain korkealaatuisella sisällöllä, tästä syystä sisällön merkitys on avainasemassa myös ensi vuonna. En olisi yllättynyt, jos näkisimme muutoksen sisällön tuottamisesta pikemminkin sisällön optimoimiseen. Näin voimme varmistaa, että yhä useammat liidit konvertoituvat asiakkaiksi.

Omnichannel - muotisanasta valtavirraksi

Vaikka sähköposti onkin edelleen kanava, jolla on korkein ROI, on olemassa selviä merkkejä siitä, että esimerkiksi tekstiviestistä on tullut aiempaa vetovoimaisempi kanava.

Omnikanavainen markkinoinnin automaatio mahdollistaa personoidun viestinnän kaikissa kanavissa, vastaanottajan ehdoilla. Uskon vahvasti, että omnichannel on seuraava digitaalisen markkinoinnin suuntaus, joka muuttuu muotisanasta valtavirraksi.

Kuinka omnichannel eroaa monikanavaisuudesta? Kerromme vastauksen blogissamme.

Lisätty todellisuus (AR)

Vuoden 2016 loppupuolella ennustin, että vuonna 2017 lisätystä todellisuudesta (Augmented Reality) tulisi valtavirtaa.  Tämä osittain toteutui, sillä nyt AR-sovellukset ovat saatavilla sekä Apple iOS 11 että Android ARCore -käyttäjille. Teknologian kehittyminen antaa meille mahdollisuuden lähettää vaikka animoituja pandoja ystävillemme, seurata pilvien yläpuolella lentäviä lentokoneita sekä taistella zombeja vastaan kotisohvaltamme. Mikä loistava aika elää! 

Lisätty todellisuus on kuitenkin paljon enemmän kuin mukaansatempaavaa, helppoa viihdettä. Parhaimmillaan lisätty todellisuus mahdollistaa täysin uudenlaisen brändikokemuksen. Fyysinen ja digitaalinen profiili yhdistyvät jännittävällä tavalla, kun esimerkiksi virtuaalisia huonekaluja sijoitetaan kotiisi ja asiakaskokemusta parannetaan kivijalkamyymälässä. 

Vaikka on ennustettu, että AR-käyttäjien lukumäärä nousisi miljardiin vuoteen 2021 mennessä, olemme silti vielä lapsen kengissä lisätyn todellisuuden käytön suhteen. Uskon kuitenkin, että sen hyödyntäminen kiihtyy merkittävästi vuoden 2018 aikana. 

The Great Data Panic Repercussions - GDPR

25. toukokuuta 2018 on päivä, jolloin EU:n uusi tietosuoja-asetus General Data Protection Regulation (GDPR) tulee voimaan.

On vielä paljon harhaluuloja siitä, mitä vaikutuksia tällä muutoksella on brändeihin ja siitä, millaiset linjaukset tulevat olemaan yrityksen ja sen käyttämän teknologian välillä. Lue tämä blogikirjoitus saadaksesi lisätietoja GDPR:n vaikutuksesta yhteistyöhösi APSIKSEN kanssa.

Uskon, että vuoden 2018 aikana yritykset keskittyvät ensimmäisen osapuolen tietoihin koko markkinoinnin elinkaaren ajan. Mukaan lukien tiedot ja alueet, jotka ovat perinteisesti olleet kolmannen osapuolen tietoja. 

Monet yritykset ovat jo aloittaneet tietojenpäivityskampanjansa, ja uskon niiden suosion kasvavan tulevan vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana.   

 
Lock on blue door
 

Mielenkiintoista on ero brändien lähestymistavoissa GDPR:n tuomaan muutokseen. Osa yrityksistä pyrkii saamaan markkinointiluvan (opt-in) mahdollisimman vähäisin keinoin – peläten, että asiakkaat eivät anna lupaansa. Toisaalta on brändejä, jotka käyttävät täysin päinvastaista lähestymistapaa. He vakuuttavat avoimuuttaan vastaanottajille ja käyttävät luottamusetua brändinsä rakentamiseen. Tämä ehkä kertoo jotain brändin ja asiakkaan välisestä suhteesta.

Oli miten tahansa, GDPR:n myötä brändikokemuksen arvo korostuu. Se on asiakassuhteen kulmakivi, joka puolestaan rakentaa luottamusta. Ja luottamuksen mukana tulee lupa.

Hanki englanninkielinen GDPR-tehokurssi markkinoijille!

Äänihaku

Kuluttajakäyttäytymisen muutos edesauttaa virtuaalisen digitaalisen avun (Virtual Digital Assistants, VDA) kasvavaa kysyntää. Esimerkiksi ääniohjattu Echo Dot oli Black Friday 2017 -myyntimenestys Amazonissa. 

Viimeisen noin 20 vuoden aikana olemme supistaneet luonnollista kieltämme saadaksemme parempia tuloksia hakukoneissa. Sen sijaan, että kirjoittaisimme “Mikä on paras perhebudjettiauto vuonna 2018 Iso-Britanniassa?”, kirjoitamme ehkä “Paras perheauto 2018 UK budjetti”.

Äänihaku toimii kuitenkin todellisena häiriötekijänä. Äänihakuja käytettäessä markkinoijien tulee nimittäin täsmäyttää pikemminkin kysymyksiä kuin avainsanoja ja lauseita. Ne brändit, jotka ovat jo sisällyttäneet äänihaun SEO-strategiaansa, saanevat vuonna 2018 palkinnon vaivannäöllensä. Niiden brändien, jotka eivät vielä ole harkinneet äänihaun käyttöönottoa, on ehkä aika aloittaa.

Johtopäätös

Yksi vuosi on markkinointiteknologian kannalta erittäin pitkä aika. Kuluttajien vaatimukset ja käyttäytyminen tulevat varmasti jatkamaan kehitystään tasaisella vauhdilla myös vuonna 2018. On myös hyvin mahdollista, että seuraava ”iso juttu”, joka tulee olemaan ajankohtainen vuonna 2019, on vielä tällä hetkellä kaukana ulottumattomissa. Tästä huolimatta meidän tulee olla myös jatkossa ketteriä ja joustavia kehittääksemme strategioita, samalla kun reagoimme jokaiseen muutokseen kuluttajan käyttäytymisessä ja teknologiassa.

 

Personoitua ja dynaamista sisältöä…

Vaikka vuosi vaihtuu, pyrkimys luoda ainutlaatuinen asiakaskokemus pitää pintansa. Kysymys kuuluu, kuinka onnistut luomaan kunkin vierailijan tarpeiden ja toiveiden mukaisen kokemuksen? Verkkokauppiaat, jotka pystyvät luomaan dynaamisen verkkosivuston aikaa säästävällä automaatiolla, tulevat varmasti saamaan hyvän alun vuodelle ja pystyvät luomaan odotuksen ylittävän ostokokemuksen.

… joka muuttaa vierailijat asiakkaiksi

2018 tulee olemaan vuosi, jolloin verkkokauppiaat antavat astetta enemmän hellää huolenpitoa jo olemassa oleville asiakkailleen. Yritykset etsivät innovatiivisia tapoja muuntaa vierailijat asiakkaiksi ja kun asiakkaihin on tehty hyvä vaikutus, heistä tulee parhaimmillaan yritysten suosittelijoita. 

Nyt on viimeinen hetki siirtyä mobiilimaailmaan

Toista perässäni: mobiili ensin. Viime vuosina meitä on pommitettu mobiilioptimoidun ostokokemuksen tärkeydellä. Mutta toistaiseksi liian harvat ovat ryhtyneet toimiin asian tiimoilta. Esimerkiksi Black Fridayn ja Cyber Mondayn myyntiluvut näyttävät, että älypuhelimet ovat muuttaneet ostokäyttäytymistä. Koska asiakkaat tulevat yhä vaativammiksi, yritysten on yksinkertaisesti pakko huomioida mobiilikäyttäjät. Yritykset, jotka epäonnistuvat saumattoman mobiilikokemuksen tarjoamisessa, joutuvat väistämättä vaikeuksiin.