12 helppoa vinkkiä joulun sähköposteihin

Kirjoittanut Noemi Gobel

2016-12-02

Joulu on sähköpostimarkkinoijien kulta-aikaa!

Looking for holiday email marketing hacks? APSIS has the answer!

 

Kun muut mussuttavat piparkakkuja ja kuuntelevat joululauluja, markkinoijat tietävät että tämä on juuri se vuodenaika, jolloin erottautua joukosta ilahduttamalla sähköpostitilaajia mahtavilla viesteillä. 

Mikäli suunnitelmasi tämän vuoden jouluisille sähköpostiviesteille ei ole vielä kristallin kirkas, älä huoli. Me autamme sinua mäessä. Tässä 12 yksinkertaista, mutta tehokasta vinkkiä miten saada sinun sisältösi erottumaan edukseen vastaanottajan inboxissa. 

Mieti pari helppoa ratkaisua

Joulua edeltävä aika on monille kiireistä ja stressaavaa. Vähennä tilaajiesi selässä olevaa taakkaa ja tarjoa heille hyödyllisiä vinkkejä. Ehkäpä ostosvinkkejä? Tai vaikkapa vinkkejä kuinka tehdä itse joulukoristeita? Asian ydin on, kuten aina: anna lisäarvoa lukijoillesi. Sitä he arvostavat. 

Älä unohda toimintapainikkeita!

Tiesit varmaan, että toimintapainikkeella (CTA), otsikolla ja esiotsikolla on valtava merkitys lukeeko vastaanottaja viestiäsi ylipäänsä? Tämän lisäksi, kiireinen joulunalusaika saa ihmiset tekemään ostopäätöksen vielä entistä nopeammin. Eli kannattaa tosiaan panostaa toimintapainikkeisiin, mobiilikäyttäjät huomioiden. Jos haluat oppia lisää toimintapainikkeiden käytöstä, niin kuuntele suomenkielinen webinaarimme aiheesta.

Lähetä video - ja odota mitä tapahtuu

Yksi vuoden 2016 ehdottomista voittajista oli video. Hyppää aallonharjalle lähettämällä vaikkapa lyhyt animaatio tai videotervehdys tilaajillesi. Tutkimukset ovat osoittaneet, että videot nostavat sähköpostien avauksia - eli älä unohda mainita tätä otsikossa. 

Christmas videos will make your emails pop | APSIS Blog

 

Mikä on sinun onnennumerosi?

Vaikka joulu on vain kerran vuodessa ei tarkoita sitä, että sinun pitäisi tyytyä yhden sähköpostiviestin lähettämiseen. Ajattele numeroita. Miltä esimerkiksi kuullostaisi "12 päivää jouluun" -kampanja? Pari asiaa mitä kannattaa muistaa: automatisoi niin säästät energiaa ja seuraa tuloksia ja dataa, jotta voit tarkkailla haluavatko lukijasi kuulla sinusta näin usein! 

Löydä avainsanojen tasapaino

Kaikki tietävät, että “joulu” (tai vaikka “black friday”) saa sähköpostiesi avausprosentit räjähtämään - vai saako sittenkään? Olemme viime aikoina nähneet lukijoiden sivuuttavan sähköpostit, joissa on liian yleinen otsikko tai liian monta "muka kuumaa" avainsanaa. Asia joka kannattaa pitää mielessä.  

Tee mobiilia tai älä tee ollenkaan

Tiedot servereiltämme osoittavat, että viimeisen kolmen kuukauden aikana 44,5 % sähköpostiavauksista on tapahtunut mobiililaitteella. Mikäli ajattelet kaikkia niitä ostoksia, joita tilaajasi tulevat tekemään tässä kuussa, on luku vielä korkeampi. Sähköpostiesi tulee olla mobiilioptimoituja. Muuta vaihtoehtoa ei ole. 

Ota sydän mukaan

Sille on syy, miksi moni joulumainoksista vetoaa tunteisiin: ihmiset ovat valmiita olemaan herkempiä ja henkilökohtaisempia tänä vuodenaikana. Älä epäröi osoittaa tunteitasi myös lukijoillesi: kerro heille kuinka paljon he merkitsevät sinulle. Kosketat varmasti osaa heistä. 

Pidä yleisösi keskiössä

Onko brändisi lapsille suunnattu? Lähetä vanhemmille väritystehtävä, jonka he voivat tulostaa ja antaa lapsilleen. Vai onko yrityksesi kenties erikoistunut urheiluun? Lähetä lukijoillesi teemaan sopiva aktiivinen tehtävä. Avain on (yli)analysoida mitä tilaajasi arvostavat. 

Send your subscriber some Christmas love the old-fashioned way... | APSIS Blog

 

Anna hyvän kiertää

Kerro tilaajillesi, että tosiaan välität ottamalla heidät mukaan vapaaehtoistyöhön tai lahjoitustoimintaan. Esimerkiksi me APSIKSELLA lahjoitamme paketin malarialääkkeitä UNICEFILLE jokaisesta saamastamme NPS-raportista. Me mielellämme kerromme tämän, jotta voisimme antaa hyvän kiertää.

Salainen ainesosa: integraatiot

Liitä sähköposti ja sosiaalinen media yhteen. Näin jouluista uutiskirjettäsi voidaan jakaa suoraan sosiaalisen median kanavissa ja some-kanavien kautta voit saada lisää uutiskirjetilaajia. Kumpikin kanava hyötyy ja asiakaskokemus on jouheva. Näin saat kaksi kärpästä yhdellä iskulla.

Pidä lyhyenä ja ytimekkäänä

Koska altistumme päivittäin sadoille markkinointiviesteille ja samaan aikaan ihmisten keskittymiskyvyn on todettu vähenevän, on tärkeää, että viestit ovat ytimekkäitä ja helppoja ymmärtää. Sen sijaan, että tekisit ylipitkiä uutiskirjeitä, keskity yhteen asiaan, jonka haluaisit tilaajiesi muistavan. Ja jätä kaikki muu säälittä pois. 

Kokeile sähköpostiviestejä osana verkkokauppaa

Mikäli olet toiminut verkkokaupan parissa, olet ehkä huomannut, että kohdennetut tarjoukset ja tuotesuositukset toimivat joulunaikana tavallista paremmin. Hylätyn ostoskorin tai selaamisen hylkäys -muistutusviesteistä puhumattakaan! Hyödynnä sähköpostiviestejä osana verkkokauppasi ostoprosessia. Tilaajasi ovat niille merkittävän vastaanottavaisia tähän vuodenaikaan.