15 käytännön vinkkiä sähköpostin suunnitteluun

Kirjoittanut APSIS

2015-12-15

Näin joulun kunniaksi ajattelimme jakaa kanssasi muutamia päivänpolttavia kysymyksiä, joita tuli esiin viimeisimmässä sähköpostisuunnittelun webinaarissamme – nauti!

Email Design Hands-On Tips

 

Mitä työkaluja pitäisi käyttää GIFien suunnitteluun?


Rehellisesti sanoen GIFien teko on aika yksinkertaista, jos olet suunnittelija ja käytössäsi on sovellus kuten Photoshop, Keynote tai jopa After Effects. Suosittelemme kysymään yrityksesi suunnitteluguruilta hieman GIF-tukea. Jos haluat tehdä niitä omatoimisesti, varaudu kuitenkin muutamiin haasteisiin. Siinä ei ole kysymys pelkästään sovelluksesta vaan myös “GIF-ajattelutavasta.” Päätä, haluatko tehdä GIFejä valkokuvista tai videoista, minkä kokoisen tiedoston tai kuinka paljon animaatiota itse asiassa tarvitset jne. Jos olet edelleen kiinnostunut, tsekkaa appseja kuten GIF Brewery, GIF Animator tai joitain muita verkkopohjaisia GIF-appseja. Järjestämme vuoden 2016 alussa myös webinaarin GIFien tekemisestä, jossa näytämme kuinka me teemme niitä. Saat henkilökohtaisia vinkkejä ja temppuja, joten pysy kuulolla!

 

Milloin Gmail tukee responsiivisia sähköposteja?


Meiltä kysytään tätä usein, ja valitettavasti meillä ei vieläkään ole vastausta. Pidämme sormet ristissä ja toivomme, että Gmailin kehittäjät korjaavat homman pian!

Toimivatko emojit aihekentissä?

Kaikki tunnetut sähköpostiohjelmat tukevat ja näyttävät aihekentässä yleisimpiä emojeita, kuten ♥️ ★ ☀️ ❄. Muut: useimmat sähköpostisovellukset tukevat niiden omia emojeita, joten ne näkyvät tavalla tai toisella. Ehdotamme, että testaat lähetyksiäsi eri postiohjelmilla, jotta näet mitkä emojit näkyvät milläkin tavalla vastaanottajiesi sähköpostilaatikoissa. Samalla saat kokemuksen, jonka annat asiakkaillesi – joten testauksesta on tuplahyöty!

Mitä mahdollisuuksia on videoiden sisällyttämisellä uutiskirjeisiin?

Useimmat sähköpostisovellukset eivät tue videoita, joten emme suosittele upottamaan niitä uutiskirjeisiin. On paljon parempaa linkittää video ulkoiselle, toimivalle verkkosivulle. Miksi et sen sijaan tekisi osasta videota GIF-animaatiota, ottaisi kuvakaappausta tai jopa cinemagraafia, joita voi klikata päästäkseen itse videoon?

Mikä on ihanteellinen määrä moduuleita sähköpostilähetyksessä?

Se riippuu useista asioista. Mikä on lähetyksesi tavoite? Mitä haluat saavuttaa tai tilaajiesi tekevän? Kultainen sääntö on, että laitat aina tärkeimmän asiasi ylimmäksi. Sen jälkeen ei ole rajaa. Jotkut sanoisivat, että enintään neljä moduulia toimii parhaiten, yksi moduuli ja pidempi artikkeli voi olla aivan yhtä hyvä kuin kymmenen eri moduulia. Kaikki perustuu siihen, kuinka täsmällistä ja relevanttia sisältösi on, ja kuinka sitoutuneita ovat tilaajasi. Muista aina testata, testata ja vielä kerran testata – ja käytä eri määrää moduuleita löytääksesi juuri sinulle sopivan kokonaisuuden. Testauksessa voit käyttää APSIS Pro A/B Split test –testausmoduulia, ja näet mikä lähetys toimii parhaiten – ja muista testata useita lähetyksiä, jotta näet tilaajiesi käyttäytymisen muutokset!

Onko mitään vinkkejä, kuinka suunnitella journalismia (esimerkiksi uutisia) uutiskirjeisiin?

Yleensä ehdotamme “vähemmän on enemmän” –lähestymistä, eli varmista että jokaisella uutisella on tarttuva otsikko ja lyhyt johdatus, joka ohjaa lukijoita koko artikkeliin. Siten he voivat helposti valita ne uutiset, jotka kiinnostavat heitä erityisesti. Tietysti, jos sinulla on vain yksi uutinen, ei kannata linkittää sitä ulkoiselle sivustolle vaan kirjoittaa se kokonaan uutiskirjeeseen. Muista myös kuvat! Sisällytä aina (thumbnail) kuvat, jos mahdollista – ja tee niistä klikattavia, koska visuaalisuus kiinnittää aina enemmän huomiota kuin iso määrä tekstiä. Toinen vaihtoehto on käyttää RSS-syötettä, joka tekee XML-moduulilistan kaikista artikkeleistasi – ja muista myös tarkistaa, että se toimii mobiilissa ja on klikattava!

Kuinka monta merkkiä kannattaa käyttää aihekentässä, jotta ne näkyvät oikein mobiilissa?

Käytä aihekentässä enintään 35 merkkiä välilyönteineen, ja enintään 85 merkkiä preheaderissä, jotta varmistat ettei viestisi leikkaudu kesken. Pidä kuitenkin mielessäsi, että merkkimäärä riippuu tilaajasi käyttämästä laitteesta ja käyttöjärjestelmästä. Peukalosääntö? Laita tärkein tieto ensimmäiseksi, ja yhdistä aihekenttäsi ja preheaderisi käyttämällä preheaderin tilaa. Näin saat lisää merkkejä käyttöösi.

Kun puhutaan mobiilista, kannattaako tehdä A/B-testausta? Jos kannattaa, milloin on paras aika mitata tuloksia?

Testaus on aina hyvä tehdä, puhutaanpa sitten A/B-testauksesta tai mistä tahansa muusta. Täällä APSIKSELLA me käytämme A/B-testausta usein, koska etsimme jatkuvasti uusia tapoja parantaa lähetyksiämme ja ratkaisujamme. Testaamme itse kuka tekee esimerkiksi parhaan aihekentän – se on jotain, jossa mobiili kannattaa todellakin ottaa huomioon. Laita itsesi asiakkaan asemaan: tunne yleisösi, miltä heidän päivänsä ja työpäivänsä näyttävät, kun he saavat viestisi, ja voivatko he reagoida siihen juuri sillä hetkellä. Nämä ovat asioita, jotka vain testaus paljastaa! On erityisen tärkeää testata toimivuus mobiilissa, koska jokainen meistä vilkaisee puhelintaan noin 150 kertaa päivässä. Eli täydellisen aihekentän, lähetysajan ja muotoilun löytäminen on tärkeää, jotta voit optimoida lähetyksesi. Muista, että voit tarkistaa sähköpostisi myös mobiilista, ilman että klikkaat sitä – ja toimia silti: erikoistarjoukset, kuten “Liikkeissä 25 % alennus kaikista lastenvaatteista tänään!” voivat saada lukijan reagoimaan pelkän otsikon perusteella. Siksi sinun kannattaa mitata myös tämänkaltaista liikennettä.

Voinko vaihtaa fontin kokoa APSIKSEN sähköpostieditorissa?

Kyllä, APSIS Pro –ratkaisussa on mahdollisuus vaihtaa fontteja. Jos tämä toiminto ei ole aktivoituna tililläsi juuri nyt ja haluaisit käyttää sitä tulevaisuudessa, ota yhteyttä APSIS-tukeen ja pyydä “Fonttityökalut”-toimintoa.

Mitä ovat 5 W:tä, kun alan suunnitella sähköpostiani?

Tärkeät 5 W:tä sähköpostisuunnittelussa ovat:

  • Who – kenelle lähetät,
  • Why – miksi,
  • What – mitä haluat vastaanottajan tekevän,
  • When – milloin on paras aika lähettää, ja
  • Where – missä vastaanottaja lukee sen?

Miten voin tehdä animaatioita sähköpostiin? Flashilla?

Kuten GIFit, yksinkertaiset animaatiot ovat helppoja, jos on suunnittelukokemusta, mutta voivat olla haastavia sellaiselle, jolla ei ole kokemusta lainkaan. Tekniset detaljit: jotkut mobiililaitteet tukevat CSS-animaatioita (esim. iOS Mail), mutta tuki ei ole tällä hetkellä kovin toimiva. CSS-animaatioihin kannattaa kuitenkin käyttää aikaa, koska ne ovat hyvä lisä koko uutiskirjekokemukseen. Mutta yritä välttää käyttämästä Flashia – sitä ei tueta iOS-käyttöjärjestelmissä, ja se alkaa olla jo vanhentunutta teknologiaa.

Mainitsit, että flat design on tulevaisuutta. Onko ajatusta kuinka se kehittyy tästä hetkestä eteenpäin?

Flat design ei ole pelkästään tulevaisuutta, sillä se on jo täällä! Se jatkaa kehitystään tulevaisuudessa paljon, kiitos sen yksinkertaisuuden ja sisällön silmäiltävyyden. Kannattaa pitää silmällä sellaisia kuin materialup.com, Awwwards ja CSS Awards, jos haluat pysyä kärryillä viimeisimmistä uutisista. Mitä tulee ennustuksiin, graafiset superstaramme uskovat, että näemme enemmän varjoja ja liukuvärejä jälleen ensi vuonna, mutta myös paljon valkoista tyhjää tilaa ja suuria fontteja. Jos haluat luoda flat design –mallisen sähköpostin, joka kestää aikaa, sinun kannattaa mennä siihen suuntaan. Kannattaa seurata verkkosivustojen suunnittelun uusimpia trendejä ja kehityssuuntia, ja ottaa ne huomioon myös kirjepohjan suunnittelussa, jotta asiakaskokemuksesta tulee eheä kokonaisuus. Tällöin varmistat myös, että uutiskirjeesi on linjassa verkkosivustosi kanssa.

Email Design Hands-On Tips - What next

Onko mitään mahdollisuutta käyttää korostusvärejä APSIKSESSA, esimerkiksi CTA-toimintopainikkeessa?

Kyllä, APSIS Prossa on eri tapoja tehdä erilaisia CTA-toimintopainikkeita. Jos haluat apua esimerkiksi painikkeiden suunnittelussa, muistathan ottaa yhteyttä asiakasvastaavaanne! Autamme aina mielellämme.

Kuinka monta merkkiä kannattaa käyttää leipätekstissä ennen kuin käytän “lue lisää” –linkkiä jokaisessa moduulissa (jos meillä on useita uutisia uutiskirjeessämme)?

Ensiksi, “lue lisää” –linkit eivät aina ole tehokkaita. Kokeile käyttää hyvin muotoiltua CTA-toimintopainiketta, kuten “Katso 10 vinkkiä” tai “Katso mitä tapahtuu seuraavaksi”. Painikkeet kertovat myös mitä tapahtuu, kun klikkaa. Tai varmista, että kaikki – kuvat, otsikot, linkit ja painikkeet – ovat klikattavia, ja katso sen jälkeen raporttejasi siitä mitä asiakkaasi klikkaavat. Mitä tulee merkkimääriin, kannattaa pysyä 200 ja 300 merkin välissä, vaikka se riippuukin käyttämäsi fontin koosta ja tyypistä.

Näyttää, ettei kukaan klikkaa Instagram-, Facebook- tai Twitter-kuvakkeitamme. (Ne ovat tällä hetkellä alatunnisteessa.) Onko mitään vinkkiä, jolla voisi promota sosiaalisen median profiileja sähköpostissa?

Asioiden jako sosiaalisessa mediassa on aina vaikeaa. Monet ihmiset “tykkäävät” asioista sen sijaan, että jakaisivat niitä – mikä tekee siitä meille sähköpostimarkkinoijille vaikeampaa. Yksi yksinkertainen ratkaisu on luoda moduuli, jonka voit laittaa eri paikkoihin uutiskirjeessäsi, ja täydentää moduulia kuvaavalla tekstillä mitä tapahtuu, kun joku klikkaa kuvakkeita (esim. “Jaa uutinen ystävillesi”). Anna heille syy seurata sinua! Yritä kiinnittää heidän huomionsa eduilla, kuten lupaamalla reaaliaikaista tietoa backstage-tapahtumista, tuotejulkaisuista tai uudesta sisällöstä. Älä jaa samaa sisältöä kaikissa kanavissasi. Ja kuten aina: testaa nähdäksesi mikä toimii parhaiten.

Voit myös tehdä erityisen sosiaalisen median lähetyksen ja promota jotain tiettyä kanavaa, tai vaikka kaikkia kanavia. Liitä mukaan viimeisin sisältö tai parhaat sosiaalisen median kuvasi nostaaksesi asiakkaidesi kiinnostusta, ja kysy itseltäsi: klikkaisitko sinä? Se auttaa sinua pysymään oikealla polulla. Sinun kannattaa myös päättää, haluatko keskittyä kasvattamaan seuraajamäärääsi vai yksittäisten julkaisujen tykkäyksiä. Ja muista: kun käytät sosiaalisen median painikkeita lähetyksissäsi, kerrot selkeästi tilaajillesi, että olet läsnä sosiaalisessa mediassa. Kysy aina “Miten hyödyn tästä? Miksi klikkaisin?” ja näytä sitten mitä lukijasi saavat, kun seuraavat sinua.