3 automatisoitua sähköpostia, joista B2C-yritykset hyötyvät

Kirjoittanut APSIS

2017-10-11

Markkinoinnin automaation avulla voit toimittaa relevanttia sisältöä, oikealle ihmiselle, oikea-aikaisesti ja näin kasvattaa vastaanottajan sitoutumista yritykseesi. Sinulle markkinoijana tämä tarkoittaa vähemmän manuaalista työtä ja enemmän konversioita. Kuluttajalle tämä tarkoittaa parempaa ja oleellisempaa sisältöä suoraan inboxiin. 
 
 

Markkinoijan on mahdotonta seurata suuren ja monipuolisen asiakaskuntansa jokaista liikettä manuaalisesti. Oikeanlaisella strategialla ja markkinoinnin automaation järjestelmällä, sinun on mahdollista tunnistaa miten kuluttajat reagoivat brändiisi eri tilanteissa ja ohjata heidät kohti konversiota. 

Esimerkiksi: Henkilö laittaa tuotteita ostoskoriin, mutta ei suorita ostosta loppuun. Lähetä ystävällinen viesti, jossa muistutat hylätystä ostoksesta ja kehota kuluttajaa takaisin verkkokauppaan suorittamaan ostos loppuun. 

Teoriasta käytäntöön – tässä kolme esimerkkiä automatisoiduista viesteistä, joista erityisesti B2C-yritykset hyötyvät: 

1. Uusintatilaukset ja muistutusviestit

Nämä viestit perustuvat asiakkaan ostohistoriaan. Esimerkiksi: asiakkaan ostaman tuotteen arvioitu käyttöikä on päättymässä tai voidaan arvioida, että kulutuksen perusteella olisi tarve uusintatilaukselle – muistuta asiakasta edellisestä ostoksesta ja herätä hänen mielenkiintonsa uudelleen. Tällaiset käyttäytymiseen perustuvat viestit ovat erinomaisia henkilön uudelleenaktivoimiseksi, joka tarkoittaa sinulle lisää myyntiä. 
 
 

2. Uudelleenaktivointiviestit
 

Keskimäärin 25 % sähköpostilistasi vastaanottajista passivoituu joka vuosi. On siis löydettävä tapoja sitouttaa epäaktiiviset tilaajat uudelleen. Yksi hyvä keino on aktiivisuuteen ja/tai ostohistoriaan perustuvat uudelleenaktivointiviestit, jotka sitouttavat tilaajaa jälleen yritykseesi. 
 
Lue myös: Vinkkejä verkkokaupan elvyttämiseen -blogipostaus
 

Nämä, ja paljon muita vinkkejä löydät uunituoreesta Dataohjatun sähköpostimarkkinoinnin käsikirjastamme. Lataa käsikirja ja opi miten voit voittaa taiston sähköpostin oleellisuudesta.