3 digimarkkinoinnin tärkeää teemaa vuodelle 2017

Kirjoittanut Dag Thorén

2016-11-18

Elämme hyperdigitaalisessa maailmassa ja altistumme kymmenille brändiviesteille päivittäin Facebookin, Twitterin, mobiilisovellusten, sähköpostin ja monen muun kanavan kautta.

Digitaalisuuden ansiosta, sisällön julkaiseminen on helpompaa kuin koskaan. Tämä myös nostaa kuluttajan valtaa vaikuttaa. Nyt enemmän kuin koskaan aiemmin, asiakas on se, joka päättää mitä sisältöä hän haluaa vastaanottaa, mistä kanavista, kuinka usein jne.

Vuoden 2017 lähestyessä kovaa vauhtia, me digimarkkinoijina olemme valtavan haasteen edessä: miten voimme tarjota sitouttavan, jatkuvan asiakaspolun yleisöllemme kaikkia kanavia hyödyntäen?

Olemme koonneet kolme digimarkkinoinnin tärkeää teemaa (ja ennakointia niihin liittyen) auttamaan sinua matkalla kohti uutta vuotta.

Luo kokonaisvaltainen asiakaspolku

Vuonna 2017 tulemme huomaamaan, että entistä useammat markkinoijat yrittävät löytää tavan, joka kattaa koko asiakaspolun. Miten voisi onnistua? Yhdistämällä asiakastietoja ja hyödyntämällä niitä yhtenäisessä asiakaspolussa, kaikissa kanavissa, asiakkaan haluamalla tavalla. 

datadriven marknadsföring
 

Jatkuvasti muuttuvan digitaalisen maailman huomioon ottaen, tämä vaikuttaa mahdottomalta tehtävältä. Kovinkaan monet yritykset eivät ole vielä onnistuneet tässä haasteessa. Meidän vinkkimme: aloita pienin askelin. 

Yhdistä eri tietokannat

Digimarkkinoijat ympäri maailman ovat polvillaan käyttäytymistiedon edessä. Jokainen asia verkkovierailusta on mitattavissa: mille sivulle he laskeutuivat? Miten pitkään he viipyivät sivulla? Mitä sivuja he vierittivät? Mitä tuotteita he lisäsivät ostoskoreihinsa?

Emme sano ettei käyttäytymistieto tarjoaisi arvokasta näkemystä asioista. Jotta tätä tietoa voitaisiin hyödyntää asiakaspolulla, tulee markkinoijien saattaa tieto laajempaan asiayhteyteen. 

 

“Markkinoijat, jotka keskittyvät vain käyttäytymistietoon eivätkä huomioi kuluttajien identiteettiä, eivät tule pärjäämään taistelussa oleellisuudesta.” - Marketing Sherpa

 

Käyttäytymistieto sisältää vain murto-osan asiakastiedosta. Tarvitaan CRM-tietoja ja muita tietolähteitä, jotta ymmärretään tausta ja kokonaisuus.

Tämän vuoksi uskomme, että vuonna 2017 väestötietojen ja käyttäytymistietojen yhdistäminen tulee korostumaan, jotta kuluttajan korkeat odotukset oleellisen tiedon saamiseksi toteutuvat. 

Ihmisyyden korostaminen

Viime vuosina, teknologia on ollut digimarkkinoinnin keskiössä. Konseptit ja hokemat kuten markkinoinnin automaatio ja Big Data ovat olleet kaikkien huulilla. Teknologia ja tieto tosiaan ovat hyvä yhdistelmä: ne auttavat yritystä ja niiden avulla voidaan tarjota kohdeyleisölle parempaa markkinointia.

Teknologian kehittyessä joka päivä, on entistä tärkeämpää muistaa, että ihmiset ovat ruudun toisella puolen. Meidän ennustuksemme? Vuonna 2017, digimarkkinointia luodaan ihmisille ja teknologia on vain apuna tässä. Ei toisin päin.

Tämä muutos ei suinkaan sivuuta monikäyttöisiä teknologioita. Se tarkoittaa pikemminkin entistä luovempien, ihmisläheisempien vaikutustapojen löytämistä ja tarjoamista kuluttajille.

Ajatellaanpa Spotify:ta. Yritys hyödyntää tietoa ja edistyksellistä teknologiaa tavoittaakseen kuuntelijoidensa sydämet. Joka viikko Spotify:n käyttäjät saavat uuden soittolistan “Discover Weekly:n”, joka on saavuttanut valtavan suosion: vuosi julkistamisen jälkeen yli 40 miljoonaa Spotify:n käyttäjää on kokeillut sitä.

Markkinointi kristallipallon avulla

Mikäli olisit halunnut tovi sitten tietää kenestä tulee Yhdysvaltain seuraava presidentti, sinun olisi pitänyt kysyä joltakulta, jolla on pääsy Googlen valtaviin tietokantoihin. Nämä tietolähteet eivät anna vastauksia ainoastaan menneestä, vaan niitä voidaan myös hyödyntää ennakoimaan tulevaa.

Vaikka harva yritys voi kilpailla Googlen kanssa datan määrässä, monet yritykset ovat kehittyneet heille tärkeän tiedon keräämisessä.

Tämän vuoksi, ei varmastikaan ole yllättävää, että “ennakoiva tieto” on seuraava kuuma peruna digimarkkinoinnin maailmassa. Ennakoiva analysointi on tietoon perustuvaa (data-driven) markkinointia, joka tekee olettamuksia tulevasta. Näitä olettamuksia, voidaan tehdä monimutkaisten algoritmien ja valtavien tietomäärien ansiosta. Digimarkkinoijat voivat käyttää ennakoivaa tietoa suunnitellessaan asiakaspolkuja, tietoa järkevästi ja luovasti hyödyntämällä.

Ennakointi vaatii markkinoijilta analyyttistä kykyä ymmärtää saatavilla olevaa tietoa. Oikeanlaisella asenteella, ennakoiva markkinointi voi parhaimmillaan olla jopa melko helppoa. Esimerkiksi markkinoijat voivat tutkia sääennustuksia suunnitellessaan tuotteita seuraavaan kampanjaan. Jos sääennuste lupaa sadetta, ei varmastikaan ole järkevää mainostaa uimapatjoja, eikö?

Tämän vuoksi uskomme, että brändit, jotka onnistuvat ennakoivassa markkinoinnissa vuonna 2017, pystyvät palvelemaan asiakkaitaan paremmin sekä pysymään mukana kilpailussa.

3 digimarkkinoinnin tärkeää teemaa vuodelle 2017

  • Yhdistä väestötietoa käyttäytymistietoon.
  • Luo digimarkkinointia ihmisille, teknologia tukena. Ei toisin päin.
  • Analysoi olemassa olevaa tietoa tunnistaaksesi asiakkaan seuraava askel.

Kiinnostuitko data-driven markkinoinnista? Lataa uunituore, suomenkielinen whitepaperimme.