3 uutta tapaa lukea sähköpostit

Kirjoittanut APSIS

2014-11-17

3 uutta tapaa lukea sähköpostit: Gmail Inbox, Apple Watch ja Google Glass.

Tekniikkarintamalla tapahtuu parhaillaan monenlaista, ja monet uutuudet liittyvät sähköpostiin. Tässä artikkelissa tutustumme tarkemmin kolmeen uuteen tapaan lukea sähköpostit: Gmailin uuteen Inbox-sovellukseen, Apple Watchiin ja Google Glassiin.


Gmail Inbox – uutuus kutsutuille käyttäjille

Kaikkein tuorein uutuus on Gmailin Inbox-sovellus. Kyseessä ovat niin mittavat uudistukset, että Gmail on päättänyt lanseerata konseptin täysin uudessa sovelluksessa nykyisen Gmailin päivittämisen sijaan. On epäilemättä viisas strategia olla pakottamatta kaikkia käyttäjiä suureen muutokseen vaan ensin antaa edelläkävijöiden eli ns. "early adopter":eiden testata uusia toimintoja. 

Suurin uudistus (josta tällä hetkellä tiedämme) Inboxissa on, että viestien luokittelu on viety askeleen pidemmälle kuin Gmailissa. Käyttäjät voivat nyt luoda omia luokittelujaan ennaltamääritettyjen lisäksi, ja Inbox ryhmittelee myös tarjouksiksi luokitellut sähköpostit ja näyttää niitä harvemmin kuin muita viestejä.

Gmail Inbox app

Merkityksellisyydestä tulee entistä tärkeämpää

Kokemukset Gmailin uudistuneesta välilehtijärjestelmästä osoittavat, että useimmat eivät ole huomanneet merkittävää vaikutusta viestiensä vastaanottoon. Ne, joilla tulokset ovat olleet hyviä (oletettavasti tunnettuutensa ja hyvän maineensa ansiosta), ovat yhä nähneet hyviä tuloksia, kun taas ne, joilla vastakaiku on ollut heikompaa, ovat kokeneet tiettyjä heikennyksiä. 

Markkinoijana Inbox tarkoittaa sinulle sitä, että on tärkeämpää kuin koskaan ennen, että vastaanottajat kokevat lähettämäsi sähköpostin merkitykselliseksi ja hyödylliseksi ja lukevat sen yhtä nopeasti ja usein kuin muutkin viestinsä. 

Pysy ajan tasalla

Uusi sovellus hyödyntää myös joitakin "Mailboxin" käyttöliittymän toimintoja, kuten arkistointia ja viestien siirtämistä myöhemmäksi käyttäen pyyhkäisyä käyttöliittymässä oikealle tai vasemmalle. Tämä on tyylikäs ja jälkikäteen ajateltuna aika itsestään selvä tapa toimia. 

Gmail analysoi jo nyt viestien sisältöä ja näyttää viestiin liittyvää tietoa (esimerkiksi toimitusajoista tai lentolipuista). Inbox vie tämänkin askeleen eteenpäin ja pitää käyttäjän ajan tasalla esimerkiksi siitä, että lento on myöhästynyt tai täyteen varattu. Jos käyttäjä haluaa soittaa lentoyhtiöön, Inbox auttaa etsimällä oikean puhelinnumeron.

Näin hankit Gmail Inboxin

Aivan kuten Gmail lanseerattiin aikanaan "by invitation only" -periaatteella, myös Inbox lanseerataan samoin, mikä tietysti vaikuttaa siihen, miten nopeasti vastaanottajasi siirtyvät käyttämään sovellusta sähköpostien lukemiseen. Haluatko saada kutsun? Lähetä viesti osoitteeseen inbox@google.com

Lisätietoja Gmail Inboxista (englanniksi):

Apple Watch – kellontarkkoja sähköposteja?

Apple esitteli syyskuussa Apple Watchia ensimmäistä kertaa. Huhuja on liikkunut jo useita vuosia, ja nyt Apple ilmoitti älykellon tulevan markkinoille vuoden 2015 alussa. Tämänvuotisessa Email Marketing Evolved -konferenssissa Andrew Kordek Trendline Interactivesta mainitsi hyvin olennaisen seikan: ensimmäisistä kuvista käy ilmi, että Apple Watchissa on sähköpostiohjelmakuvake – mutta ei selainkuvaketta. 

Kyse ei ole siitä, etteikö sähköposteja haluttaisi lukea verkkopohjaisesta sähköpostiohjelmasta, vaan linkeistä. Ilman selainta ei pääse napsauttamaan linkkejä – ja vaikka mobiililaitteisiin mukautetut verkkosivut ovatkin alkaneet yleistyä, on vaikea nähdä, että niitä alettaisiin mukauttaa alle 4 cm korkeisiin näyttöihin.

Apple Watch

 Kaukana älypuhelimien läpimurrosta

Meillä ei valitettavasti ole ollut mahdollisuutta testata Apple Watchia (olisimme kyllä kernaasti halunneet!) Lopputulemamme on, että Apple Watch voi olla hyvä väline saada tieto sähköpostista ja mahdollisesti niiden lähettämiseenkin, mutta pidempien viestien lukemiseen se soveltuu varsin huonosti. Kun tiedetään, että Apple kehittää ääniohjausta, voisi ajatella olevan mahdollista sanella Apple Watchille lähtevien viestien sisältö ja kuulla saapuneet ääneen luettuina.

Markkinoijina emme usko, että on aihetta odottaa Apple Watchilla olevan samanlaista voimakasta vaikutusta sähköpostiin kuin on ollut älypuhelimien kehityksellä. Jos kello saa kaupallista menestystä, voi sillä olla tärkeä merkitys siihen, miten viestin vastaanottaja tekee ensimmäisen arvionsa saapuvista viesteistä. Silloin vastaanottajan odotukset lähettäjän, aiherivin ja lähetysajan suhteen ovat tärkeämpiä kuin koskaan ennen.

Google Glass vailla lasinkirkasta aikataulua 

Viimeisin uutuus on Google Glass. Apple Watchin tavoin myöskään Google Glass ei ole tämän artikkelin kirjoitushetkellä vielä täydessä kaupallisessa käytössä vaan kehittäjät ja muut innokkaat käyttäjät vasta testaavat sitä. Olemme kuitenkin onnistuneet saamaan muutaman kappaleen ja päässeet testaamaan niiden toimintaa sähköpostin kannalta. Testauksen myötä kävi selvästi ilmi, että Google Glass ei vielä ole valmis kaupallista lanseerausta varten. Vielä ei ole selvää, milloin se tulee merkittävästi vaikuttamaan sähköpostiin käytännössä vai tuleeko lainkaan. 

Kaukonäköisten markkinoijien matala profiili

Kannattaa kuitenkin panna merkille, että Google Glassissa on sisäänrakennettu sähköpostiohjelma, joka näyttää lähettäjän nimen, aiherivin, pätkän viestin tekstistä ja tiedon viestin lähetysajasta.

Markkinoinnin kannalta olemme sitä mieltä, että resursseja ei kannata panostaa sisällön mukauttamiseen Google Glassia ajatellen. Jos se kuitenkin sattuisikin leviämään laajemmin kaupallisesti, kasvaa hyvän suhteen merkitys vastaanottajien kanssa – aiherivien on oltava osuvia ja viestinnän ajoituksen oikea. 

Yhteenvetona: ei vallankumousta vaan kehitystä

Mitä nämä uutuudet siis merkitsevät sähköpostimarkkinoinnin parissa toimiville? Ei oikeastaan paljonkaan muuta kuin että muutama vanha totuus on entistäkin tärkeämpi.

  • Se, että onko lähettämäsi sisältö tervetullutta ja hyödyllistä, vaikuttaa Gmail Inboxin luokitteluun ja lajitteluun. 
  • Keskeisiä asioita jatkossakin lienevät aiherivin testaaminen ja todennäköisesti myös sen lyhyenä pitäminen. Hyvä suunnittelu pieniä näyttöjä varten on myös olennaista. 
  • Ja kuten aina, entistäkin tärkeämpää on löytää oikea lähetysajankohta nyt kun vastaanottaja voidaan tavoittaa entistä useampana ajankohtana vuorokauden aikana. Markkinoinnin automaatiosta tule yhä tärkeämpää.

Kyseessä ovat siis tärkeät uudistukset mutta ei ole syytä huoleen tai suuriin muutoksiin. Jatka siis sisältösi, aiheriviesi ja lähetysajankohdan testaamista, oppimista ja kehittämistä. Mutta niin olit varmaan joka tapauksessa jo ajatellutkin tehdä?

PS. Kerro meille Twitterissä (@apsis), mitä mieltä olet Gmail Inboxista, Apple Watchista ja Google Glassista.