360-asteinen asiakasnäkemys: Asiakasprofiilit ja markkinoinnin automaatio

Kirjoittanut Mattias Ward

2017-05-22

 (Tämä on kolmas osa data-driven markkinointiin liittyvästä blogisarjastamme. Tutustuthan tämän luettuasi myös aikaisempiin postauksiimme: Johdanto asiakasprofiilien merkitykseen sekä 8 askelta – näin pääset alkuun asiakasprofiilien hyödyntämisessä.)

Opi lisää profiilien lukemattomista mahdollisuuksista: Lataa "Täydellisen asiakasprofiilin luominen" -opas.

Asiakasprofiilien luominen = askel kohti uniikkia segmentointia

Mietipä tätä: asiakasprofiilit paikantavat asiakkaidesi kipupisteet ja yhdistävät sekä väestötiedot että käyttäytymistiedot ihanteellisiin ja todellisiin asiakaspersooniin.

Jos vielä yhdistät asiakasprofiilit markkinoinnin automaatioon, personointi ja liidien generointi voidaan viedä täysin uusiin ulottuvuuksiin. Kuinka tämä sitten tapahtuu? Katsotaan!


Onko aikasi kortilla? Tässä postauksen keskeisimmät pointit:
 
  • Asiakasprofiilit ovat yksi tapa ymmärtää asiakkaan demografiset ja psykografiset ominaisuudet
  • Markkinoinnin automaatio virtaviivaistaa monimutkaisia prosesseja, kuten liidien generointia ja nurturointia lähettämällä triggeröityjä, käyttäytymiseen perustuvia viestejä
  • Jos liität asiakasprofiilit markkinoinnin automaatioon, saat prospekteistasi ja asiakkaistasi 360-asteisen näkemyksen
  • Näiden kahden markkinointimetodin vankkumaton liitto antaa sinulle mahdollisuuden lähettää asiakkaillesi arvokasta ja ajankohtaista tietoa..
  • … mikä puolestaan sitouttaa aktiiviset asiakkaat ja johtaa prospektisi suoraan myyntiputkeen

Lyhyesti: Mitä asiakasprofiilit oikein ovat...

Suoraan sanottuna asiakasprofiili on datapohjainen stereotyyppi asiakkaastasi. Asiakasprofiili auttaa sinua markkinoijana ymmärtämään asiakkaitasi entistä enemmän, sillä se pohjautuu todelliseen demografiseen ja psykografiseen tietoon, päätavoitteenaan lisätä myyntiä kohottamalla asiakaskokemuksen tasoa personoinnin avulla.

Asiakasprofiili on otanta, jota jatkuvasti rakennetaan (ja puretaan) saatuun asiakastietoon pohjautuen. Kun tiedät minkälainen asiakasprofiili on kyseessä, voit puhua asiakkaasi kanssa tavalla, joka vetoaa juuri häneen.

Haluatko oppia lisää asiakasprofiileista? Lue postauksemme Asiakasprofiilien merkitys: Johdanto (Osa 1)!

… ja mitä tarkoittaa markkinoinnin automaatio?

Markkinoinnin automaatiolla virtaviivaistat monimutkaiset markkinointiprosessit, kuten liidien generoinnin ja nurturoinnin. Oikein tehtynä, markkinoinnin automaation avulla voit tarjota asiakkaillesi ja prospekteillesi oikea-aikaisia, heidän käyttäytymiseensä perustuvia, personoituja viestejä.

Markkinoinnin automaatiota hyödyntäen voit automatisoida manuaalisia toimenpiteitä ja näin vapauttaa kallisarvosta aikaasi muihin tehtäviin. Samalla saat työnnettyä liidejä eteenpäin myyntiputkessa, tehden niistä enemmän myyntivalmiita asiakkaita. 

Markkinoinnin automaation avulla myyntisi tuottavuus voi itse asiassa kasvaa 14,5 prosenttia. Suorana seurauksena tästä on se, että markkinointikustannuksesi voivat pienentyä 12,2 prosentilla.

 

360-asteinen asiakasprofiili työntää prospektit eteenpäin myyntiputkessa

Asiakkaat odottavat henkilökohtaista ja relevanttia markkinointia. Kun puhutaan kilpailemisesta sähköpostimarkkinoinnissa, kyse ei ole siitä, kuka huutaa kovimmalla äänellä. Jutun jujuna on pikemminkin se, kuka kykenee luomaan kaikkein relevanteinta, tiedolla ohjattua (data-driven) markkinointia, joka vie asiakaskokemuksen aivan uusiin ulottuvuuksiin.

Tässä kohtaa personoinnin ja markkinoinnin automaation välille solmittu liitto pääsee todella loistamaan.

Useimmilla yrityksillä on runsaasti tietoja prospekteistaan ja asiakkaistaan. Tämä loputon tietomäärä on kuitenkin mitä todennäköisimmin jumissa useissa eri siiloissa. Tästä johtuen asiakasnäkymä on valitettavasti monesti hyvin rajallinen.

Markkinoinnin automaation avulla, voit murtaa siilot ja päästä luomaan kokonaisvaltaisen, 360-asteisen asiakasprofiilin. Tällä tavoin asiakkaasi tai prospektisi sosiaalinen data välittyy suoraan asiakasprofiiliin.

Pääset jyvälle prospektiesi toiminnasta ja näkemään ne sivut, joilla he ovat vierailleet sekä saamaan tietoa siitä, mitä he ovat lukeneet ja ladanneet. Tämän loistavan taustatyön ansiosta pääset lähestymään prospekteitasi oikea-aikaisella, relevantilla ja personoidulla sisällöllä. 

Tämän kaiken lisäksi markkinoinnin automaatio jäljittää yksittäisen prospektisi tai asiakkaasi tämänhetkisen statuksen asiakkaan elinkaaressa. Jos siis liität markkinoinnin automaation ohjelmistotyökalusi yhteen eri kanavien välisen tiedon ja segmentoinnin kanssa, voit luoda relevanttia ja arvokasta sisältöä, joka takuulla työntää liidisi entistä pidemmälle myyntiputkessa. 
 

Tarjoa älykästä sisältöä

Olemassa olevan tiedon ansiosta, sinulla on mahdollisuus seurata asiakkaidesi kiinnostuksen kohteita sekä hyödyntää demografiatietoa, ja sitä kautta räätälöidä juuri kutakin asiakasprofiilia varten kohdennettuja viestejä. Näin toimimalla pääset kohdistamaan asiakkaillesi älykästä sisältöä sekä luomaan ja edistämään heidän henkilökohtaisia ostokokemuksiaan.

Yhtenä hyvänä esimerkkinä älykkäästä sisällöstä toimivat uudelleenaktivointiviestit. Tämäntyyppisiä viestejä on tapana lähettää asiakkaille, jotka eivät ole joko osoittaneet kiinnostusta yritystä kohtaan tai ostaneet tuotetta tietyn aikajakson, kuten kuukauden, kolmen kuukauden, puolen vuoden tai jopa vuoden sisällä...

Toinen esimerkki verkkokäyttäytymistietojen perusteella tehdystä, räätälöidystä ja älykkäästä sisällöstä on Coursera.. Tässä viestissä Coursera käyttää hyödykseen tietoa niistä kohteista, joita prospekti on aiemmin lukenut ja yhdistää nämä tiedot prospektin verkkokäyttäytymiseen. Lopputuloksena on erittäin personoitu, hyvin relevantti ja dynaaminen sisältö. Tällainen sähköposti elvyttää kiinnostuksen henkilökohtaisella tasolla rakentaen samalla luottamusta ja uskollisuutta. Saat mielikuvan, että yritys tunnistaa mielenkiintosi kohteet ja tavoitteesi, ennen kuin olet itsekään niistä selvillä.

 
marketing automation email example
 

Reaaliaikaiset ja relevantit viestit

Markkinoinnin automaatio hyödyntää käyttäytymisdataa triggeröidyn sähköpostitoiminnan lähtökohtana, monitoroiden esim. uutiskirjeen tilauksia tuotteiden ostoskoriin lisäämisiä sekä lomakkeiden täyttämisiä, vain muutamia nimetäksemme.

Koska triggeröidyt sähköpostit lähetetään automaattisesti tämäntyyppisen toiminnan jälkeen, ne lisäävät merkityksellisyyttä ja personointia entisestään. Ja mikä parasta, jos liität markkinoinnin automaatiojärjestelmäsi triggeröimät sähköpostit henkilökohtaisiin asiakastietoihin, kuten esimerkiksi ostohistoriaan ja ikään, pääset luomaan triggeröidyt sähköpostit niin, että ne vastaavat kutakin asiakasprofiilia mahdollisimman täydellisesti.

Hyvä esimerkki yrityksestä, joka luo asiakkaita uudelleen sitouttavaa, relevanttia markkinoinnin automaatiota, on Beauty Bay:

personalised email
 

Henkilökohtaisesti puhutteleva otsikkorivi vetää lukijan mielenkiinnon sähköpostiin, joka ilmaisee asiakkaan aktiivisuuteen liittyvän huolen. Asiakasta rohkaistaan vierailemaan sivustolla uudelleen sekä sytyttämään tuotteisiin kohdistuvan rakkautensa – kaikki tämä vain nokkelasti laaditun viestin ansiosta.

(Beauty Bay toimii hyvänä esimerkkinä, mutta jos se vielä sisällyttäisi sähköpostiinsa asiakkaan aikaisempaan ostohistoriaan pohjautuvia tuotesuosituksia, se voisi parantaa personointiaan ja myyntiään entisestään.)

Kuten voit tässä vaiheessa todeta, asiakasprofiilien ja markkinoinnin automaation yhdistäminen synnyttää aivan uudenlaisen, tehokkaan sähköpostimarkkinoinnin, joka auttaa sinua sekä keräämään että vaalimaan liidejäsi henkilökohtaisella otteella. Toisin sanoen, prospektisi muuttuvat liideistä myyntivalmiiksi asiakkaiksi ja myyntisi tulee tehostumaan samalla, kun manuaalinen vaivannäkö vähenee. Mielenkiintoista, eikö vain?

Haluatko oppia lisää asiakasprofiileista? Lue kattava whitepaperimme.

>> Pyydä ilmainen APSIS-ratkaisujen esittely suoraan digiasiantuntijoiltamme!