4 markkinoinnin automaation myyttiä

Kirjoittanut Wilhelm Sahlberg

2017-12-05

Markkinoinnin automaatio on viime aikojen kuumin digitaalisen markkinoinnin trendi. Mutta aivan kuten muidenkin muotisanojen yhteydessä, myös tässä vilisee paljon väärinkäsityksiä siitä, mitä konsepti oikeastaan merkitsee. Onko markkinoinnin automaatio monimutkaista ja vaatiiko se valtavasti lisäresursseja? Tarkastelemme neljää markkinoinnin automaation myyttiä. 

Needle bursts a balloon

Myytti nro. 1: Markkinoinnin automaatio on laiskoille markkinoijille

Tämä käsitys juontaa juurensa luultavasti automaation keskeisestä tarkoituksesta, joka on poistaa turhia manuaalisia prosesseja ja automatisoida mitä pystyy. 

Vaikka automaatio merkitseekin sitä, että manuaalinen työ vähenee, niin siltikään ei voida vain istua peukaloita pyöritellen ja antaa järjestelmän tehdä kaikki työ. Päinvastoin!

Kuten olen kirjoittanut aiemmassa blogikirjoituksessa, markkinoinnin automaatio vaatii perinpohjaisen strategian ja tavoitteen määrittelyn, jotka takaavat menestyksen markkinoinnillesi ja yrityksellesi.

Chess
 

Markkinoinnin automaatiojärjestelmä auttaa sinua käsittelemään datamääriä, jotka muussa tapauksessa olisivat olleet ylitsepääsemättömän suuria. Markkinoinnin automaatio perustuu henkilön omaan verkkokäyttäytymiseen, ja tukee asiakaspolkua sekä sitouttaa henkilöä lähemmäksi yritystäsi. Sinun työsi markkinoijana on tulosten analysointi ja arvioiminen, jotta voit hienosäätää sisältöäsi ja strategiaasi. 

Toisin sanoen markkinoinnin automaatio ei ole tehty laiskoille markkinoijille. Se on tehty fiksuille markkinoijille.

Myytti nro. 2: Automaatio tekee viestistä persoonattoman

Tämän myytin juuret saattavat pohjautua harhaluuloon, että tekniikka tekee sisällön ja ottaa näin ollen haltuunsa brändin ja asiakkaan välisen viestinnän. Tämän perusteella viestinnästä tulee geneerinen, persoonaton ja konemainen.

 
People standing in a crowd
 

Tämä voisi olla totta, jos markkinoinnin automaatio ei perustuisi vastaanottajan käyttäytymiseen ja kiinnostuksen kohteisiin. Kuitenkin markkinoinnin automaation voima perustuu siihen, että siinä vastaanottaja on keskiössä.

Sinun tehtäväsi markkinoijana on huolehtia, että automaation rattaat pyörivät oikeanlaisella sisällöllä varustettuna. Yksinkertaisesta, oikeaan aikaan lähetetystä syntymäpäivätervehdyksestä (perustuen tietoon vastaanottajan syntymäpäivästä) aina hyper-personoituun sähköpostiin (asiakasprofiiliin perustuen). Ihminen on edelleen viestin takana, vaikka automaatio välittääkin sen.

Haluatko tietää enemmän siitä, kuinka markkinoinnin automaatio voidaan yhdistää asiakasprofiileihin? Asiantuntijamme Mattias Ward kertoo, kuinka tämä käy!

Myytti nro. 3: Markkinoinnin automaatio on roskapostin lähettämistä

Tämä myytti perustuu pelkoon, että järjestelmä alkaa lähettää viestejä hallitsemattomalla tavalla. Ottaen huomioon, että keskiverto ihminen saa päivittäin jopa 70-80 viestiä, lienee selvää, että haluat välttää useiden viestien lähettämisen. Itse asiassa markkinoinnin automaatio on juuri oikea ratkaisu viestitulvaan.

Woman sitting by a computer
 

Roskapostina voidaan pitää viestiä, jota vastaanottaja ei ole pyytänyt eikä se ole hänelle relevantti.

Markkinoinnin automaation etuna on, että se on vastaanottajan käyttäytymiseen perustuvaa, ja näin ollen dialogi on hänen aloittamaansa.

Pitämällä vastaanottajat ja heidän tarpeensa päällimmäisenä mielessä voit parhaiten varmistaa, että sisältö on oleellista ja veitsenterävää. Tämä on huomattavasti parempi tapa kuin tylsien massapostituksien lähettäminen.

Myytti nro. 4: Markkinoinnin automaatio on vaikeaa ja kallista

Tietenkin on olemassa tapauksia ja yrityksiä, jotka laittavat paljon resursseja rakentaakseen monimutkaisia avaruusaluksia muistuttavia järjestelmiä, jotka eivät koskaan oikein lähde lentoon. Mutta näin ei pitäisi tapahtua. 
 

Man who's calculating

Markkinoinnin automaation etuna on se, että sitä on mahdollista skaalata ja sopeuttaa tarpeen mukaan. Siitä on hyötyä niin pienille, aloittaville yrityksille kuin suurille kansainvälisille organisaatioillekin. Kannattaa kuitenkin lähteä pienin askelin liikkeelle ja kehittää edelleen.

Aloita asettamalla tavoite ja strategia. Lähde liikkeelle parilla yksinkertaisella automaatioketjulla ja kehitä edelleen kokemuksen karttuessa. Alkuun päästyäsi, voit esimerkiksi pisteyttää liidisi tai personoida viestisi asiakasprofiilin mukaan.

Yhteenvetona voidaankin todeta, että markkinoinnin automaatio ei tosiaan ole kallis roskapostikone. Se on parhaimmillaan järkihintainen työkalu fiksuille markkinoijille, jotka haluavat sitouttaa vastaanottajia yritykseen tarjoamalla personoitua ja relevanttia sisältöä oikea-aikaisesti.

Todellinen win-win –tilanne!

Haluatko oppia todelliseksi markkinoinnin automaation guruksi? Lataa käsikirjamme!