5 asiaa liidienhankinnasta

Kirjoittanut APSIS

2016-01-12

Nämä 5 asiaa kannattaa tietää liidienhankinnasta vuonna 2016

Sisälsikö joku uudenvuodenlupauksistasi enemmän liidejä liiketoimintaasi? Näin ajattelimmekin. Siksi pyysimme asiantuntijaamme Wilhelm Sahlbergiä johdattamaan sinut muutamaan toimialan salaisuuksien ääreen.

5 things to know about lead generation, with fireworks!

 

Minkä yhden asian yritysten pitäisi muuttaa liidienhankinnassaan tänä vuonna?

Ala tarkastella asiakkaidesi ostoprosessia – älä omaa myyntiprosessiasi. ”Myyntimiehen” rooli on muuttunut merkittävästi viime aikoina; asiakkaiden ei tarvitse ottaa yhteyttä myyntihenkilöihin lainkaan, jos he haluavat tietoa tuotteista. Tieto löytyy sen sijaan verkosta. Mutta jos olet nokkela niin käytät uudentyyppistä liidienhankintaa – sellaista, joka laittaa keskiöön asiakkaasi, ei yritystäsi. Voit työskennellä laadukkaiden liidien kanssa, kun aika on sopiva ja asiakkaasi etsivät tuotetta tai palvelua, jota yrityksesi tarjoaa. Ajattele sitä niin, että pitäisit asiakkaasi kädestä samalla, kun he ovat ostamassa jotain; vähemmän myyntimiestä, enemmän asiantuntijaa.

Mikä on tärkeintä, kun käynnistät liidienhoidon kampanjaa?

Aloita pienesti. Kasvata kampanjaa ajan myötä. Liidienhoidon voima voi joskus olla mykistävää. Jos teet kampanjasta liian monimutkaisen, tuloksia on myös vaikeampi mitata. Mutta jos kutistat suunnitelmiasi ja aloitat maltillisesti, näet kampanjasi tulokset selvemmin – ja lisäksi sinun on helpompaa laajentaa kampanjaasi menettämättä otetta asioihin.

 

Amp up your lead generation, APSIS-style!

 

Pitäisikö myynnin ja markkinoinnin todella työskennellä läheisemmin tulevaisuudessa?

Todellakin! Tällä hetkellä markkinointi on se, joka tekee töitä yritysten verkkosivustoilla ja arvokkaalla sisällöllä, ja tuo liidejä myyntitiimeille. Pointti on siinä, että olemme huomanneet myynnin usein hylkäävän nämä liidit, koska heistä tuntuu etteivät ne ole riittävän laadukkaita. Läheisempi yhteistyö markkinoinnin ja myynnin välillä johtaa markkinointitiimeihin, jotka tuntevat heidän kohdeasiakkaansa paremmin, ja luovat sisältöä joka sopii heille paremmin. Toisaalta, myyntiosastot ymmärtävät liidienhankinnan markkinoinnillisen lähestymisen syvällisemmin, ja he saavat enemmän näkemystä liidien kvalifiointiprosessiin.

Mitä muutoksia näemme liidienhankinnassa ensi vuonna?

Viime aikoina olemme nähneet yhä useamman yrityksen katselevan näitä uudentyyppisiä liidienhankinnan työkaluja. Kun katson vuotta 2016, uskon että se on vuosi jolloin yritykset vihdoin huomaavat, että vanha tapa hankkia liidejä ei enää riitä. Sinun täytyy kohdata asiakas oikeassa vaiheessa ostoprosessia sen sijaan, että tuijottaisit sokeasti omien myyntilukujesi kasvua.

Wilhelm Sahlberg, APSIS
Wilhelm Sahlberg on Onboarding Manager APSIKSELLA, ja hänellä on usean vuoden kokemus B2B-myynnistä ja liidienhankinnasta.