5 dataohjatun markkinoinnin trendiä, joihin kannattaa syventyä tänä kesänä

Kirjoittanut Amanda Gossell

2019-07-15

Kesä on pohdiskelun, inspiroitumisen ja valmistautumisen kulta-aikaa. Mikäpä sopisikaan siihen paremmin kuin yhteenveto digimarkkinoinnin kuumimmista trendeistä? Kokosimme viisi nousussa olevaa digitrendiä, jotta pysyt kartalla tänäkin kesänä – sekä jo ensi syksyä silmällä pitäen.

1. Houkuttele, sitouta ja konvertoi: miten valloitat asiakkaan sydämen – ja lompakon?

”Miten hyödynnät asiakkaan kiinnostuksen kohteita?”, ”Kuinka saat vierailijat pysymään sivustollasi?”, ja tärkeimpänä: ”Miten valloitat asiakkaan sydämen ja lompakon?”.

Verkkokaupan menestykseen on monia syitä, eivätkä ne ole niin yksinkertaisia kuin ehkä toivot. Kaikki kiteytyy personoitujen, asiakkaiden kannalta relevanttien tarjousten luomiseen. 

Mutta...

Valtavan datamäärän kerääminen, analysointi ja sen pohjalta toimiminen voi tuntua aluksi todella työläältä. Sen vuoksi voi olla hyvä idea aloittaa analysoimalla ensin omaia verkkosivuja – ja jalostaa niiden hedelmistä kallisarvoista nektaria.

Haluatko aloittaa verkkokaupan optimoinnin poimimalla ensin matalalla roikkuvat hedelmät, jotka vaikuttavat konversioon saman tien? Nappaa vinkit tästä verkkokauppojen käsikirjasta! 

2. Personointi: klikkauksen takana olevan persoonan ymmärtäminen

Markkinoinnin automaatio voi vaikuttaa usein puhtaasti tekniseltä ilmiöltä. Fakta on kuitenkin se, että klikkauksen takana olevien ihmisten ymmärtäminen on avain tulosten saavuttamiseen digimarkkinoinnissa. 

Miten sinun sitten tulisi ajatella ja toimia markkinoijana? Asiakaspolun kartoittaminen on hyvä alku. On myös ymmärrettävä, että menestyksekäs markkinointi on pitkälti kävijöiden ja asiakkaiden käytökseen, kiinnostuksen kohteisiin ja mieltymyksiin liittyvien arvokkaiden oivallusten keräämistä. Se on itsessään tarpeellinen osa koko prosessia, eli miten saada ananyymeistä kävijöistä maksavia asiakkaita.

B2C:n osalta polku on tasaisempi. Tästä huolimatta käyttäjäkokemus – aina navigoinnista kassalle siirtymiseen – voi olla ratkaiseva tekijä ostopäätöksen kannalta. B2B:n osalta polku on kuitenkin monimutkainen ja edellyttää usein taidokasta liidien hallinnan strategiaa, jota markkinoinnin automaatio tukee. Hyvään alkuun pääsee joka tapauksessa, kun varmistaa, että ajattelutavassa keskitytään ihmisiin eikä teknologiaan.

Tämä webinaari kertoo kaiken asiakaspolusta, datan keräämisestä, uniikeista asiakasprofiileista, markkinoinnin automaatiosta, segmentoinnista ja paljon muusta. Näiden oppien avulla onnistut välittämään oikean viestin oikealle henkilölle oikeaan aikaan! 

3. Tietosuoja: dataohjatun markkinoinnin perusta

Uusia sääntöjä, lakeja ja säädöksiä – jotka voivat käydä jo vähän väsyttäväksi, vai mitä? Jos olet kuten useimmat ihmiset, lakimuutoksista kärryillä pysyminen voi olla haastavaa. Loppujen lopuksi omaan liiketoimintaan vaikuttavien tekijöiden selvittämisestä pitäisi tehdä omassa työssään rutiinia – ja tehdä tarvittavat muutokset markkinointiin uuden tiedon perusteella. 

Tiedämme tähän mennessä, että henkilötiedot kuuluvat henkilön oikeuksiin. Vaikka me markkinoijina toimisimmekin oikein, kuluttajat ovat silti hieman varovaisia tietojen jakamisen suhteen. Mikä on ratkaisu tähän? Luottamus.

Dataohjattu markkinointi nojaa suostumuksen antamiseen, ja tietoturvallisuus on sen kulmakivi. Jos luottamuksen kuilu halutaan kuroa umpeen, on oleellista, että kävijät, liidit ja asiakkaat kokevat tietojensa olevan hyvissä käsissä. 

Miten viimeisimpien tietosuojauutisten perässä voi sitten pysyä? Entä kuinka luottamusta rakennetaan asiakkaita kohtaan?

Opi lisää tietosuojasta A Zip of Marketing -podcastista!

4. Asiakasprofiilit: relevantin markkinoinnin ydin

Asiakasprofiilit, asiakasprofiilit, asiakasprofiilit. Miksi ne ovat niin arvokkaita digimarkkinoijille ja yrityksille? Koska ne tunnistavat kanavien välisiä demografisia tietoja ja käyttäytymistietoja ja yhdistävät ne yhteen lähteeseen – profiiliin. Tästä muodostuu lopulta yhtenäinen asiakasnäkymä, joka kasvattaa myyntiä mahdollistamalla hienosäädetyt segmentit ja personoidut tarjoukset.

Mitä sitten tapahtuu, jos mukaan heitetään markkinoinnin automaatio? 

Avainyhdistelmä menestyksekkääseen markkinointiin on:
uniikit asiakasprofiilit + markkinoinnin automaatio

Miksi näin? Koska näiden kahden yhdistelmä mahdollistaa reaaliaikaisen asiakkaalle kohdistetun markkinoinnin. Markkinoinnin automaatio on työkalu, joka hyödyntää käyttäytymistriggereitä viestiäkseen systemaattisesti ja automaattisesti. Kun työkalua käytetään vieläpä oikein, sen avulla voidaan tarjota kustomoituja asiakaskokemuksia toimittamalla oikea viesti oikealle henkilölle oikeaan aikaan. 

Dataohjattua markkinointia käsittelevä blogisarjamme kattaa kaiken, mitä sinun tulee tietää asiakasprofiileista ja markkinoinnin automaatiosta.

5. Liidien hallinnan tärkeys 

B2B:ssä markkinoinnin automaatio on liidien hallinnan supersankari, joka pyydystää generoidut liidit ja nurturoi niitä kohti ostopäätöstä. Mutta mitä tämä tarkoittaa oikeasti? Tapahtuuko liidien hallinta automaattisesti vain sen perusteella, että potkaiset prosessin käyntiin? Valitettavasti ei. 

Liidien hallinnan mahti riippuu vahvasta strategiasta, johon kuuluu huolellinen suunnittelu sekä eri osastojen välinen yhteistyö. Voit kuitenkin olla varma, että tämä työ maksaa itsensä takaisin sekä voittojen muodossa että ajanhallinnan kannalta.


Menestyksekkään liidien hallinnan kulmakivi on automaatio. Kaikki alkaa siitä, kun kävijä suorittaa jonkin toimen kuten lataa oppaita tai ilmoittautuu tapahtumiin. Toimet käynnistävät ketjun, ja kävijä kerää pisteitä luokitusjärjestelmässä: tätä kutsutaan liidien pisteytykseksi. Automatisoidut toimet käynnistyvät ja vievät kävijää pisteiden ja käyttäytymisen perusteella kohti asiakaspolkua – ja kohti ostopäätöstä. >>Opi lisää B2B-automaatiosta tästä käsikirjasta!

Oletko kiinnostunut oppimaan lisää? Ei hätää! Blogimme, podcastimme, kokoelma oppaita sekä webinaarimme ja seminaarimme ovat täynnä inspiraatiota ja tietoa, ja ne odottavat sinua!

Mukavaa (ja inspiroivaa) kesää!