5 kuluttajanäkymää mobiiliin verkkokauppaan vuonna 2018

Kirjoittanut Sanna Ramfors

2018-01-09

Tämän päivän verkkokauppojen on pakko olla mobiilioptimoituja. Mikäli haluat pitää vaativat asiakkaasi, sinun tulee ymmärtää heidän tarpeitaan ja vastata odotuksiin mobiilista ostokokemuksesta. Kerron miksi.

 

Olemme kirjoittaneet blogissamme useasti mobiilioptimoinnin tärkeydestä. Mobiiliostosten määrä on lisääntynyt viime vuosien aikana merkittävästi. Pohjoismaissa määrä on noussut 16 %:sta 26 %:iin yhden vuoden aikana. Älypuhelimet tuottivat ensi kertaa globaalisti eniten liikennettä vuoden 2017 Black Fridayn aikana. 

Asiakkaat vaativat liikkuvuutta ja joustavuutta

Älypuhelimet eivät ole vaikuttanut ainoastaan elämäntapaamme, vaan myös kulutuskäyttäytymiseemme. Olemme lähes jatkuvasti liikkeellä ja odotamme kaikkien elämän palapelin osien sopeutuvan tähän.

Tämä on linjassa Postnordin vuosittaisen Pohjoismaisen verkkokaupparaportin kanssa, joka kertoo 33,5 % pohjoismaisista asiakkaista tekevän ostoksia verkossa sen vuoksi että he voivat tehdä sen silloin kun haluavat, ja 10,5 % sen vuoksi että se on kätevää. Tämä merkitsee sitä, että asiakkaat asettavat entistä suurempia vaatimuksia verkkokaupoille, jossa ostoksia voidaan tehdä riippumatta siitä, onko asiakas kotisohvallaan vai junassa. 

 
Proaktiiviset tiedonhakijat

Vaikka älypuhelinten vaikutus ja suosio kasvaakin ultranopeasti, se kuvastaa vain osaa niiden tehokkuudesta. Tämän viestintäkanavan ominaisuus mobiilina, monipuolisena tietolähteenä tekee siitä tehokkaan ponnahduslaudan asiakaspolun alussa.

Nykypäivän asiakkaat eivät epäröi hakea tarvitsemaansa tietoa voidakseen tehdä harkitun ja tietoisen ostopäätöksen. Älypuhelin on paitsi joustava ostoskanava, se on myös aina käsillä oleva väylä hintatietoihin, tarjouksiin ja tuotearvosteluihin. Varmista siis, että verkkokauppasi sisältö ja kuvaukset ovat ajantasaisia ja selkeitä, ja kannusta asiakkaitasi kirjoittamaan tuotearvosteluja, jotka välittävät luottamuksen tunnetta. 

Palvele asiakasta hänen valitsemassaan kanavassa

Postnordin tutkimuksen mukaan 40 % vastaajista hakee tuotetietoja älypuhelimensa kautta ollessaan kivijalkamyymälässä, 32 % tarkistaa reaaliaikaisen varastosaldon ja 36 % sanoo valokuvanneensa tuotteen suorittaakseen oston myöhemmin.

Vaikka älypuhelin onkin monessa mielessä ihanteellinen kanava hakea ja vastaanottaa tietoja, se ei välttämättä ole sitä jokaiselle kuluttajalle. Henkilö saattaa esimerkiksi saada tarjouksen sähköpostitse tai tekstiviestinä ja päättää suorittaa ostoksen tietokoneella. 

Jotta voit palvella asiakasta juuri hänen toivomissaan kanavissa, sinun tulee panostaa omnikanavaiseen, asiakasprofiileihin perustuvaan strategiaan. Omnikanavaisuus parantaa mahdollisuuksiasi merkittävästi viedä kauppa nimiisi.

 


Näin Arla yhdisti online- ja offline-kanavat.

Puhelinaddiktin kiinnostus kaapataan tekstiviestillä

Olet varmasti kuullut vanhemman ikäpolven vitsailevan siitä, että nykyajan nuoret istuvat jatkuvasti katseet liimautuneina puhelimiinsa. Vaikka se saattaakin olla ärsyttävää kuulla, on väite kuitenkin monilta osin totta.

Keskimääräinen aikuinen avaa nimittäin puhelimen 30 kertaa päivässä ja niin kutsutut Millenniaalit (1980-95 syntyneet) avaavat matkapuhelimensa yli 150(!) kertaa vuorokaudessa. Tämä on täysin linjassa sen seikan kanssa, että suurin osa mobiiliostajista on 18-49-vuotiaita.

Tämän huomioon ottaen ei ehkä ole erityisen yllättävää, että SMS-markkinointi on kasvattanut suosiotaan ja että 50,5 % pohjoismaisista vastaajista kertoi saaneensa tarjouksen joko tekstiviestinä tai sähköpostitse kaupoista, joissa he ovat kanta-asiakkaina. Asiakkaiden jatkuva tarve olla kärryillä kaikesta uudesta johtaa lisäksi siihen, että tekstiviesteillä on uskomaton 82 % avausprosentti...

Tämä ei kuitenkaan merkitse sitä, että tekstiviesti automaattisesti konvertoi, mutta jos integroit tekstiviestit osaksi markkinointistrategiaasi, lisäät mahdollisuuksiasi onnistua. Yksi esimerkki voi olla, että lähetät alennuskoodin sisältävän tekstiviestin, jonka avulla voit voittaa takaisin passiivisen asiakkaan, tai syntymäpäivätervehdys, jolla hoidat asiakassuhteita ja kannustat ostoon.

 
 
Haluatko tehostaa tekstiviestejäsi - näin me autamme sinua.

Välttämättömyys vastaamaan tämän päivän vaatimuksiin

Vaikka mobiilioptimoitua verkkokauppaa kuvataankin usein trendinä, kutsuisin sitä pikemminkin välttämättömyydeksi hyvän asiakaskokemuksen takaamisessa. Jollet muokkaa verkkokauppaa ja ostokokemusta mobiiliystävälliseksi, se merkitsee ettet huomioi asiakkaidesi tarpeita ja toiveita. Tämä puolestaan vaikuttaa suoraan liikevaihtoosi.

Mikäli et tarjoa mobiilioptimoitua verkkovierailua ja asiakaskokemusta, 40 % verkkovierailijoista jatkaa matkaansa kilpailijoidesi sivuille. Jos et halua pudota junan kyydistä, ota askel kohti mobiilia ostokokemusta, joka vastaa asiakkaiden elämäntapaa ja kulutuskäyttäytymistä. 

Oletko valmis nostamaan verkkokauppasi seuraavalle tasolle? Ota yhteyttä asiantuntijoihimme.