5 timanttista sähköpostivinkkiä

Kirjoittanut APSIS

2017-10-27

Sähköpostimarkkinoinnin kehitys on nopeaa. Erityisesti datan hyödyntämisen, automaation ja designin myötä.

nyhetbrev tips

 

Data on välttämätöntä, kun halutaan tehdä toimivaa segmentointia ja personointia. Automaation avulla yritykset voivat säästää resursseja ja ylläpitää dynaamisempaa vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa. Lisäksi tekniikan jatkuva kehitys tuo mukanaan muutoksia, mutta myös parantaa käyttäjäkokemusta.

Olemme koonneet yhteen sähköpostimarkkinoinnin tärkeimmät trendit ja maustaneet niitä käyttökelpoisilla vinkeillä tekevät vaikutuksen tilaajiin.

On olemassa paljon trendien ennakointeja, vinkkejä ja niksejä, kun puhutaan sähköpostista ja markkinoinnista. Jotkut ovat todella hyviä, toiset taas ehkä eivät ihan niin hyviä. Miten erotamme sitten jyvät akanista?

Sukelsimme syvälle trendien ja raporttien maailmaan, jonka jälkeen kysyimme asiantuntijoiltamme päätyäksemme lopulta viiteen tärkeimpään trendiin vuoden 2017 sähköpostimarkkinoinnissa.

Tervetuloa automaation, personoinnin ja interaktiivisuuden maailmaan.

Personointi - riittääkö etunimen kirjoittaminen?

Vastaanottajan nimen kirjoittaminen tai maantieteellisen sijainnin tietäminen eivät ole enää riittäviä personointikeinoja. Jos sisältö ei resonoi, niin ei ole mitään merkitystä, että yritys on kirjoittanut vastaanottajan nimen otsikkoriville (kuten alla olevassa esimerkissä). 

Personlig ämnesrad
 

Personointi on tietojen käyttämistä postituksen räätälöimiseen niin, että sanoma tuntuu merkitykselliseltä vastaanottajan kannalta. Jotta onnistuisit personoinnissa, sinun täytyy siis tuntea ihminen keräämiesi tietojen takana. Dataohjatussa maailmassa oikea sisältö löytyy oikean lukijan automaattisesti. Joissain yrityksissä tämä on jo totta, lopuissakin ajankohtaista jo lähitulevaisuudessa. Sitä ennen kuitenkin tarvitaan markkinoijan näkemystä ja tietotaitoa viestin sävyn asettamisessa.

Yksi hyvä tapa aloittaa personointi on luoda ”ostajapersoonia”, joilta löytyy eri segmenttiesi profiilien tärkeimmät ominaisuudet. Yhdistä sitten heidät useista muista kanavista saamiisi tietoihin. Näin saat paremman kokonaiskuvan persoonasta, jolle on helpompi kohdentaa relevanttia viestintää.

Älä unohda, että puhut ihmisten kanssa. Rennolla ja henkilökohtaisella otteella pääset lähemmäksi vastaanottajiasi.

Automatisointi chatboteilla

Chatbotit yleistyvät jatkuvasti yritysten verkkosivuilla. Uutta vuonna 2017 on se, että chatbotit eivät ainoastaan hoida yksinkertaisimpia asiakaspalveluasioita, vaan ne voivat myös käynnistää automaatioketjuja. Chatbotit voivat esimerkiksi triggeröidä vahvistussähköposteja, mutta niitä voidaan käyttää myös keräämään uutiskirjetilaajia.

Kaiken kaikkiaan automaatio on tärkeää, kun sähköpostimarkkinoinnin avulla halutaan luoda pitkäjänteinen ja luottamusta herättävä suhde. Koska automaattiset viestit ovat käyttäytymiseen perustuvia, postilaatikkoon saapuessaan ne tuntuvat useimmiten olennaisilta ja hyödyllisiltä. Sähköpostista tulee luonnollinen osa asiakkaan ja brändin välistä vuorovaikutusta.

Interaktiivisten elementtien sisällyttäminen

Olemme aiemmin kirjoittaneet sähköpostien interaktiivisista elementeistä ja on hyvin todennäköistä, että interaktiivisuus tulee lisääntymään tekniikan kehittymisen myötä. Tämä merkitsee muun muassa sitä, että lukija saa keskeytymättömän kokemuksen, kun hänen ei tarvitse seurata linkkiä sähköpostin ulkopuolelle.

Interaktiivinen sähköposti toimii erityisesti niille, jotka haluavat antaa lukijoilleen nopean pääsyn sisältöön. Vaikkapa  innovatiivisia verkkokauppiaita, kuten amerikkalainen vaatetusalan yritys JackThreads. Alla olevassa esimerkissä he ovat laittaneet koko ostoskorin suoraan sähköpostiviestiin:

interaktiv e-post

Mikäli mietit interaktiivisia elementtejä sähköposteihisi, sinun on syytä pitää muutama seikka mielessäsi. Ensinnäkin, vaikka osa sähköpostipalvelimista tukisikin interaktiivisia elementtejä, useat eivät. On siis olemassa suuri riski, että suurin osa vastaanottajistasi ei pysty lukemaan sisältöä kuten sinä haluaisit, joten kannattaa miettiä onko vaiva sen väärti.

Ja toiseksi. Jos lukijat pysyvät pelkästään inboxissaan, voiko tästä olla negatiivisia seurauksia? Mikäli sijoitat koko lukukokemuksen pelkkään postilaatikkoon, saatat menettää tärkeää liikennettä sivustollasi.

Hienosäädä segmenttejä

Väestö- sijainti ja käyttäytymistiedot ovat jo pitkään olleet segmentoinnin perusta. 

Yksi tapa on tarkkailla ja analysoida mihin vuorokauden aikaan eri segmentit avaavat sähköpostiviestinsä ja tarkastele, onko sisällön perusteella mahdollista tehdä johtopäätöksiä, jotka avittaisivat parempiin avaus- ja klikkausprosentteihin. 

Ehkä kohderyhmänäsi on muodista kiinnostuneet henkilöt, jotka lukevat viestit bussissa matkalla töistä kotiin toivoen saavansa inspiraatiota seuraavan päivän asua varten?

Vai onko kyseessä markkinoijat, jotka lukevat sähköpostinsa aamulla etsien vinkkejä, miten saisivat tehostettua toimintaansa työpaikalla.

Paras tapa on testata, mikä lähetysaika toimii organisaatiollesi parhaiten. Testaa yhtä asiaa kerrallaan, seuraa ja analysoi tuloksia.

Liikkuvia elementtejä sähköposteihin

Yksi vallitsevista trendeistä on olla luova

Jotta saavuttaisit hyviä tuloksia sähköpostimarkkinoinnissasi, sanomasi tulee erottua joukosta. Katse siirtyy automaattisesti sitä kohti, mikä liikkuu. Tästä syystä liikkuvat kuvat ja elementit ovat itsestään selvä keino lukijan huomion vangitsemiseen.

Liikkuva elementti ei saa toimia pelkästään jonkinlaisena temppuna. Sen tulee täydentää sanomaa ja sen tulee parantaa lukukokemusta

Tässä on esimerkki B&Q:lta, joka herätti huomiota luomalla mikrosivun − siis yksinkertaisemman verkkosivun − suoraan inboxiin. Helpompi, mutta silti huomiota herättävä keino luoda eloa sähköposteihisi on käyttää vaikkapa GIF tai cinemagraafikuvia. 

Microsites in Interactive Emails | APSIS Blog

 

Kokeile näitä vinkkejä omaan sähköpostimarkkinointiisi ja huomaat vaivannäön tuloksissa.