5 vinkkiä vähentämään palautuksia

Kirjoittanut APSIS

2016-07-29

Me aidosti haluamme, että toimitettavuutesi on erinomainen.

Reducing your email bounce rate is not rocket science. No, really.

 

Loppujen lopuksi: se on leipätyötämme.

Jos lähetät sähköpostia kerta toisensa jälkeen vanhentuneisiin osoitteisiin tai osoitteisiin, joita ei ole olemassa, sähköpostiserverit alkavat tarkkailemaan toimintaasi, ja mahdollisesti jopa luokittelevat lähetyksesi roskapostiksi. 

Se on varmasti viimeinen asia mitä toivot, eikö? Otetaan siis härkää sarvista ja toimitaan yhdessä riskien pienentämiseksi.

(Älä pelästy: jotkut asiat voivat ensiksi tuntua kovin teknisiltä ja hankalilta. Meillä on kuitenkin näppärä lista vinkeistä auttamaan sinua!)

1. Älä lähetä vanhoihin osoitteisiin

Pidä huoli, että sähköpostiosoitteet ovat ajan tasalla! Ehkä myyjien olisi aika käydä läpi heidän asiakaslistansa ja päivittää tiedot...? Tai ehkä henkilö rekisteröityi postituslistalle viisi vuotta sitten ja on sittemmin vaihtanut Yahoosta Gmailiin. Joka tapauksessa, paras tapa vähentää kovia palautuksia (hard bouce; vastaanottajan serveri on estänyt viestin) on pitää osoitteet oikeana. 

Lue lisää toimitettavuudesta suositusta infografiikastamme!

2. Double opt-in

Lähes satavarma tapa pitää huoli siitä, että sinulla on oikea sähköpostiosoite on double opt-in -prosessi. Tämä toiminto lähettää vahvistusviestin vastaanottajalle kun he täyttävät tilauslomakkeen eikä sähköposti siirry postituslistalle ennen kun vahvistus on tehty. Esimerkiksi APSIS Prossa, mikäli double opt-in halutaan ottaa käyttöön, uudet tilaajat siirtyvät "odottaa" -tilaan, josta voit poistaa osoitteet, joihin ei vastata tai halutessasi uudelleenlähettää aktivointiviestin itse. (Psst! Tämä on hyvä tapa suojata listasi spamboteilta.)

Ota meihin yhteyttä jos haluat tietää enemmän double opt-in -mahdollisuuksista.

3. Hyödynnä automaatiota

APSIS Prossa voit asettaa tilin automaattisesti poistamaan kovat palautukset. Näin et pommita mailiservereitä turhaan lähetysyrityksillä, jotka on tuomittu epäonnistumaan. Homma on yksinkertainen: mene tilin asetuksiin, "muut asetukset" -kohtaan ja valitse pudotusvalikosta. 

Olet kuitenkin varovainen - joskus kovia palautuksia ilmaantuu kun mailiserveri on alhaalla väliaikaisesti. Tällöin vastaanottaja poistetaan listalta vaikka se onkin oikea. Suosittelemme pitämään kolmea palautusta oletuksena ja muuttamaan sen yhdeksi vain väliaikaista listan siivousta varten.

Kiinnostuitko APSIS Prosta? Varaa ilmainen henkilökohtainen esittely!

4. Käytä ystävällisiä muistutuksia

Yksi mainio tapa käydä läpi postituslistaasi on tehdä uusi opt-in kaikille vastaanottajillesi. Periaatteessa siis ystävällinen viesti, jossa pyydät heitä uudelleenrekisteröitymään postituslistalle, mikäli he ovat edelleen kiinnostuneita sinusta ja sisällöstäsi. Tämän lisäksi voit ladata listan palautuksista ja poistaa ne postituslistaltasi.  

Tämä on muuten loistava tapa saada lisää tietoa vastaanottajistasi! Voit kysyä mm. heidän kiinnostuksen kohteistaan tai muuta tärkeää tietoa, jolla voit tehdä jatkossa entistä personoidumpia ja kohdennetumpia lähetyksiä. 

5. Sinulla ei koskaan voi olla liikaa tietoa

Kun keräät tietoa vastaanottajista, älä heitä pois mitään. Esimerkiksi rekisteröitymispäivämäärä postituslistalle on erinomainen tieto siinä vaiheessa kun mietit lähettäisitkö heille sähköpostia, jossa kysyt ovatko he edelleen kiinnostuneita uutiskirjeistäsi. "Viimeksi avatut" on myös hyvä työkalu kun haluat nähdä ovatko he aktiivisia tilaajia. Tämä voi auttaa sinua suodattamaan vanhentuneita tilaajia pois listoilta. 

APSIS Support Professional Ingela Jensen

Jos kaipaat lisää tietoa ja vinkkejä palautuksista, ole meihin rohkeasti yhteydessä. Autamme aina mielellämme!

Tämän blogitekstin on kirjoittanut Ingela Jensen, APSIKSEN tekninen kirjoittaja.