6 helppoa keinoa pelastaa sähköpostikampanja

Kirjoittanut Sarah Chase

2019-06-18

Sähköpostikampanjat ylläpitävät olemassa olevia asiakassuhteita sekä onnistuvat houkuttelemaan uusia asiakkaita. Parasta sähköpostimarkkinoinnissa on se, että ihmiset, joiden kanssa kommunikoit, ovat jo osoittaneet kiinnostusta siinä määrin, että he ovat antaneet sähköpostiluvan. Mutta miten onnistut maksimoimaan sähköpostikampanjoiden tehon pienillä ja tehokkailla keinoilla? Tässä kuusi pelastavaa vinkkiä!

1. Tehosta sähköpostien avausprosenttia mahtavalla otsikolla

Onnistunut sähköpostimarkkinointi perustuu siihen, että viestisi ensinnäkin avataan. Vastaanottajien pursuilevissa saapuneet-kansiossa tämä on kuitenkin helpommin sanottu kuin tehty. Niinpä sähköpostin vastaanottajan houkuttelun ensimmäinen askel on kirjoittaa selkeä, vahva ja houkutteleva otsikko.

Mutta miksi sähköpostikampanjan otsikon ideointi on niin tärkeä vaihe? Koska jos kukaan ei avaa sähköpostiasi, tämän blogipostauksen loput vaiheet ovat täysin turhia. Joten vastataanpa kriittisimpään kysymykseen: mitä raaka-aineita tarvitset herkullisen houkuttelevan otsikon leipomiseen?

  • Käytä sähköpostin otsikkoon 40–50 merkkiä
  • Luo tärkeyden ja/tai kiireen tuntua
  • Pidä sähköpostin otsikko yksinkertaisena
  • Herätä uteliaisuutta
  • Pidä sähköpostin vastaanottaja mielessäsi 

    Ota talteen: Lyömätön sähköpostiotsikoiden tarkistuslista!

Yllä mainitut vinkit on hyvä pitää mielessä kirjoittaessasi sähköpostin otsikkoa. Mutta vielä tärkeämpää on se, että otsikollasi on selkeä merkitys. Toinen vinkki, joka voi nostaa sähköpostikampanjasi avaamisprosentin kattoon, on A/B-testata otsikko. Mutta siitä lisää myöhemmin!

Esimerkkejä otsikoiden nappisuorituksista:

  • Sarkastinen lause tai kysymys: Sinä et tee näitä GDPR-virheitä, ethän?
  • “Täytyy tietää” –näkökulman esille tuominen: Yksi kolmesta markkinoijasta tekee tämän virheen. Sorrutko itse samaan?
  • Arvaamaton vertailu: Tämä on yhteistä kissoilla ja markkinoijilla
  • Vitsi: Mitä kirahvi sanoi sähköpostimarkkinoijalle?
  • Trendaavat aiheet: Mitä Euroviisut voivat opettaa meille PR:stä
  • Luettelo: 5 asiakkuudenhallinnan virhettä, joita et tiennyt tekeväsi
  • Aikarajoitteinen tarjous: Tämä harvinainen tilaisuus ei toistu!  
  • Varoitus: Kuuntele! 5 markkinoinnin sudenkuoppaa, joita sinun pitäisi välttää

Otsikon 50 merkkiä eivät ehkä vaikuta niin tärkeiltä – mutta todellisuudessa ne voivat olla ratkaisevia siinä, menestyykö sähköpostisi vai ei.

2. Kirjoita sähköpostillesi vangitseva esiotsikko

Vaikka otsikko on ratkaisevassa asemassa siinä, että vastaanottaja avaa sähköpostisi, tulee sinun huomioida myös, että otsikko kulkee käsi kädessä sähköpostin esiotsikon kanssa; eli sen tekstin, joka on yleensä otsikon alla. Yhdessä ne muodostavat ensivaikutelman sähköpostin saapuneet-kansiossa.


Aloitetaan kysymyksellä: oletko koskaan saanut sähköpostia, jonka esiotsikossa lukee:

  • UUTISKIRJE. VERKKOVERSIO.
  • Avaa sähköposti selaimessa
    Tai jopa… 
  • PERUUTA TILAUS.

Ovatko nämä (tosielämän) esimerkit sinusta kiinnostavia? Niinpä, eivät todellakaan. 

Itse asiassa näiden sähköpostiviestien lähettäjä menetti juuri mahdollisuuden viestin vastaanottajan kiinnostuksen ja uteliaisuuden herättämiseen.

Tiesitkö, että uutiskirjeen tilaajat käyttävät vain noin 3–4 sekuntia sen päättämiseen, avaavatko he sähköpostiviestin vai eivät. Siksi sähköpostiviestin esiotsikkoa tulee pitää yhtenä avaintekijänä sähköpostiviestin avaamisprosentin kasvattamisessa. Onnistuaksesi tällä lyhyellä mutta hyvin tärkeällä esiotsikkotekstillä, varmista, että se liittyy sähköpostiviestin aiheeseen ja sopii sähköpostisi olemukseen. 

Ihanteellinen esiotsikko sisältää 85–100 merkkiä, mutta hyvä nyrkkisääntö on yrittää pitää se niin lyhyenä kuin mahdollista.

3. Segmentointi on avain viestin oleellisuuteen ja hyvään tuottoprosenttiin

Onko markkinointitermi segmentointi jo tuttu? Segmentointi tarkoittaa sähköpostien jakamista pienempiin segmentteihin eri kriteerien perusteella. Sitä käytetään räätälöintitekniikkana, jotta tilaajille voidaan toimittaa entistä olennaisempaa markkinointia esimerkiksi maantieteellisen sijainnin, demografisten tietojen, kiinnostuksen kohteiden ja ostohistorian perusteella.


Segmentoimalla markkinoijat varmistavat luovansa sisältöä, joka sopii henkilöön ja tarkoitukseen sen sijaan, että he lähettäisivät massaviestejä kaikille vastaanottajille. Segmentoidut sähköpostiviestit ovat vaikuttavampia, niillä on suuremmat konversiot sekä korkeammat tuottoprosentit.  

Esimerkkejä erilaisista sähköpostiviestien segmentointitavoista:

  • Yksi yleinen sähköpostimarkkinoinnin segmentointitapa on käyttää demografisia tietoja.
    Ensin sinun tulee tietää joitakin perusasioita vastaanottajistasi, kuten heidän asuinpaikkansa, sukupuolensa tai ovatko he töissä vai koulussa. Sen jälkeen suodatat sähköpostiasi tai lähetät vaihtoehtoisia versioita sähköpostistasi eri ryhmille.
     
  • Toinen keino segmentoida sähköpostiviestiä on se, että perustat sähköpostiviestinnät vastaanottajien aiempaan toimintaan, esimerkiksi vastaanottajien aiempiin ostoksiinsa tai aiempiin vierailuihin sivustollasi. Tämän perusteella voit määrittää, mitkä sähköpostit lähetetään kullekin yksittäiselle vastaanottajalle ja mihin aikaan ne kannattaa lähettää.
     
  • Kolmas tapa perustuu sähköpostin vastaanottajien henkilökohtaisiin kiinnostuksen kohteisiin.
    Asiakasdata on jo saatavilla, joten miksi niitä ei hyödynnettäisi? Mikäli tietty vastaanottajaryhmä lukee aina esimerkiksi ihonhoitotuotteisiin liittyviä asioita, tulisi ihonhoitoaiheiden olla hallitsevassa asemassa juuri heidän sähköposteissaan. Ryhmä, joka taas haluaa lukea toisesta aiheesta, vaikka hiustenhoidosta, ei saa viestejä uusimmista ihonhoidon trendeistä. Sen sijaan he lukevat asioista, jotka kiinnostavat juuri heitä.

Tiesitkö, että APSIS One luo veitsenteräviä segmenttejä keräämällä dataa asiakasprofiileihin? Lue lisää tästä!

4. Optimoi sähköpostien toimintakehotteet ja kasvata viestien klikkausprosenttia – sekä konversioita

Sähköposti ilman toimintakehotetta on kuin rakkaus ilman suudelmia. Koska mikä tuotteita ja tarjouksia korostavan sähköpostin tarkoitus on, jos ei se, että se houkuttelee vastaanottajiasi lukemaan ja toimimaan viestin sisällön perusteella?

Siksi jokaisessa sähköpostissa tulisi olla selkeä toimintakehote. Se voi sisältää useita keinoja, joilla sähköpostiviestin vastaanottajaa rohkaistaan toimimaan. Voit esimerkiksi houkutella heitä klikkaamaan linkkiä sivustollesi, vastaamaan kyselyyn tai tekemään ostoksen. 

Selkeän kehotteen sisältävän viestin lisäksi mieti, miten saat kehotteesi herättämään huomiota graafisen suunnittelun avulla. Voit esimerkiksi luoda ulkoasun, joka keskittyy toimintapainikkeeseen tai käyttää visuaalisia keinoja, kuten huomiota herättäviä värejä, jotka saavat lukijan kiinnostumaan.


Sähköpostimarkkinoinnin tavoitteena on aktivoida ja herättää kiinnostusta organisaatiotasi ja tarjoomaasi kohtaan. Siksi sähköposti tulee nähdä erittäin arvokkaana markkinointikeinona.

5. A/B-testaa sähköpostiviestejä: näin saat mutun sijaan aitoa dataan perustuvaa tietoa ja näkemystä parhaiten toimivista sähköposteista

Testaa, testaa, testaa: aivan kuin kaikessa muussakin elämässä, tulee sinun ensin kokeilla ja tehdä myös virheitä, mikäli haluat oppia ja saada arvokasta kokonaiskuvaa asiakkaistasi. Jatkuvan testaamisen ja uuden kokeilemisen avulla opit tunnistamaan parhaiten toimivat käytännöt juuri oman organisaatiosi sähköpostimarkkinoinnissa. 

Aloita kokeilu ja testaaminen päättämällä ensin, mitä parametriä haluat testata. Vaikka kaikkea olisi kiva testata heti, on tärkeää kokeilla aina yhtä asiaa kerrallaan. Näin testeistä saadaan mahdollisimman tarkkoja tuloksia. Mutta mitä sitten kannattaisi testata? Tässä  muutamia esimerkkejä siitä, mitä sähköpostikampanjassa kannattaa A/B-testata:

  • Sähköpostiviestin otsikko
  • Toimintakehote
  • Ulkoasu
  • Teksti
  • Kuvat
  • Tarjoukset
  • Aloitussivut
  • Lähetysaika

Jokaisella näistä parametreistä on merkittävä vaikutus sähköpostiviestin konversioprosenttiin. Esimerkiksi viestin otsikko voi vaikuttaa siihen, kuinka moni avaa sähköpostin, kun taas toimintakehote voi vaikuttaa suoraan siihen, kuinka moni todellisuudessa tekee sähköpostiviestillä tavoitellun toiminnan.

Tämän kaiken voi saavuttaa A/B-testauksella (jota kutsutaan myös nimellä split testing). A/B-testaus tarkoittaa sitä, että luodaan ainakin kaksi eri versiota siitä, mitä aiotaan testata. Nämä lähetetään sitten sattumanvaraisille vastaanottajille, jotka ovat kyseisellä lähetyslistalla.

Sen jälkeen tulokset mitataan testausarvoja vastaan, joka voi olla esimerkiksi klikkausprosentti. Analysoimalla tuloksia saat arvokasta tietoa, jonka perusteella sinä tai sähköpostityökalusi voitte toimia. A/B-testin tuloksen perusteella paras sähköposti lähetetään lähetyslistan jäljellä oleville vastaanottajille.

6. Nopeuta asiakaspolkua automatisoimalla liidien nurturointia

Kaikkien yritysten ja markkinoijien tavoite on konvertoida verkkovierailijoista maksavia asiakkaita. Tie tähän pisteeseen on kuitenkin usein kaukana helposta, ja usein se sisältää melko paljon nurturointia sekä kovaa työtä – erityisesti B2B-yrityksen tapauksissa.

Vaikka usein ajatellaan, että liidien luominen on puhtaasti myyntiä, on totuus kuitenkin se, että myyntiprosessi alkaa jo paljon aiemmin. Se alkaa todellisuudessa jo ensimmäisestä vuorovaikutuksesta, jonka asiakas tekee yrityksesi kanssa. Tällä monimutkaisella asiakaspolulla liidien nurturointi on ratkaisevaa.

Siksi markkinoijien on tärkeää ymmärtää ottaa kaikki irti asiakaspolusta. Näin ollen on tärkeää:

  • Personoida liidiviestintää räätälöimällä sisältöä ja tarjouksia tietyille vastaanottajille tai segmenteille. Esimerkiksi henkilö, joka latasi Volvo-käsikirjan ei halua saada tietoa Fiateista.
  • Käyttää markkinoinninautomaatio-ratkaisua, joka tukee liidien hallintaa oikea-aikaisesti. Prospektin käytöksen perusteella tapahtuvat triggerit tai datapisteet varmistavat, että käyttäjä saa oikeaa sisältöä markkinointisuppilon oikeassa vaiheessa

Haluatko luoda sähköposteistasi entistä kiinnostavampia? Tutustu APSIS One –sähköpostityökaluun!
Pyydä ilmainen esittely APSIS-sähköpostiratkaisuista – asiantuntijamme kertovat mielellään lisää.