7 digimarkkinoinnin trendiä vuodelle 2019

Kirjoittanut APSIS

2018-11-26

Vuosi on pian vaihtumassa - mitkä ovat digimarkkinoinnin trendit tulevalle vuodelle? 

Vuosi 2018 on ollut monelle digimarkkinoijalle oikea mahdollisuuksien vuosi: markkinoinnin automaatio on vahvistanut asemaansa entisestään, ja markkinoijat ovat alkaneet nähdä datan rajattomat mahdollisuudet. Eikä unohdeta myöskään GDPR-asetusta, joka korosti sitä, miten tärkeää on suhtautua henkilötietojen käsittelyyn äärimmäisellä kunnioituksella.

Vuosi 2018 on kuitenkin väistymään päin ja virittäytyminen vuoteen 2019 on jo vauhdissa. Aloita siis henkinen valmistautuminen ja lue asiantuntijoidemme ennusteet vuodelle 2019.

Niklas jakobsson marketing automation trends 2019 lead

Ensin vuorossa on Niklas Jakobsson. Hän jakaa vinkkinsä kolmeen nousevaan markkinoinnin automaation ja liidien hallinnan trendiin vuodelle 2019.

Älä unohda myyntitiimiäsi, kun tavoittelet relevanssia

Sitä ei voi kieltää, etteikö relevanssi olisi menestyksekkään markkinoinnin ydin. Kiivetessämme kohti huippua, meillä on kuitenkin taipumusta unohtaa, että sisäisellä viestinnällä on merkittävä vaikutus ulkoiseen.

Me kaikki haluamme potentiaalisia prospekteja. Haaveilemme laadukkaiden liidien jatkuvasta virrasta. Kukapa ei tavoittelisi virtaviivaista yhteistyötä markkinoinnin ja myynnin välillä? Nämä saavuttaaksemme meidän on kuitenkin noudatettava markkinoinnin automaation mantraa: anna oikea tieto oikealle henkilölle oikeaan aikaan. Tässä tapauksessa: myyntihenkilölle.

Tämä tarkoittaa, että liidiprosessit on pidettävä selkeinä ja viestintä tätäkin selkeämpänä. Mieti käytettävissäsi olevia työkaluja, informoi myyntiä tulevista liidigenerointi- tai nurturointikampanjoista ja maksimoi niiden vaikutus siirtämällä saamasi liidit asianosaiselle myyntihenkilölle. Loppujen lopuksi onnistunut liidien hallinta pyörii relevanssin luomisen ympärillä.

Hidasta ja vältä automaatioketjuihin kompastuminen

Markkinoinnin automaatio on järisyttänyt digimarkkinoinnin maailmaa. Vaikka sen pariin oikopäätä sukeltaminen ja automaatioketjujen haltuunotto saattaa tuntua houkuttelevalta, voi se olla myös haitallista.

Hypetys ei kuitenkaan kannata. Vaikka markkinoinnin automaation mahdollisuudet ovat loputtomat, ennen juoksemista täytyy oppia kävelemään.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että sinun on opittava ensin perusasiat, vaikkapa luotava onnistunut tervetuloketju. Näin varmistat, että pääset alkuun oikealla tavalla, ennen kuin etenet pidemmälle nurturointiprosessissa. Sanotaan, että ensivaikutelma on kaikista kestävin. Varmista siis, ettet ikinä suosi nopeutta relevanssin ja tarkkuuden kustannuksella.

Älä hukkaa markkinoinnin automaatiota omnichannel-hälinässä

Markkinoinnin automaatio vakiinnuttaa asemaansa, ja myös B2B-yritykset hyötyvät monella tapaa tehokkaista työnkuluista myynti- ja markkinointiorganisaatioiden välillä.

Vuoden 2018 vaihtuessa vuoteen 2019 innokkaat B2B-markkinoijat alkavat kuitenkin etsiä uusia ja innostavia mahdollisuuksia dataohjatussa markkinoinnissa etenemiseen. Kun markkinoinnin automaatiosta on jo tullut valtavirtaa, omnichannel-markkinointi on luonnollinen seuraava askel siilomaisten markkinointikanavien hylkäämiseksi ja erinomaisten kokemusten tarjoamiseksi kaikilla asiakkaan kosketuspinnoilla.

Myönnän heti alkuun, että kunnianhimoinen omnichannel-strategia kuulostaa houkuttelevalta. Älä kuitenkaan anna uteliaisuuden tulla laadullisen kehityksen tielle. Ennen kuin aloitat oman omnichannel-matkasi, tarvitset jalkojesi alle vahvan ja toimivaksi todistetun markkinoinnin automaation perustan.

Miksi näin on? Koska et voi odottaa luovasi relevanttia asiakaskokemusta kaikissa kanavissa, ellei sinulla ole kykyä valjastaa käyttöösi ja hyödyntää dataa, jota tarvitset toimittaaksesi oikean tiedon asiakaspolun oikeassa vaiheessa.

Sofie Bjerkefeldt data-driven marketing

Sofie Bjerkefeldt on APSIKSEN verkkokauppaekspertti. Olet ehkä lukenut hänen aiemman kirjoituksensa 10 yleistä haastetta, jotka alentavat verkkokauppasi konversioastetta. Nyt hän jakaa nyt parhaat vinkkinsä verkkokaupan trendeihin vuodelle 2019.

Tee vuodesta 2019 avoimuuden ja luottamuksen vuosi

Asiakkaat ovat skeptisempiä kuin koskaan. Tämän takia yksi digitaalisen markkinoinnin tärkeimmistä tehtävistä on – ja pitääkin olla – luottamuksen rakentaminen. Karu totuus on kuitenkin, että luottamus ei tule ilmaiseksi – se ansaitaan johdonmukaisuuden, avoimuuden ja henkilökohtaisen relevanssin avulla.

Vaikka maailma muuttuu yhä automatisoidummaksi, sinun on varmistettava, että käytät käsillä olevia työkaluja miellyttävän ja henkilökohtaisen markkinointiviestinnän luomiseen. Ihmiset luovat suhteita toisiin ihmisiin. Aivan kuten itsekin odotat ystäväsi olevan rehellinen ja avoin, nykypäivän asiakkaat ovat alkaneet odottaa sinulta samaa.  

GDPR:n seurauksena meidän on kuitenkin paiskittava asteen verran enemmän töitä datan eteen. Älä silti toimi yksisuuntaisesti vain kasvattaaksesi yrityksen voittoja markkinoinnin ja myynnin nimissä. Keskitä ponnistelusi sen sijaan aitojen ja vahvojen asiakassuhteiden rakentamiseen. Tällä tavalla saat hankittua personointiin tarvittavaa dataa.

Haluatko oppia, kuinka luottamuksesta voi tulla vahvuutesi? Katso viisi vinkkiämme!

Maksimoi datasi

Kaikessa on kyse asiakkaista: relevanssin luomisessa, oikeiden tuotteiden suosittelussa ja markkinoinnin automaatioketjujen hyödyntämisessä menetettyjen myyntien takaisin voittamiseksi. Tähän ei ole kuitenkaan olemassa valmista muottia eikä varsinkaan yhtä toimivaa viestintätapaa.

Tosiasia on se, että jokainen asiakas on erilainen. Ainutlaatuisuus pitäisi kuitenkin nähdä mahdollisuutena eikä taakkana. Loppujen lopuksi henkilökohtaisista piirteistä ja eroavaisuuksista oppiminen tarjoaa keinon terävöittää segmentointia ja relevanssia.

Personointiin tarvitaan henkilötietoja. Mutta tässä on jutun juju: tutkimukset osoittavat, että 90 prosenttia maailman datasta on luotu kuluneen vuoden aikana, mutta siitä hyödynnetään vain yhtä prosenttia. Kaikki data ei ole nimittäin relevanttia. Suuri osa siitä kuitenkin on.

Markkinoijien on kyettävä tunnistamaan asiakkaiden identiteetti riippumatta laitteesta tai kanavista, joita he käyttävät. Kokonaisvaltaisen ymmärryksen saavuttaminen ja yhtenäisen asiakaskokemuksen luominen edellyttävät älykästä teknologiaa, joka yhdistää ja kokoaa useita datapisteitä. Tämän mahdollistaa Customer Data Platform (CDP).

Helppouden tavoittelu johtaa puhehakuun?

Siri, Echo Dot, Alexa; helppouden ja kätevyyden merkittävyyttä ei voida kieltää enää kovin pitkään. Kuten DME2018 –digitaalisen markkinoinnin konferenssin pääpuhuja ja käyttäytymisekonomisti Zoë Chance huomauttaa:

"Helppoudella on enemmän valtaa asiakaskäyttäytymisen ohjaajana kuin tunteilla – ja lähes kaikella muulla."

Kun helppoudesta tulee uusi mantra ja asiakkaat pyrkivät parantamaan päivittäistä tehokkuuttaan ja mukavuuttaan, mitä tämä sitten merkitsee markkinoinnin tulevaisuuden kannalta?

Omasta näkökulmastani ja käyttäytymismallit huomioiden on melko ilmeistä, että äänihaku on tuotava esille ja sitä on mietittävä hakukoneoptimoinnin strategiassa. Mutta miten tämä tapahtuu?

Mieti, millä tavalla kirjoitat ja miten taas puhut. Kun puhut "googlea", käytät vain muutamia avainsanoja hakutulosten optimoimiseksi. Helsingin parhainta sushiravintolaa koskeva haku voisi olla vaikka "paras sushi helsinki". 

Yritäpä sanoa tämä seuraavaksi ääneen... Tuntuu aika oudolta, eikö?

Juuri tämä on pointtini. Jos muotoilisit asian itse, veikkaisin, että äänihuulesi muodostaisivat tämän tyyppisen lauseen: "Mikä on paras sushiravintola Helsingissä?".

Äänihakujen ilmaantuminen edellyttää koko tänä päivänä tuntemamme hakukoneoptimoinnin uudelleenmäärittelyä. Avainsanojen miettimisen sijaan meidän on vastattava järkevästi täsmällisiin kysymyksiin.

Tästä huolimatta äänihakua hyödynnetään täysin vain silloin, kun kysymyksen ääneen puhuminen on helpompaa ja nopeampaa kirjoittamiseen verrattuna. Hakutulosten sijaan äänihakua käyttävät asiakkaat odottavat vastauksia. Ja koska kirjoitettu kieli poikkeaa puhutusta, saatamme kohdata muutamia kielellisiä haasteita sisällössämme...

Vaikka äänihaku ei ole tällä hetkellä valloittamassa markkinoinnin maailmaa myrskyn lailla, tätä kanavaa on silti alettava sisällyttää osaksi hakustrategiaa.

sahar thorabi legal trends 2019

Sahar Torabi on APSISin oma Lakineuvoja isolla L:llä. Hän on tutustuttanut lukijamme aiemmin GDPR-asetuksen monimutkaisten yksityiskohtien ja sitä ympäröivien myyttien saloihin blogissamme. Nyt tämä lakiasioiden johtotähti jakaa parhaat neuvonsa siihen, kuinka noudattaa tietosuoja-asetusta vuonna 2019.

EU:n ja Yhdysvaltojen Privacy Shield -järjestely saattaa vaikeuttaa datan käsittelyä

Vuosi 2018 on varmasti ollut yhtä juridista vuoristorataa useimmille digimarkkinoijille. Olemme selättäneet GDPR-myrskyn ja kiinnitämme sen seurauksena aiempaa enemmän huomiota luottamukseenMutta emme ole vielä täysin selvillä vesillä...

Kirjoitin lokakuussa perusteellisen artikkelin EU:n ja Yhdysvaltojen Privacy Shield -järjestelyn uudelleenkäsittelystä. Miksi tämä uudelleenkäsittely on sitten erityisen kiinnostavaa digimarkkinoijille? Koska Yhdysvallat ei välttämättä täytä GDPR:n vaatimusta "riittävän suojelun tasosta". Tämä puolestaan voi pahimmillaan johtaa kaiken datansiirron keskeyttämiseen Yhdysvaltojen ja EU:n välillä.

Uudelleenkäsittely tapahtui 18.–20. lokakuuta. Mikä oli sen lopputulos? Komissaari Věra Jourován ja kauppaministeri Wilbur Rossin yhteinen lehdistötiedote annettiin 19. lokakuuta:

"Yhdysvaltojen ja EU:n virkamiehet jatkavat tiivistä yhteistyötä varmistaakseen, että viitekehys toimii tarkoituksenmukaisesti. Tämä sisältää myös kaupalliset ja kansalliseen turvallisuuteen liittyvät kysymykset. Komissio julkaisee ennen vuoden loppua raportin, joka sisältää päätelmät Privacy Shield -järjestelyn toimivuudesta."

Vaikka kaikki on vielä auki, minun neuvoni on yrittää ennakoida ennalta-arvaamatonta ja olla proaktiivinen tietosuojastrategian kanssa. Safe Harbour -sopimus kaatui vuonna 2015, ja historia saattaa vain toistaa itseään EU:n ja Yhdysvaltojen Privacy Shield -sopimuksen suhteen. Karu totuus on nimittäin se, että sopimuksen keskeyttäminen ei ole välttämättä täysin epärealistista...

Yhteenvetona

Kuten suurin osa tietää, nopeat ja jatkuvat tekniset edistysaskeleet merkitsevät sitä, että digimarkkinoijien aika kuluu, no... hieman eri tavalla. Strategiat, sisäiset prosessit ja käyttäytymismallit ovat jatkuvassa muutostilassa, joten meidän on pysyttävä valppaina. Toisaalta juuri tämä tekee digimarkkinoinnista niin jännittävää. Oletko samaa mieltä?

Haluatko parantaa tietämystäsi uutta vuotta varten? Tutustu tietopankkimme käsikirjoihin ja oppaisiin!