7 vinkkiä markkinoinnin sopeuttamiseen koronatilanteessa: Analysoimalla dataa poimit kypsät hedelmät

Kirjoittanut Sarah Chase

2020-04-15

Tyhjyyttään kaikuvat kauppakeskukset, taloudelliset haasteet ja resurssien venyttäminen: olemme keskellä digiajan ensimmäistä pandemiaa, jonka vaikutukset saattavat ulottua pitkälle tulevaisuuteen. Miten markkinoinnin tulisi sopeutua ja reagoida tässä tilanteessa? Kokosimme tueksesi 7 vinkkiä markkinoinnin sopeuttamiseen.

Two people picking the low-hanging fruit from a tree
Arvioi markkinointitoimiasi uudelleen

Viestintä on keskeistä kriisin aikana. Nyt ei kuitenkaan ole syytä tuudittautua omaan erinomaisuuteen. On aika nollata tilanne ja arvioida kriittisesti nykyisiä ja tulevia markkinointitoimia.

Strategiaa, budjettia ja luovia elementtejä tulee aina tarkastella asiakkaan silmien kautta. Juuri nyt on tärkeää ymmärtää ihmisten tunnetiloja ja millaisia viestejä he pystyvät vastaanottamaan.

Ota markkinointisuunnitelmasi tarkasteluun. Miltä tulevat kampanjasi näyttävät? Onko niiden tarkoitus epäselvä, rikkovatko ne jatkumon tai onko konteksti väärä tässä tilanteessa? Onko mahdollista, että jollakin suunnitellulla toimella voi olla juuri nyt jopa negatiivinen vaikutus brändiisi? Jos vastaus on kyllä, paina jarrua ja mieti uudelleen. Fiksu markkinointi on sitä, että tiedetään milloin kannattaa lähestyä viesteillä ja milloin kannattaa hiljentyä ja olla tahdikas.

Älä kuitenkaan hätiköi!

Vaikka konteksti saattaa olla väärä juuri nyt, se ei tarkoita, että kaikki pitäisi heittää roskakoriin. Voit muokata tai lykätä sellaisia kampanjoita ja tapahtumia, jotka eivät tunnu juuri nyt ajankohtaisilta.

Helpota asiakaskokemusta koronapandemian aikana

Jokaisella on nyt omat yksilölliset tarpeensa ja omat kipupisteensä. Ei kuitenkaan ole kaukaa haettua yleistää, että COVID-19 kohdistaa asiakaskokemukseen uusia paineita entisten lisäksi.

Koska tilanne on ennenkokematon, on vaikea tietää, miten arkielämän uusien reunaehtojen kanssa pitäisi pärjätä tai miten niihin tulisi reagoida. Silloin on luonnolista valita ratkaisuja, jotka tuntuvat mahdollisimman helpoilta. Siksi esimerkiksi seuraavat keinot voivat tepsiä:

  • Tarjoa ilmainen kotiinkuljetus. Juuri nyt asiakkaat eivät välttämättä halua jonottaa postikonttoreiden ja noutopisteiden tungoksessa.
  • Tee viestinnästä henkilökohtaisempaa ja kohdista sisältöä ja tarjouksia. Näin saat luotua näppäriä oikopolkuja kohti konversiota, kun turhat sivut ja selaillut jätetään väliin.

                   ◦ Henkilökohtaiset tuotesuositukset luovat personoituja ostovinkkejä 
                      asiakkaan käyttäytymis-, historia- ja demografiatietojen perusteella. 

                   ◦ Kerää verkkosivustosi käyttäjädataa pohjaksi tuotteiden kohdennetulle näyttämiselle
                      Kun evästeiden hyväksymiseen liittyvät työkalut ovat käytössä, voit seurata 
                      verkkosivustosi käyttöä ja kerätä dataa jokaisen asiakasprofiilin käynneistä.
                      Näitä tietoja voi hyödyntää myös muissa markkinointitoimissa.
                      Tutustu APSIS One -verkkosivutyökaluun!
     
  • Automatisoimalla varmistat helposti, että oikea viesti tavoittaa oikean henkilön oikeaan aikaan. Markkinoinnin automaation työkalu käyttää attribuutteja tai käyttäytymistietoja, ja käynnistää niiden perusteella viestintäketjun, joka on vastaanottajan mielenkiinnon kohteiden ja asiakaspolun vaiheen mukainen.

                   ◦ Haluatko lukea lisää markkinoinnin automaatiosta tai ottaa mallia inspiroivista
                      automaatioesimerkkeistä? Silloin kannattaa tutustua käsikirjoihimme:
                      Markkinoinnin automaatio B2B-yrityksille ja Markkinoinnin automaatio B2C-yrityksille.

Suunnittele ja tuota sisältöä, joka ohjaa kohti ostopäätöstä

Tällaisinä aikoina asiakkaat haluavat pitää liiketoimintansa käynnissä ja jatkaa elämäänsä mahdollisimman normaalisti. Markkinoinnissa ja sisällöntuotannossa se tarkoittaa, että painotus on oltava erityisesti asiakkaiden auttamisessa ja ohjaamisessa kohti ostotapahtumaa.

Yleinen lähtökohta on luoda asiakaspolusta kartta, joka on tehokas tapa ymmärtää asiakkaan tarpeita ja viestinnän konteksteja sekä tunnistaa eri mahdollisuuksia asiakkaan matkalla myyntisuppilon läpi. Voit luoda yhden kullekin kohderyhmälle tai saman kaikille.

Jos kuitenkin perustat kaiken mielelläsi dataan, sinulla saattaa jo olla asiakasprofiilit ja data-analytiikka käytössä. Kun käytössäsi on markkinointialusta, joka mahdollistaa käyttäytymisen seurannan ja kampanja-analyysin, voit tulkita trendejä ja saada tietoja, joiden avulla voit mukauttaa sisältösi tarkasti kullekin kohderyhmälle, segmentille tai henkilölle.

Sosiaaliseen etäisyyteen mukautettua luovaa mainontaa

Nyt kun ihmisten on säilytettävä sosiaalinen etäisyys, on myös markkinoinnissa sopeuduttava ihmisten välisiä kontakteja koskeviin uusiin sääntöihin, erityisesti somemarkkinoinnissa.

uva sosiaalisesta etäisyydestä, kaksi ihmistä seisoo kaukana toisistaan

Millainen on ollut koronakiirisn vaikutus markkinoinnin visuaaliseen maailmaan? Pattern89 tutki 150 miljardin kuvan tietoja, ja tuloksena löydettiin seuraavanlaisia vaikutuksia visuaaliseen viestintään:
  • 12.3. lähtien on tapahtunut 30 prosentin lasku sellaisissa sosiaalisen median mainoksissa, joissa on kuvia tai videoita ihmisten yhdessäolosta ja 12 prosentin lasku ihmiskontakteja kuvaavissa mainoksissa, joissa esimerkiksi halataan, suudellaan tai pidetään kädestä. 
  • 54 % vähemmän väkijoukkoja esittäviä kuvia ja 19 % vähemmän kuvia kaupungeista 31.3. alkaen.
  • Elektronisia laitteita näkyy nyt 39 prosentissa kaikista somemainoksista – ehkä siksi, että niistä ollaan nyt riippuvaisia sosiaalisten suhteiden ylläpidossa.

Mainosten äänensävyssä on myös nähtävissä muutoksia. Kantar teki kyselyn 25 000 ihmiselle yli 50 maassa kerätäkseen mielipiteitä viestinnästä COVID-19-epidemian aikana. Ehkäpä aivan odotusten mukaisesti 75 % on sitä mieltä, että on väärin hyödyntää tilannetta. Sama lähde toteaa myös seuraavaa:

  • 70% haluaa mainosviestinnän olevan sävyltään rauhallista.
  • 40% on sitä mieltä, että brändien tulisi välttää huumoria synkkinä aikoina. 
  • 77% odottaa, että brändiviestinnässä kerrotaan, mitä yritykset tekevät vähentääkseen viruksen leviämistä ja miten he pyrkivät tarjoamaan apua poikkeustilanteeseen.  

Lievitä epävarmuutta avoimuudella

Avoimuus on luottamuksen perusta. Yleisen sävyn lisäksi kannattaa tarkistaa, miten ja miksi viestitään. Tällä hetkellä monet ihmiset ja yritykset työskentelevät epävarmuuden ilmapiirissä. Tehtäväsi on erottua rehellisenä ja vastuullisena yrityksenä, johon ihmiset voivat luottaa.

Mutta miksi epävarmuus kannattaa nitistää heti alkuunsa? Koska asiakkailla on taipumus täyttää epävarmuuden tyhjiö omilla versioillaan totuudesta. Kannattaa siis estää subjektiiviset käsitykset kertomalla itse niistä toimenpiteistä, joihin olette ryhtyneet COVID-19:n estämiseksi ja niiden vaikutuksista yrityksen toimintaan.

Konversio-optimoinnilla eniten irti nykyisestä kävijäkannasta

Luo liikennettä, konvertoi ja tee kaupat. Näinhän sen kuuluu mennä, eikö vain? Uuden liikenteen generoiminen on toki tärkeää, mutta juuri nyt saattaa olla fiksua panostaa hieman enemmän nykyisiin kävijöihin. Tässä kuvaan astuu konversio-optimointi.

Konversio-optimoinnissa on kyse sivuston elementtien hienosäädöstä tavalla, joka lisää kävijöiden konversiomahdollisuutta. On tarkoitus syventää sitä, mitä jo on, eikä panostaa lisää uuteen.


Konversiopisteiden optimointitapoja on vaikka kuinka paljon. A/B-testaus, lämpökarttamittaus (heat mapping) ja sisältöanalyysi kertovat, miten sivustoa voisi muokata klikkausprosentin kasvattamiseksi. Jos haluat tehdä helppoja muutoksia juuri nyt, kannattaa hypätä asiakkaan saappaisiin ja etsiä selvät kompastuskivet, jotka saattavat vaikuttaa konversioprosenttiin.

Panosta asiakkaiden säilyttämiseen

Asiakashankintaan kiinnitetään helposti huomiota silloin, kun asiakasperuutukset kasvavat ja ostot vähenevät. Asiakashankinnan kustannukset voivat olla melko korkeita, eikä se aina automaattisesti nosta kassavirtaa.

Tarkoittaako tämä siis sitä, että asiakashankinta kannattaa unohtaa? Ei tietenkään. Näkyvyyden säilyttäminen markkinoilla on tärkeää pitkän aikavälin kannattavuuden ja investointien jatkumisen kannalta. Saattaa kuitenkin olla paikallaan kiinnittää ylimääräistä huomiota olemassa oleviin asiakkaisiin. Oston jälkeinen viestintä on aivan yhtä tärkeää – ellei jopa tärkeämpää – kuin ostoa edeltävä viestintä. Itse asiassa:

Oston jälkeinen viestintä voi olla tärkein tekijä asiakkaiden säilyttämisen tai menettämisen kannalta.

Kun panostat nykyisten asiakkaiden vaalimiseen, näet positiivisen dominoefektin: Kun huolehdit asiakkaistasi, heidän uskollisuutensa kasvaa. Kun uskollisuus kasvaa, kasvaa myös asiakkuuden eliniän arvo. Mitä se sitten tarkoittaa? Aivan oikein: vakaata tulovirtaa.

Mutta eikö viestinnän lisääminen tarkoita lisää työtä? Ei välttämättä.

Markkinoinnin automaatio on ylivoimaisesti helpoin tapa pitää henkilökohtainen viestintä ja sitouttaminen käynnissä rajallisilla resursseilla - Tutustu Insinööriliiton kokemuksiin. Mutta miten markkinointityökalu voi auttaa asiakkaiden säilyttämisessä? Se hyödyntää attribuutti- tai käyttäytymisdataa, ja lähettää kohdennettuja sähköposteja, joilla asiakasta houkutellaan takaisin, tapahtumakutsuja tai vaikka tuotepäivityksiä.

 Kuva APSIS Onen markkinoinnin automaatiotyökalusta.

 

Meillä kaikilla on edessämme haastavia aikoja. Olemme keskellä maailmanlaajuista pandemiaa, ja se on uusi todellisuus, johon markkinoinninkin on sopeuduttava. Jos kaipaat apua oikeille raiteille pääsemisessä, asiantuntijamme auttavat sinua mielellään ja kertovat lisää helppokäyttöisestä markkinointialustastamme, jolla voit toteuttaa kohdistettua markkinointia.

Kaipaatko apua digiasiantuntijoiltamme? Ota yhteyttä jo tänään!