7 vinkkiä - näin tehostat sisältöä markkinoinnin automaatiolla

Kirjoittanut APSIS

2017-11-15

Sanotaan, että sisältö on kuningas. Mutta jotta se ansaitsisi paikan valtaistuimella, sisältösi on oltava linjassa strategiasi kanssa. Toisin sanoen sisällön tulee olla oleellista ja oikea-aikaista, jotta se voi tuottaa maksimaalisen ROI:n (sijoitetun pääoman tuottoprosentti). Haluatko tietää, kuinka tämä onnistuu? Tässä seitsemän timanttista vinkkiä.

Luo vuorovaikutus sisällön ja liiketoimintastrategian välille

Hyvän sisällön luominen vie aikaa ja vaatii resursseja. Mutta vaikka monet organisaatiot luovat laadukasta sisältöä, ei ole kuitenkaan sanottua, että heillä olisi menetelmä, jonka avulla voidaan mitata sisällön tuottama ROI ja varmistaa että se on linjassa yrityksen liiketoimintastrategian kanssa. 

Strategian puute saattaa johtaa siihen, että yritys tuottaa paljon sisältöä, joka ei koskaan saavuta oikeaa kohderyhmää oikea-aikaisesti.

Aseta sisältö oikeaan kontekstiin

Sisältömarkkinoinnista tulee tehokasta vasta silloin, kun asiayhteys on oikea. Ei siis ole kysymys siitä, kuka huutaa äänekkäimmin, vaan pikemminkin siitä, kuka löytää oikean äänensävyn puhuessaan asioista, jotka ovat asiakkaan kannalta tärkeitä. 

Jos asiakas ei ole valmis vastaanottamaan sanomaa, hän saattaa pitää sinua ja sisältöäsi merkityksettömänä. Mutta jos toimitat viestisi oikeassa asiayhteydessä, lisääntyvät samalla mahdollisuudet sille, että asiakkaat pitävät sisältöäsi arvokkaana. Silloin he ottavat vapaaehtoisesti seuraavan askeleen asiakaspolullaan. 

 
 

Mitä sinun siis tulee tehdä, että löytäisit oikean kontekstin ja voisit näin ollen maksimoida sisällön ROIn? Tässä markkinoinnin automaatio astuu mukaan kuvaan. 

Markkinoinnin automaatio perustuu vastaanottajan omaan toimintaan ja osoitettuun kiinnostukseen – tämä tekee sisällöstäsi oleellista vastaanottajalle. Lisäksi voit mitata ja pisteyttää liidit, joita sisältösi tuottaa. 

Haluatko tietää, kuinka markkinoinnin automaatio toimii, ja miksi se on keskeisellä sijalla tulevaisuuden markkinoinnissa? Lue blogipostauksemme tästä!

 

Näin markkinoinnin automaatio luo älykästä sisältöä

Strategia on markkinointisi selkäranka. Mutta kun strategiasta on päätetty, voit vielä maksimoida sisällön kantavuuden markkinoinnin automaation avulla. 

Optimoidaksesi sisältösi merkityksellisyyden on tärkeää huolehtia jatkuvasti siitä, että strategiasi on vuorovaikutuksessa sen sisällön kanssa, jota jaat markkinoinnin automaatiota hyödyntäen. Mitkä sitten ovat puhtaasti konkreettisia keinoja lisätä ROI:ta automaation avulla?

 
1. Luo lomakkeita
 

Jotta voit tehdä onnistunutta, personoitua markkinointia, tulee sinun tuntea asiakkaasi. Lomake on kätevä tapa kerätä tietoa asiakkaistasi. Vaihtokaupan tavoin tarjoa hyödyllistä sisältöä, jota vastaan asiakkaasi jättää tietoja itsestään. Hyödynnä näitä tietoja tarjoamalla jatkossa personoitua sisältöä.
 

2. Pisteytä liidisi
 

Hän, joka on osallistunut vaikkapa viimeisimpään webinaariisi voi olla hyvinkin potentiaalisempi liidi kuin moni muu. Tunnista potentiaaliset liidit ja pisteytä ne. Näin voit keskittää energiasi niihin, joilla on suurin todennäköisyys muuttua maksaviksi asiakkaiksi.
 

3. Luo triggereitä, jotka valvovat sitoutumista
 

Automaatioketjujen avulla voit mitata prospektiesi sitoutumista. Aktiviteetti-indikaattorina voi toimia linkin klikkaaminen, uusi vierailu sivustolla tai sisällön lataus. Pisteytä prospektisi aktiviteettitason mukaan.

Asiakkaan käyttäytyminen antaa selkeitä merkkejä siitä, missä kohtaa hän on suhteessa brändiisi. Mukauttamalla sisältöäsi asiakkaan aktiviteetteihin sopivaksi - kuten sisäänkirjautuminen sivustollesi - huolehdit siitä, että olet asiakkaan silmissä merkityksellinen. Vielä kerran: Oikea konteksti on avain menestykseen.  
 

4. Personoi verkkosivustosi
 

Oletko valmis siirtämään sisältösi seuraavalle tasolle? Siinä tapauksessa sinun tulee harkita sivustollasi olevan sisällön personoimista asiakkaan aikaisemman online-käyttäytymisen mukaan. Tämän ansiosta asiakas saa sisältöä, joka on aina vuorovaikutuksessa hänen statukseensa myyntiputkessa.

Haluatko oppia lisää verkkosivujen personoinnista? Lataa whitepaperimme.
 
 
5. Aktivoi automaatioketjut
 

Automaatioketjut ovat tehokas tapa jakaa sisältöä kiinnostuneelle liidille ja nurturoida häntä eteenpäin myyntiputkessa. Jos henkilö on ladannut whitepaperin, voi seuraava askel olla esimerkiksi hyödyllisen webinaarin tai blogikirjoituksen tarjoaminen.
 

6. Älä unohda olemassa olevia asiakkaita
 

Digitaalinen ostospolku tulisi nähdä kiertävänä eikä lineaarisena. Tämä merkitsee sitä, että sinun on myös huolehdittava jo olemassa olevista asiakkaista. Personoidun ja sitouttavan sisällön avulla lisäät uusien ostojen mahdollisuuksia sekä vähennät samalla asiakaskadon riskiä.
 

7. Seuraa tuloksia ja kehitä
 

Tärkeä askel onnistuneessa markkinoinnin automaatiossa on kampanjoidesi tulosten seuranta. Verkkoliikenteen, klikkausten ja konversioiden määrän avulla voit analysoida, mikä sisältö toimii kussakin segmentissä ja kehittää toimiasi jatkossa. 

Toisin sanoen, markkinoinnin automaation avulla voit jakaa sisältöä tehokkaasti ja toimivasti. Lisäksi saat arvokasta dataa, mitä voidaan käyttää suuntaviivana personoidun ja relevantin sisällön luomiseen. Tulos? Maksimoitu ROI!

Oletko kiinnostunut markkinoinnin automaatiosta? Lataa uunituore käsikirjamme aiheesta.