8 dataohjattua vinkkiä millenniaalien ja Z-sukupolven tavoittamiseen

Kirjoittanut Sarah Chase

2019-04-18

Brändit määritellään niiden tarjoamien kokemusten perusteella. Mutta mikä saa millenniaalit klikkaamaan ja Z-sukupolven diggaamaan? Tarkastellaanpa näiden sukupolvien kulutustottumuksia – ja kuinka vastata niiden digitaalisiin vaatimuksiin.

Miten eri sukupolvierojen tunnistaminen auttaa digimarkkinoijia?

Kun puhumme sukupolvieroista, kyse on pohjimmiltaan yksilöllisistä odotuksista, käyttäytymisestä ja arvoista, jotka muotoutuvat erilaisissa sosiopoliittisissa ympäristöissä. Digimarkkinoijat voivat käyttää näitä ominaisuuksia yksilöivinä tekijöinä segmentoinnissa, jotka piirtävät suuntaviivat markkinointikampanjoille.

Nämä demografiset ja psykograafiset piirteet ovat toki pelkkiä stereotypioita. Ne voivat kuitenkin tarjota hyödyllistä opastusta, jonka avulla voit aloittaa matkasi kohti lopullista relevanssia ennen kuin pystyt luomaan asiakasprofiileja ja rakentamaan segmenttejä.

Miten tavoitat millenniaaleja ja Z-sukupolvea

Ensimmäinen askel asiakassuhteen rakentamisessa on tietoisuuden luominen ja henkilön saaminen myyntisuppilon sisään. Ennen näihin yksityiskohtiin sukeltamista meidän on kuitenkin parempi aloittaa perusasioista ja esitellä sukupolvet:

  • Millenniaalit  (1980-1995) ovat uusia aikuisia ja väestöryhmä, jolla on eniten ostovoimaa. He ovat syntyneet taloudellisen hyvinvoinnin ympäröiminä, mutta kantavat mukanaan myös talouskriisien muistoja, joten he ovat kestäviä kuluttajia sekä mielensä että lompakkonsa osalta. He elävät vahvasti mobiilimaailmassa, ovat teknologisesti taitavia ja hyvin kriittisiä, ja heillä on tapana kuluttaa (räätälöityjä) kokemuksia tavaroiden sijaan.
     
  • Z-sukupolvi  (1996-2010) on ensimmäinen oikeiden diginatiivien sukupolvi. He ovat olleet lapsuudesta saakka yhteydessä Internetiin, mobiilijärjestelmiin ja sosiaalisiin verkostoihin. Z-sukupolven edustajat ovat tottuneet siihen, että heillä on paljon tietoa käsiensä ulottuvilla. Siksi he ovat usein käytännöllisiä ja viestintätaitoisia totuudenetsijöitä, jotka kuluttavat aitoja ja heidän arvoihinsa sopivia kokemuksia ja tavaroita.
     

1. Sujuvuus on avainsana, joten tarjoa ja ennusta asiakkaallesi seuraava askel

Millenniaalit ja Z-sukupolvi ovat tunnetusti kärsimättömiä. Koska he ovat varttuneet informaatioähkyn aikakaudella, he edellyttävät saumatonta ostokokemusta, nopeaa toimitusta ja sujuvaa asiakaspalvelua.  

Miten voit sitten vauhdittaa markkinointiasi tyydyttääksesi heidän nopeuden nälkänsä? Tähän on olemassa liiketoiminnastasi riippuen monia keinoja, mutta markkinoinnin automaatio on selkeä voittaja helppouden yhtälössä.

Miksi näin? Koska se hyödyntää käyttäytymistriggereitä kohdentaakseen kohdeyleisöllesi sellaista sisältöä, jota he odottavat saavansa. Sen sijaan, että lähettelisit umpimähkäisiä massasähköposteja, jotka tukkivat postilaatikon, asiakkaasi ja liidisi saavat sitä, mitä he odottavat silloin, kun he odottavat sen saavansa

Lue lisää automaation voimasta B2B tai  B2C käsikirjastamme!

2. “Tiedostavat” sukupolvet suosivat kantaa ottavaa viestintää

Eläinten oikeudet, kestävyys, LGBTQ +, reilu kauppa, maailman köyhyys: Z-sukupolvi vaatii sinua ottamaan kantaa. Mieti seuraavia tilastoja:

  • 48% Z-sukupolvesta arvostaa brändejä, jotka kieltävät stereotyyppisen miesten ja naisten tuotteiden erottelun.  
  • 70% pyrkii ostamaan tuotteita vain yrityksiltä, joita he pitävät eettisinä.
  • 65% yrittää selvittää tuotteen alkuperän ennen ostamista.

Kestävyys on aihe, joka osuu naulan kantaan, kun kyse on millenniaaleista. Nielsenin tutkimuksen mukaan 85 % millenniaaleista uskoo, että on äärimmäisen tai erittäin tärkeää, että yritykset ottavat käyttöön erilaisia ohjelmia ympäristön parantamiseksi. Myös 80 % Z-sukupolvesta on samaa mieltä. Lisäksi 73 % millenniaaleista on valmiita maksamaan enemmän kestävistä tuotteista.


Mutta mitä tämä kaikki merkitsee digimarkkinoijien kannalta? No sitä, että nämä kuluttajat käyttävät kulutusvoimaansa keinona vaikuttaa. Sukupolvien arvot eroavat toki toisistaan eri kulttuuriympäristöissä. Selvää on kuitenkin se, että sinun on otettava asioihin kantaa löytääksesi tien heidän sydämiinsä.

3. Uudet sukupolvet janoavat uniikkeja kokemuksia, joten personointi kannattaa

Räätälöity nettisivujen sisältö, tuotesuositukset ja täydellinen automatisointi: nuoremmat sukupolvet kaipaavat personointia. Itse asiassa 58% Z-sukupolvesta on valmiita maksamaan enemmän tuotteista ja palveluista, jotka korostavat heidän identiteettiään. Lisäksi 40% on valmiita sulkemaan sivun, jos se ei osaa ennustaa heidän tarpeitaan, halujaan tai mieltymyksiään.

Tarjotaksesi oikeasti henkilökohtaisen kokemuksen sinun on kuitenkin lähestyttävä asiaa yksittäisen asiakkaan näkökulmasta. Miten tämä tapahtuu?  Yhdistämällä asiakasprofiilit markkinoinnin automaation järjestelmän kanssa. Yhdessä tämä valtapari selkeyttää mainosten sekamelskaa tarjoamalla pelkästään asiaan liittyvää ja oleellista sisältöä, joka perustuu latauksiin ja klikkauksiin. Ei massaviestintää, ei roskapostia – vain oleellista sisältöä.
 

Haluatko päästä polulle, joka vie kohti yksittäistä asiakasnäkymää? Tutustu upouuteen alustaamme: APSIS One.
 

Kuinka rakentaa tarvittava luottamus datan keräämiseksi

Useimmat digimarkkinoijat ovat tietoisia yksinkertaisesta dataohjatusta markkinointikaavasta: mitä enemmän dataa kerätään, sitä selkeämpiä näkymiä ja parempia päätöksiä saavutetaan. Jotta voit kerätä tarvitsemaasi dataa, sinun on kuitenkin rakennettava tarpeeksi luottamusta saadaksesi siihen selkeän suostumuksen. 

Tietosuoja on ollut viime vuosien kuumin puheenaihe. GDPR, Facebookin ja Cambridge Analytican skandaali ja sähköisen viestinnän tietosuoja-asetus vievät meitä kohti tietoisuuden ja skeptisyyden aikakautta, jonka muuria on vaikea murtaa. Joten miten voit raivata tiesi millenniaalien ja Z-sukupolven luo?

4. Ole rehellinen: miksi keräät dataa?

Tie, joka vie kohti luottamusta, on sekä ruusuinen että piikikäs. Kirjoitimme tästä syväluotaavan artikkelin täällä, mutta avoimuuden puute on ratkaiseva skenaario luottamuksen algoritmissa – varsinkin erittäin skeptisille millenniaaleille.

Onneksi ratkaisu avoimuuteen on melko yksinkertainen: 

  • Tarjoa selkeä pääsy yrityksesi tietosuojamenettelyyn.
  • Anna suora vastaus siihen, miksi ja miten keräät tietoja.
  • Tee erittäin selväksi, mitä hyötyä asiakas saa siitä itselleen.
  • Kerro tietojenkäsittelystä myös maallikon sanoin. Nuoremmat sukupolvet saattavat nähdä vaikeaselkoisen lakijargonin salailuna.

5. Vähennä  mainontaan liittyvää epäluottamusta hyödyntämällä aitoja kuluttajakokemuksia

Millenniaalit ovat joukko skeptikkoja, jotka eivät luota mainoksiin. He virnuilevat epäaitoudelle ja ovat taipuvaisia luottamaan ennemmin kolmannen osapuolen mielipiteisiin. Miksi näin? Koska tämä antaa neutraaliuden ja aitouden tunteen.

Z-sukupolvi on samaa mieltä tästä. Koska he ovat kuitenkin käytännöllisiä ja samaistuvat useisiin eri yhteisöihin, he todennäköisesti tutkivat yrityksesi arvoja ja eri yhteisöjen mielipiteitä. Käyttäjien itse luoma sisältö on kuningas.

Maksimoidaksesi mahdollisuutesi voittaa millenniaalien ja Z-sukupolven luottamus, sinun tulisi tuoda esille seuraavia asioita:

  • Eri toimialoilla toimivien asiakkaiden suositukset, jotka esittelevät tuotteidesi tai palveluidesi käyttöä.
  • Asiakasarvostelut sivustollasi. Tämä on ehdoton must, kun otetaan huomioon, että Z-sukupolvi kaluaa läpi 3–4 arvostelua ennen ostopäätöstä.
     

Mistä millenniaalit ja Z-sukupolven tavoittaa?

Yrityksesi kannalta on äärimmäisen tärkeää, että voit kohdata kohdeyleisösi sopivilla alustoilla. Missä millenniaalit ja Z-sukupolvi sitten hengaavat? No kaikkialla.


Koska nämä sukupolvet ovat varttuneet hyperkytkeytyneellä aikakaudella, vaivaton siirtyminen eri kanavien ja laitteiden välillä on heille luontevaa. Mitkä tavat sitten erottavat heidät suurista ikäluokista ja X-sukupolvesta?

6. Sosiaalinen media on avain läsnäolosi tehostamiseen

Millenniaalit ja Z-sukupolvi ovat oikeita sosiaalisen median supertähtiä, jotka vaikuttavat ja saavat vaikutteita somesisällöstä. Z-sukupolvi, joka tunnetaan viestintäsukupolvena, etsii aktiivisesti vuorovaikutusta brändien kanssa ja luo yhteisiä brändikäsityksiä omissa yhteisöissään. Esimerkki: 64 % millenniaaleista seuraa yhtä tai useampaa brändiä sosiaalisessa mediassa, ja Z-sukupolvella lukema on 73 %.

Sen vuoksi on tärkeää, että olet läsnä ja aktiivinen sosiaalisen median kanavillasi. Kuten me kaikki kuitenkin tiedämme, data on tässä avainasemassa. Jos siis haluat päästä tykkäystä pidemmälle ja saada kaveripyynnön, sinun tulee personoida sisältösi CDP:n avulla sopivia kohdeyleisöjä varten. Lue aiheesta lisää täältä!

 

7. He elävät mobiilimaailmassa, joten ole mobiiliystävällinen

Jatkuva yhteys on elintärkeä asia Z-sukupolvelle ja millenniaaleille, jotka ovat kasvaneet kännykkä kädessään. Itse asiassa 43 % heistä katsoo puhelintaan 20 minuutin välein ja suurin osa on tehnyt ostoksia älypuhelimella. Lisäksi 31 % pohjoismaisista ostajista on etsinyt tietoa tuotteesta ennen myymälään astumista.

Markkinointialalla tämä merkitsee valtavaa ajattelutavan muutosta kulutustavoissa. Miten sitten tavoitat mobiiliasiakkaasi?

Responsiivisten verkkosivujen lisäksi sinun tulisi tutkia, miten voit sisällyttää älypuhelimet markkinointistrategiaasi. Voisiko tekstiviestimarkkinointi tavoittaa liikkeellä olevat asiakkaat? Tai voisitko hyödyntää tekstiviestejä markkinoinnin automaatioketjussasi? Vain taivas on rajana!

8. Asiakaspolut ovat sekavia, joten yhtenäistä kokemus

Nuoremmat sukupolvet ovat kanavien välillä hyppijöitä. Eivätkä he hypi pelkästään älypuhelimen Instagramin ääreltä selaamaan nettisivuja pöytäkoneella vaan myös onlinen ja offlinen välillä. Tilasto, joka piirtää melko selkeän kuvan tilanteesta, kertoo, että 40 % ruotsalaisista etsii tietoa tuotteista ja vertailee niitä myymälässä ollessaan.

Yrityksille nopeasti vaihtuvat kulutustavat merkitsevät kovaa työtä. Kun kosketuspisteet yhtyvät, omnichannel-markkinoinnin ja yhtenäisen organisaation merkitys vahvistuu. Tämä edellyttää vahvaa sisäistä yhteistyötä asiakaspolun kartoittamiseksi sekä järjestelmää, joka kokoaa asiakasdatan asiakasprofiileiksi.

Haluatko tutustua henkilöön kunkin klikkauksen takana? Hanki tarvitsemasi työkalut tulevasta markkinoinnin automaatio webinaaristamme!