8 syytä, miksi tekstiviestien tulisi kuulua Black Friday -kampanjaasi

Kirjoittanut Sarah Chase

2019-10-21

Älypuhelimista on hyvää vauhtia tulossa ostokokemuksen keskipiste. Black Friday, joulu ja koko vuoden tilinpäätös lähestyvät; miten voit saada parhaan hyödyn irti Black Week -tarjouksista, joita tarjoushaukat himoitsevat? 

Tekstiviestimarkkinointi voi hyvinkin olla avain onnistumiseen.

Tekstiviestimarkkinointi osana Black Friday -kampanjaa.

Black Friday: pohjoismainen ostojuhla?

Black Friday perustuu pitkälti suoriin tarjouksiin, vauhdikkaisiin päätöksiin ja nopeisiin ostoihin. Vaikka se tunnetaan perinteisesti amerikkalaisena kulutusjuhlana, se on lunastamassa nopeasti paikkaansa myös pohjoismaalaisten sydämissä. Vuonna 2018 myynnistä ei suinkaan ollut pulaa:

  • 580 miljoonaa euroa Ruotsissa
  • 260 miljoonaa euroa Tanskassa
  • 363 miljoonaa euroa Norjassa

Suomikaan ei jäänyt jälkeen, sillä myynti nousi 13 prosenttia vuodesta 2017 vuoteen 2018. Tavalliseen perjantaihin verrattuna suomalaisten verkkokauppojen myynti nelinkertaistui Black Fridayn aikana. On sanomattakin selvää: kulutusjuhla on tullut tänne jäädäkseen.

Kuinka voit sitten antaa Black Friday -myynnillesi lisäsysäyksen? Entä miksi tekstiviestimarkkinointi voi olla täydentävä ratkaisu, jolla onnistut saamaan asiakkaiden huomion kaikkein kiireisimpänä aikana? Kerromme kahdeksan syytä tähän:

1. Älypuhelimet mullistavat asiakaspolun

Kuten verkkokauppa-asiantuntijamme asian ilmaisi, mobiiliystävällisyys on muuttunut suosituksesta pakolliseksi. Älypuhelin on vaikuttanut paitsi elämäntapoihimme myös siihen, miten viestimme, ostamme tuotteita ja kulutamme tietoa.

Älypuhelimet ovat käytännössä kannettavia tietoportaaleita. Googlen mukaan suurin osa maailman hakukonehauista tehdään nykyään mobiililaitteilla.

Lisäksi 42 prosenttia pohjoismaalaisista teki ostoksensa älypuhelimella vuoden 2018 jokaisena kuukautena – mikä tarkoittaa 16 prosentin kasvua vuoteen 2017 verrattuna. Vuoden 2018 Black Fridayn aikana 52,4 prosenttia liikenteestä tuli mobiililaitteista. Pohjoismaissa 24 prosenttia valitsee mieluiten älypuhelimen tiedonhakuun, mutta 42 prosenttia vaihtaa puhelimen kannettavaan tietokoneeseen ennen oston viimeistelyä.

Näiden tietojen valossa ei ole epäilystäkään, etteikö älypuhelimesta olisi tullut kiinteä osa asiakaspolkua.

2. Älypuhelimet yhdistävät online- ja offline-tilan

Viime Black Fridayn aikana 30 prosenttia kuluttajista shoppaili vain kivijalkakaupoissa. Verkkokauppojen kohdalla lukema oli 54 prosenttia, ja 15 prosenttia kertoi ostaneensa molempien kautta.

Koska älypuhelimista on tullut niin olennainen osa arkeamme, offlinen ja onlinen välisestä rajasta on tullut niin häilyvä, ettei niistä voida oikeastaan puhua erillisinä kokemuksina.

Kuten viimevuotisen Black Fridayn infografiikkamme osoittaa, offline ja online ovat kietoutuneet yhteen. Älypuhelimella on merkittävä osa tässä ajattelutavan muutoksessa, jossa siirrytään kohti rajatonta kokemusta. Mieti seuraavia tilastoja:

Taulukko, jossa esitetään prosenttiosuudet pohjoismaalaisista, jotka hakevat ensin tietoa kivijalkakaupasta ennen verkosta ostamista.

Taulukko prosenttiosuudesta Pohjoismaalaisia, jotka hakevat tietoa verkosta ennen kivijalkakaupasta ostamista.


Lisäksi:

  • 42 prosenttia vastaanotti tarjouksia matkapuhelimiinsa joulukuussa 2018.
  • 31 prosenttia tarkisti reaaliaikaisen varastotilanteen ennen myymälään menemistä.
  • 20 prosenttia kertoo ottaneensa kuvan tuotteesta tai hintalapusta ostaakseen sen myöhemmin.

Mitä nämä numerot sitten kertovat? Ainakin sen, että laitteet tai onlinen ja offlinen ero eivät enää rajoita asiakkaita.

3. Tekstiviestit tarjoavat asiakasviestintään loputtomasti mahdollisuuksia

Maailmassa on 3,3 miljardia älypuhelimen käyttäjää. Pohjoismaissa 92 prosentilla aikuisista on joko oma älypuhelin tai pääsy älypuhelimeen. Lisäksi nämä hyperyhdistyneet ihmiset katsovat älypuhelimiaan ällistyttävän usein.

Tämä tarjoaa lukemattomia uusia mahdollisuuksia huomion kiinnittämiseen ja toiminnan aikaan saamiseen.

4. Tekstiviestit voivat edistää ostamista

Kuvittele, että seisot myymälässä tuote kädessäsi. Yhtäkkiä puhelimesi piippaa, ja kilpaileva yritys lähestyy sinua tekstiviestitarjouksella. Jos laittaisit tuotteen takaisin hyllyyn, tämä on todiste siitä, että olen oikeassa.

Tekstiviesti on loistotapa muistuttaa asiakkaita omasta olemassaolostaan välittömästi. Lisäksi kanavan huomioarvo voi tarjota valtavan kilpailuedun – erityisesti Black Fridayn kaltaisissa kulutusjuhlissa.

5. Tekstiviesti varastaa huomion...

Tekstiviestin äänimerkki. Kuulitko äänen päässäsi? Se johtuu siitä, että tästä äänimerkistä on tullut luonnollinen osa nyky-yhteiskuntaamme.

Muistelehan nyt edellistä kertaa, kun kuulit piippauksen ollessasi keskellä väkijoukkoa. Kaiveliko useampi ihminen ympärilläsi laukkujaan tai taskujaan nähdäkseen, oliko viesti heille?

Muistat varmasti tällaisen tilanteen jos toisenkin. Ehkäpä olit jopa yksi puhelimen kaivelijoista. Tämän puolikuvitteellisen tilanteen helppo samaistuttavuus kertoo aika paljon käytöksestä, jota tekstiviesteihin liittyy.

6. ... Ja tarjoaa hämmästyttävän avausprosentin

Laajalle levinnyt käyttö, jatkuva yhteys ja välitön huomiointi: onko mikään yllätys, että tekstiviestien avausprosentti on vaikuttavat 94 %?

Ei oikeastaan.

Tekstiviestimarkkinointi osana kivijalkakaupan Black Friday markkinointia toimii.

Tekstiviestit noteerataan ja avataan lähes saman tien niiden saamisen jälkeen. Me kaikki kuitenkin tiedämme, että avaaminen ei tarkoita ostamista. Siksi tekstiviestiä tulisi tarkastella yhtenä (olennaisena) osana omnichannel-markkinointiratkaisujen kokonaisuutta.

7. Tekstiviestit nostavat sinut sähköpostilaatikon yläpuolelle

Black Friday on sähköpostittelijoiden juhlaa. Me lähetimme 23. marraskuuta 2018 palvelimiltamme vaatimattomat 47 miljoonaa sähköpostia. On sanomattakin selvää, että Black Friday on yhtä uutiskirjeiden kilpajuoksua.

Vaikka palvelimiltamme lähetettyjen sähköpostien avaus- ja klikkausprosentti oli yli 30 %, tekstiviestiä voidaan käyttää lisäksi apuna huomion herättämisessä. Tämä kanava mahdollistaa välittömän toimituksen, joten se voi hyvinkin olla lopullinen sysäys, jonka asiakas tarvitsee ostopäätöksen tekemiseen.

Haluatko luoda Black Friday -uutiskirjekampanjoita, joilla erotut eduksesi? Apsiksen luova sähköpostisuunnittelijoiden tiimi tuotti teemaan sopivan kuvapaketin. Lataa maksuttomat kampanjakuvat!

8. Tekstiviestimarkkinointi perustuu yhteisymmärrykseen

Vaikka Black Friday kasvaa räjähdysmäisellä tahdilla, kaikki eivät suinkaan arvosta tätä kulutuspiikkiä tai mainoksilla pommittamista. Kuten sähköpostikin, myös tekstiviesti edustaa yhteisymmärrykseen perustuvaa mainostamista.

Black Friday on lähtöisin Amerikasta ja sijoittuu Kiitospäivä-viikonloppuun.

Tämä tarkoittaa, että yrityksesi mainostekstiviestin vastaanottava henkilö on aidosti kiinnostunut siitä, mitä sinulla on sanottavaa. Tämä ei tietenkään tarkoita, että maalaisjärki tulisi hylätä kokonaan ja tekstareita pitäisi lähetellä viiden minuutin välein. Voit kuitenkin olla varma siitä, ettet häiritse asiakkaita jatkuvilla epärelevanteilla tarjouksilla Black Friday -kiihkon nimissä.

Integroi tekstiviestit markkinointialustan kanssa

Kuten olemme tähän mennessä oppineet, tekstiviestimarkkinoinnissa on voimaa. Sen koko potentiaalia ei kuitenkaan pystytä hyödyntämään, ellei se toimi yhteissävelin yrityksen kokonaisstrategian, markkinointityökalujen ja -järjestelmien kanssa.

Siirtyminen multichannel-lähestymistavasta omnichannel-lähestymistapaan ja yhteen asiakasdatan lähteeseen varmistaa sen, että tekstiviestien avulla voidaan toimittaa relevantteja tarjouksia, jotka sopivat asiakkaille. Näin voidaan eliminoida latteat viestit ja kasvattaa mahdollisuuksia siihen, että vastaanottaja toimii viestin perusteella.

Haluatko testata tekstiviestimarkkinointia? Pyydä maksuton esittely!

Lue myös: Tekstiviestimarkkinointi: 8 vinkkiä alkuun pääsemiseksi