9 kammottavaa digimarkkinoinnin sanahirviötä

Kirjoittanut Sarah Chase

2019-10-09

Markkinointijargonia pursuaa joka kanavasta. Halloween lähestyy, mutta digimarkkinoinnin maailmassa on nähty jo pitkään karvat pystyyn nostavia sanahirviöitä, jotka voivat pahimmillaan suistaa markkinoijien ajatukset ja strategiat täysin väärille raiteille...

JAIKS!

Metsästimme käsiimme pahimmat sanahirviöit ja perehdyimme yhdeksään suosittuun markkinoinnin muotisanaan (buzzword) sekä harhakäsitykseen.

 

Big Data

Big data -fraasia on tapana heitellä markkinointipiireissä ympäriinsä kuin Halloween-karkkeja konsanaan. Mutta mitä big data on?

Big data eroaa ”tavallisesta” datasta sen määrän, moninaisuuden ja nopeuden osalta. Pähkinänkuoressa kyse on suurista (eri laitteiden kautta kerätyistä) datamääristä, joita käytetään selvittämään ihmisten käyttäytymiseen ja vuorovaikutukseen liittyviä toimintamalleja.

Vaikka big data on valtava voimavara, ei pelkästään suurella volyymilla pötkitä kovin pitkälle... Nimittäin: 

"Big datasta tulee voimavara vain, kun osaat esittää oikeat kysymykset."

Asiakaskeskeisyys

Tämän muotisana on kaikille varmasti tuttu. Kaivetaanpa luurangot kaapista: olemme itsekin kirjoittaneet tämän sanan niin monta kertaa, että molempien käsien sormet eivät riitä laskemiseen.

Sana ei ole listalla siksi, että se edustaisi jotain pahaa. Päinvastoin. Kyseessä on hieno sana, jolla on erinomaisia mielleyhtymiä. Markkinoijien toiminnan tulisi perustua dataan, ja markkinointitoimien pitäisi pohjautua asiakkaiden haluihin ja tarpeisiin.

Ongelman ydin on kuitenkin siinä, että asiakaskeskeisyyden termiä viljellään ikään kuin se olisi jotain erityislaatuista, vaikka sen pitäisi olla jo ihan perusasia jokaiselle organisaatiolle.

Markkinoinnin automaatio

Yllätyitkö, että tämä sana on mukana listalla? Ihan suotta. Markkinoinnin automaatio on leimattu väärin perustein hirviöksi, jonka vain mahtavimmat markkinoinnin sankarit ja datavelhot pystyvät taltuttamaan. 

Tämä on kuitenkin pelkkää tarua, joka pahimmillaan tukahduttaa markkinoijilta kaiken motivaation.

Sinun ei tarvitse olla mikään rakettitieteilijä, jotta voit valjastaa automaation voiman käyttöösi. Kyseessä on pikemminkin erittäin skaalautuva ja kustomoituva ratkaisu, jota voidaan alkaa hyödyntää pienin askelin. Automatisointi voi olla niinkin yksinkertaista kuin käyttäytymistriggereiden hyödyntämistä uutiskirjetilausten vahvistussähköpostien lähettämisessä, tai se voi koostua monimutkaisista selaamisen hylkäämisketjuista. Älä siis anna sanahirviöiden pelotella turhaan...

Haluatko tietää, mitä tarvitset päästäksesi alkuun automaation kanssa? Lue tämä blogipostaus!

Omnichannel

Omnichannel on strategia, joka kaikkien organisaatioiden tulisi ottaa käyttöön. Voisi jopa todeta, että omnichannel-näkökulman omaksuminen on ehdottoman tarpeellista. Ainakin, mikäli haluat, että yrityksesi selviytyy muuttuvien asiakasvaatimusten ja käyttäytymismallien pyörremyrskystä.

Mutta...

On melko yleistä, että multichannel- ja omnichannel-termejä käytetään toistensa synonyymeina. Jos kuitenkin ollaan ihan tarkkoja, ei niiden välinen ero olekkaan mikään ihan pieni...

Omnichannel on strategia, jossa data linkitetään automaattisesti eri kanavien ja laitteiden välille. Sen pääpointtina on tarjota näkymiä, jotka paljastavat asiakkaiden kipupisteet, jotta saumattoman asiakaskokemuksen tarjoaminen olisi mahdollista.

Multichannel puolestaan tarkoittaa usean eri kanavan hyödyntämistä markkinoinnissa. Monikanavainen strategia tarkoittaa yksinkertaisesti yleisön tavoittamista monen eri kanavan avulla. Tämä ei kuitenkaan merkitse automaattisesti yhtenäistä asiakaskokemusta.

Haluatko lukea lisää multichannel- ja omnichannel-strategioiden erosta? Lue tämä postaus!

Viraali sisältö tai viraalimarkkinointi

Viraali markkinointistrategia nousi pinnalle samaan aikaan, kun viraalista sisällöstä tuli niin häpeilemättömän viraalia, että sen viraaliudesta oli pakko tulla ilmiö. Vaikka viraalimarkkinointi vaikuttaa hienolta, se johdattelee salakavalasti väärille digimarkkinoinnin poluille...

Helposti sulatettavalla sisällöllä kuten söpöillä koiravideoilla, uppopaistetuilla suklaapatukoilla ja vastaavilla ei pysty kilpailemaan. Eikä pitäisikään.

Digimarkkinoinnin ei pitäisi olla mitään hakuammuntaa. Viraali sisältö on juurikin tätä – se tavoittaa suuren määrän yleisöä, mutta ei tuota laadukkaita konversioita. Vielä huomionarvoisempaa on se, että viraali sisältö saa ehkä yleisön nauramaan, mutta sillä ei rakenneta elintärkeää luottamusta.

”KATSO, MITÄ TAPAHTUI – TÄTÄ ET USKO TODEKSI!!!”

Juuri niin: klikkiotsikot.

Viraalin sisällön pikkuserkku ja oikea paholaisen kätyri. Meistä jokainen on törmännyt niihin ja tarttunut syöttiin.

Klikkiotsikoiden strategia perustuu niiden mukaansatempaavuuteen. Strategia keskittyy kutkuttaviin otsikoihin, jotka on luotu herättämään huomiota – ja joiden perimmäinen tarkoitus on huijata lukija oudolle sivustolle, jonka sisältö on pettymys.

Itse sisältö on nimittäin harvemmin otsikon veroista. Tämä johtuu siitä, että klikkiotsikossa on kyse tyylistä eikä sisällöstä. Ne eivät pysty täyttämään lupauksiaan.

Apsiksen toimitusjohtaja Emma Svalin totesi eräässä haastattelussa, että klikkiotsikot saisi hänen puolestaan heivata yli laidan:

”Inhoan niitä, niistä on päästävä eroon. On vain niin ärsyttävää nähdä nämä otsikot, joissa lukee ’et usko, mitä seuraavaksi tapahtuu’. Meidän on lopetettava niiden klikkailu. Niistä on päästävä eroon.”
 

Vaikuttajamarkkinointi

Tämä muotisana jakaa paljon mielipiteitä. Moni on hypännyt mukaan villitykseen ja jäänyt sille tielle.


Osa on sitä mieltä, että vaikuttajamarkkinointi on tietyille yrityksille ratkaisevan tärkeää bränditietoisuuden kasvattamisen kannalta. Esimerkiksi kosmetiikkamerkki Anastasia Beverly Hills kasvoi nollasta huippuun muutamassa vuodessa vaikuttajamarkkinoinnin avulla.

Toisaalta vaikuttajamarkkinoinnin luonne herättää kysymyksen siitä, tehdäänkö sitä rakkaudesta brändiin vai rahan vuoksi? Skeptismi ja luottamuksen puute nostavat päätään, ja on hankala tietää, tarttuvatko asiakkaat syöttiin – vai ryhtyvätkö he vastarintaan.

Vaikuttajamarkkinoinnin ongelma on ylenmääräinen hypetys ja se tosiasia, että kyse on oikeastaan vanhasta strategiasta, jota on uudistettu nykyaikaisilla työkaluilla... Jos ei kiinnitetä huomiota somekuplaan, vaikuttajamarkkinoinnissa on pohjimmiltaan kyse kolmannen osapuolen suosituksista.

Tekoäly ei ole mitään scifiä

Robotit ovat tulleet valloittamaan maailman. Ja pian ne ottavat myös markkinoinnin maailman hallintaansa.


No ei nyt sentään.

Vaikka tekoäly on ajatuksena kutkuttava, sen nykytodellisuus ei ole ihan yhtä scifimäistä. Kyse on pikemminkin edistyneistä algoritmeista, jotka analysoivat ja laskevat suuria datamääriä ja opastavat markkinoijia älykkäässä päätöksenteossa. 

Ne ihanat lyhenteet...

Muodikkaat lyhenteet voivat olla toisinaan suoranainen vitsaus. Sama lyhennetauti riivaa myös markkinointia. CRM, SoMe, CTR, AIDA, ASMR...

Lyhenteet ovat standardisoitua alan jargonia. Uusille tulokkaille tai alan ulkopuolisille ihmisille ne ovat kuitenkin puhdasta sanahelinää. Jos satuit googlaamaan lyhenteen ASMR, olet päässyt ongelman ytimeen.

Ansa ulottuu kuitenkin paljon syvemmälle kuin vain yrityksen ulkoiseen viestintään...

Se nimittäin vaikuttaa myös yrityksen sisällä. On olemassa termejä, jotka markkinoijien on tunnettava. Sitten on myös termejä, joita heidän ei tarvitse tuntea. Sama koskee yrityksen muilla osastoilla työskenteleviä ihmisiä.

Jos tavoitteenasi on luoda (markkinointi)osasto, joka on täysin läpinäkyvä ja selkeä myös ulkopuolisille, kannattaa hylätä lyhenteet ja käyttää kieltä, joka luo ymmärrystä ja yhteisöllisyyttä osastojen välille.

+1: Karmivat sähköpostit

Tiedetään – tämä ei ole mikään muotisana. Sekava sähköposti ala-arvoisella muotoilulla ja ulkoasulla on kuitenkin puhdasta kidutusta lukijalle. Se paitsi saa uutiskirjeen tilaajat sulkemaan sähköpostin myös aiheuttaa mittavia potentiaalisen myynnin menetyksiä.

Onneksi Apsiksen luova sähköpostisuunnittelijoiden tiimi testaa kaikki mallipohjat monessa eri selaimessa ja laitteessa varmistaakseen, että sähköpostisi ovat viimeisen päälle kunnossa. He ovat myös luoneet mallipohjia ja kuvapaketteja, jotka on suunniteltu erityisesti hurjia Halloween-kampanjoita varten. Hanki Halloweenin kuvapaketit täältä!

On aika päättää sanahirviöiden metsästys...

Digimarkkinoinnin maailmaan mahtuu paljon jargonia. Vaikka muotisanat johtavat helposti väärille teille, niiden syntymiseen on syynsä eivätkä ne ole suinkaan aina pahasta. Tärkeintä on kuitenkin käyttää niitä oikein ja olla lankeamatta vääriin lupauksiin.


Haluatko taltuttaa sanahirviöt ja saada yleisöösi eloa? Tutustu APSIS One -alustaan!