Ajoitus sähköposteissa

Kirjoittanut APSIS

2015-01-12

Opi hyödyntämään ajoitusta ja uutisarvoa sähköposteissasi – osa 2

Jos osallistuit johonkin aamiaisseminaareistamme, saatat muistaa, että puhuin mm. ajoituksesta, tilannesidonnaisuudesta ja ajankohtaisuudesta sähköpostin yhteydessä. Tämä kaksiosainen artikkelisarja perustuu luentoni eri osiin, ja sen tarkoituksena on virkistää muistiasi ja antaa uusia ideoita sähköpostin käyttöön.

Informaation määrän räjähdysmäisellä kasvulla on ollut meihin suuri vaikutus viimeisten 15 vuoden aikana, minkä lisäksi viiden viime vuoden aikana julkaisuvalta on siirretty kansalaisille. Enää eivät vain mediat tule kuulluiksi. Sosiaalinen media on mahdollistanut meidän kaikkien osallistumisen. Toiminnallesi on siis olemassa täysin uusi areena, jossa toisaalta muutkin voivat olla aktiivisia ja keskustella sinusta. Sosiaalinen media voi olla väylä, joka avaa vuoropuhelun sinun ja asiakkaittesi välillä.

Tässä artikkelissa kerron, mitä voimme oppia sosiaalisen median suoruudesta ja miten voimme yhdistää sen sähköpostimarkkinointiimme.

Nopeus ja uutisarvo

Reaaliaikaisissa tapahtumissa on suuri sisäinen voima. Seuraamalla uutisointia voit löytää ainutlaatuisia tilaisuuksia tulla nähdyksi. Tällä en tarkoita sitä, että sinun välttämättä olisi kirjoitettava iltauutisten aiheista. Uutiset voivat toki hyvin liittyä omaan alaasi. Jujuna on alkaa seurata uutista mahdollisimman nopeasti mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ja antaa sille omanlaisesi näkökulma.

Yksi mahdollisuus on luoda omia uutisia, joita ei saa muualta. Uskotko, että joku maksaisi 200 euroa uutiskirjeestä? Kyllä, jos tarjoamasi uutiset ovat riittävän eksklusiivisia ja relevantteja. Otetaan esimerkiksi V75-opas Express. Se perustuu nopeuteen ja eksklusiiviseen uutisarvoon, ja se lähetetään sähköpostitse aina perjantai-iltapäivisin. Tilaajat voivat lukea siitä uusimmat uutiset kaikista hevosista, jotka starttaavat lauantaina. Uutiskirjeessä on faktatietoa maan ja taivaan väliltä, jotta veikkaaja voisi tehdä parempia päätöksiä.
 

Ajankohtaisuus ja trendit – yhteinen aikakäsityksemme

Jatkuvasti lisääntyvät tietokanavat ja suorempi maailmanlaajuinen viestintä on lisännyt tietoisuuttamme maailman tapahtumista. Siten on myös helpompaa kiihdyttää ajankohtaisia trendejä ja hyödyntää niitä markkinointiviestinnässä.

Luonnonilmiö esimerkkinä

Tarkastellaan esimerkkiä, jossa hyödynnetään ajankohtaista puheenaihetta yksinkertaisesti mutta tehokkaasti. Viime talvi oli kylmä. Todella kylmä. Kaikki puhuivat säästä. Kaikki päivittelivät paukkupakkasia. Mitä teki vaateliike Campadre? Se käytti uutiskirjeessään ajankohtaista puheenaihetta. Aiherivillä luki: “Kylmät ilmat jatkuvat, tule meille! Lämpimiä alusvaatteita ja paljon muuta!” Esimerkiksi tällä tavalla voit parantaa relevanssia ja löytää tilaajillesi perusteluita ostaa, kun hyödynnät puheenaiheen oman liiketoimintasi näkökulmasta.
 

Mediailmiö esimerkkinä

Olet saattanut kuulla suositusta ruotsalaisesta Onnea onkimassa -tv-sarjasta. Ruotsissa Skandiabanken on yksi tv-sarjan sponsoreista ja näkyy sen yhteydessä. Ja Skandiabanken osaa hyödyntää mediailmiötä. Onnea onkimassa on erittäin suosittu, ja Ruotsissa siitä puhutaan kahvitauoilla, ruokapöydässä ja bussipysäkeillä. Mitä Skandiabanken siis tekee uutiskirjeessään? Tietenkin yhdistää puheenaiheet ja mediailmiöt liiketoimintaansa. Ensiksikin aiheena on “Uusi Android-sovellus – Jatkuva korkea tuotto – Kuka Onnea onkimassa -sarjan hahmoista olet?”. Yritys- ja asiakasuutisten yhdistäminen sponsorointiin ja sen ajankohtaisuuteen on Skandiabankenin menestysresepti. Kun uutiskirjeen avaa, siinä on luvattu linkki testiin, jossa voi testata, kuka Onnea onkimassa -sarjan hahmoista on.

Varoituksen sana ajankohtaisuudesta ja reaaliajassa toimimisesta

– mieti vielä kerran, ennen kuin toimit

Vaikka reaaliaikaisuuteen perustuvalla markkinoinnilla ja reaaliaikaisilla toimenpiteillä voi saavuttaa etua, toimenpiteet on harkittava erityisen tarkkaan. Reaaliaikaisessa viestinnässä myös virheet ovat reaaliaikaisia, ja tapahtunutta on vaikeaa oikaista.

Otetaan esimerkiksi amerikkalainen vaatesuunnittelija Kenneth Cole. Vuonna 2011 Kairon tilanteen jännittyessä syntyi paljon keskustelua ja raportteja Twitterissä. Hashtag #Cairo oli yksi käytetyimmistä. Tuolloin Kenneth Cole näki ainutlaatuisen tilaisuuden markkinointiin. Oli mahdollista saada paljon julkisuutta hashtagilla, jota monet seurasivat. Siksi hän twiittasi alla olevan viestin.

Reaktioita tuli odotetusti todella paljon. Eivätkä ne olleet kovin suopeita Kenneth Colea kohtaan. Hyvältä idealta vaikuttanut viaton julkisuustemppu muuttui sekunneissa pienimuotoiseksi brändikatastrofiksi. Olkoon tämä varoittava esimerkki. Emme halua pelotella reaaliaikaisen markkinoinnin suhteen, mutta mieti aina hetki ennen kuin toimit.

Trendit ja ajankohtaisuus: Oikein käytettynä ne tuovat tehokkaan ulottuvuuden markkinointiisi sosiaalisessa mediassa ja sähköpostitse.