”Älykäs sähköposti on hyvin kohdennettu, lyhyt ja ytimekäs”

Kirjoittanut Sarah Chase

2018-04-11

Onko olemassa jonkinlainen maaginen kaava sähköpostin muotoiluun? Entä miten voit erottua kaikesta ympärillä olevasta hälystä? Sähköpostien muotoiluun erikoistunut Fredrik Wremerth kertoo viimeisimmistä trendeistä ja antaa konkreettisia vinkkejä, jotka saavat sinut loistamaan vastaanottajan inboxissa.

“Sähköpostin ei kuulu olla vain kaunista katseltavaa"

Fredrik Wremerth on todellinen sähköpostiveteraani, joka on työskennellyt lähes 11 vuotta APSISKSELLA. Creative Services -yksikön päällikkönä hän johtaa tiimiä, joka suunnittelee, testaa ja koodaa mallipohjia, jotta sinä voit lähettää sähköposteja, jotka voittavat vastaanottajasi sydämen.

           “Kaikenlaista hälyä on tänä päivänä todella paljon, mikä tarkoittaa, että sinulla on vain muutama sekunti aikaa saada vastaanottajan huomio. Sähköpostissa kyse ei ole vain siitä, mitä on kaunista katsella vaan siitä, mikä on merkityksellistä kyseiselle asiakkaalle, kertoo Fredrik Wremerth.

Vaikka Fredrik Wremerth on sähköpostien muotoilun Yoda APSIKSELLA, hänelle itselleen sähköpostimarkkinoinnin pariin päätyminen oli hienoinen yllätys.

           “Olen ollut aina kiinnostunut designista, mutta kiinnostus sähköpostien muotoilua kohtaan heräsi vasta, kun aloitin työt APSIKSELLA. En edes täysin ymmärtänyt mihin ryhdyin, mutta uskoin APSIKSEEN yrityksenä. Olemme toimineet alan etulinjassa jo 11 vuotta ja voimme tarjota kaiken kokemuksemme asiakkaidemme käyttöön”, Fredrik Wremert sanoo.

“Tulevaisuudessa et voita mitään massapostituksilla”

Yhdentoista vuoden kokemus takataskussa sähköpostien muotoilusta: miten Fredrik uskoo alan kehittyvän? Fredrikin mukaan tärkeintä on ymmärtää, että meillä on nyt uusi sukupolvi lukijoita, jotka odottavat yksinkertaista ja responsiivista muotoilua ja ennen kaikkea henkilökohtaista lähestymistapaa.

           “Ei ole mitään maagista kaavaa tai yhtenäistä ihannetta, kun kyse on sähköpostin muotoilusta. Minulta kysytään tästä usein ja tapanani on esittää vastakysymys: kenelle sähköposteja lähetetään? Riippuu täysin lukijasta, mikä on hienoa ja mikä toimii", toteaa Fredrik Wremerth.

Personointia voidaan toteuttaa hyödyntämällä markkinoinnin automaatiota. Automaatiolla voit kohdentaa lähetyksiäsi asiakkaan tosiasiallisten toimien ja hänen ostoprosessinsa vaiheiden mukaan. Näin voit varmistaa sen, että oikea sisältö tavoittaa oikean ihmisen oikeaan aikaan. Mutta mitä merkitystä sillä on sähköpostien muotoilun ja sähköpostimarkkinoinnin kannalta, kun katsotaan tulevaisuuteen? Fredrik vastaa:

           “Tulevaisuudessa et voita mitään lähettämällä massapostituksia. Alasta tulee entistä vahvemmin tiedolla ohjattu, mikä tarkoittaa, että kohdentamattomat massapostitukset ja yleiset viestit korvataan kohdennetuilla ja asiakkaan toimintaan perustuvilla postituksilla, jotka ovat hänelle henkilökohtaisesti merkityksellisiä. Kaikessa on kyse – ja tulee olemaan kyse – mainonnan osuvuudesta ja henkilökohtaisesta merkityksellisyydestä."

Relevanssi ja luettavuus ovat A ja O, kun taistellaan asiakkaan huomiosta. Yksi hallitseva trendi on Fredrikin mukaan minimalistiset mutta värikkäät postitukset, joissa käytetään älykkäitä graafisia elementtejä ohjaamaan asiakas luontevasti verkkosivuille.

           “Kyse on siitä, että uskalletaan ottaa riskejä ja tehdä A/B-testausta toimivan konseptin löytämiseksi. Mutta yleisesti ottaen sinun tulisi minimoida tekstin määrä, käyttää aitoja kuvia ja tehdä selkeitä toimintakehotteita, jotka kuljettavat vastaanottajaa asiakaspolulla eteenpäin visuaalisuutta hyödyntäen. Hyvin kohdistettu, lyhyt ja ytimekäs: sitä on älykäs sähköpostimuotoilu, Fredrik Wremerth toteaa.

Image of email

“Standardisointi on ratkaisevaa sähköpostin käytettävyyden kannalta”

Ei ole mikään salaisuus, että sähköpostimuotoilun edellytykset muuttuvat jatkuvasti. Sähköpostista on tullut tehokas ja aktivoiva työkalu, joka muuttaa verkkosivuilla vierailijat maksaviksi asiakkaiksi. Sähköposti ei ole enää pelkkä tapa kertoa uutisia yrityksen näkökulmasta.

           “Kehityskäyrä on ollut valtava. Mutta suuri ero on siinä, että yksitoista vuotta sitten oli kolme suurta selainta ja muutama sähköpostiohjelma. Nyt on uskomattoman monia laitteita, www-palvelimia ja sähköpostiohjelmia, jotka tulee kaikki ottaa huomioon. Älypuhelimen kehittyminen on ollut uskomattoman tärkeä käänne, Fredrik Wremerth sanoo.

Kaikki digimarkkinoijat tietävät, miten turhauttavaa on, kun selaimet, sähköpostiohjelmat ja laitteet lukevat ja käsittelevät koodia eri tavalla. Koska vastaanottajat voivat ottaa vastaan hyvin erinäköisiä ulkoasuja riippuen siitä, missä hän lukee sähköpostiviestin, on erittäin tärkeää varmistaa lähetysten yhteensopivuus. Miten Fredrik ja hänen Creative Services-tiiminsä tekee tämän? Fredrik kertoo:

           “Meillä on huone, joka on täynnä erilaisia kännyköitä, tabletteja ja pöytäkoneita. Käytämme laitteissa erilaisia käyttöjärjestelmiä, sähköpostiohjelmia ja selaimia. Testaamme niillä jokaisen luomamme mallipohjan. Näin voimme varmistaa sen, että ne näyttävät hyvältä useimmissa sähköpostiohjelmissa, laitteissa ja ympäristöissä.

Sähköpostiohjelmien, selainten ja laitteiden yhteensopivuus ja standardisoinnin puute on osoittautunut suureksi haasteeksi sähköpostimuotoilijoille ja digimarkkinoijille. Tapahtuuko tässä muutos lähivuosina?

           “Microsoft ja Litmus ovat kertoneet yhteistyöstään yhteensopivuuden parantamiseksi standardeja hyödyntämällä. Uskon, että standardisointi on ratkaisevan tärkeää sähköpostiohjelmien tulevaisuuden kannalta”, Fredrik Wremerth summaa.

Millainen sähköpostimuotoilu sopii parhaiten sinun yrityksellesi? Ota yhteyttä Creative Services -tiimiin, niin kerromme!