Apple - pikainen katsaus triggerien maailmaan

Kirjoittanut APSIS

2013-08-12

Pidän kovasti Applen tietokoneista ja älypuhelimista. Mielestäni ne ovat tyylikkäitä, luotettavia ja helppokäyttöisiä. Ostin tänä kesänä uuden MacBook Air –kannettavan tietokoneen korvaamaan vanhan, jo kauan käytössä olleen MacBookin.
 

Apple toi odotetusti markkinoille uuden version MacBookista kesäkuun alussa, ja jo muutamaa päivää myöhemmin se oli myynnissä Malmön Apple Storessa.

Pari päivää oston jälkeen sähköpostiini alkoi saapua viestejä Applelta. Olin hyvin otettu ja vaikuttunut siitä, kuinka yksinkertaisen tehokkaita automaattiset sähköpostiviestiketjut eli triggerit voivat parhaimmillaan olla.

Tarkastellaan hieman lähemmin Applen minulle lähettämiä viestejä. Mielestäni viestit ovat hyvä osoitus siitä, miten nerokkaasti triggerit toimivat, kun halutaan kommunikoida uusien asiakkaiden kanssa.

11. kesäkuuta – Tietokoneen osto

  1. Anna uudelle asiakkaalle hieman aikaa kokeilla uutta tietokonettaan. Lähetä ensimmäinen viesti noin pari päivää ostosta.
  2. Älä yritä myydä. Ensimmäisen viestin tarkoituksena ei ole heti yrittää myydä jotain, vaan sen on tarkoitus antaa vinkkejä ja neuvoja uuden koneen käyttöön. Tämä varmasti vaikuttaa uuden asiakkaan mielikuvaan Applesta asiakkaistaan välittävänä yrityksenä ja avaa väylän kommunikaatiolle.

13. kesäkuuta – Ensimmäinen sähköpostiviesti – Tervetuloa Macin käyttäjäksi

mejl1B.jpg

Tämän viestin tavoitteena on perehdyttää uutta asiakasta koneen käyttöön. Viesti voi sisältää tekstin lisäksi myös videoita. Sisältö koostuu useasta eri osa-alueesta (käyttöjärjestelmä, eri ominaisuudet jne). Uuden iPhonen käyttäjälle voidaan lähettää tietoa saatavilla olevista eri palveluista.

  1. Kun positiivinen mielikuva on saatu aikaan, yritä rakentaa seuraavista viesteistä inspiroivia. Älä ole päällekäyvä. Applen viestit ovat hyödyllisiä vinkkeineen ja neuvoineen, minkä ansiosta arvostan ostostani entistä enemmän. Viesti voi innostaa minua uusiin ostoksiin, mutta mikä tärkeintä, viesti ei millään tavoin heikennä positiivista mielikuvaani Applesta.

25. kesäkuuta – Toinen sähköpostiviesti – MacBook Airin lisäosat

accesories-mac-png.png

Tämän viestin tarkoituksena on esitellä uuteen Maciini saatavilla olevia lisäosia – lisämuistia, ulkoisia kaiuttimia tai kantolaukkua. Lähetyksen ajankohdalla on erittäin suuri merkitys. Moni uusi käyttäjä saattaa hetken käytön jälkeen kokea tarvitsevansa jonkin lisäosan, joka tekee käytöstä entistä mukavampaa ja tehokkaampaa.

  1. Pyri jatkuvasti kekseliäisyyteen ja inspiroivaan viestintään sekä vaihtele viestien teemoja. Myös kolmannella viestillä pyritään saamaan aikaan lisämyyntiä, mutta selkeän tuote-esittelyn sijaan keskitytään mielenkiintoiseen sisältöön. Käytännön arvolla on merkitystä, kuten esimerkiksi teemalla “miten otat kaiken irti iPhoto-ohjelmasta”.

13. heinäkuuta – Kolmas sähköpostiviesti – Valokuvakirjat, kortit ja paljon muuta

apple-photo.png

Tämän viestin sisällössä keskitytään kuviin ja opastetaan iPhoton käytössä. Vaikka kaikki eivät välttämättä pidä kuvia, niiden käsittelyä tai valokuvakansioita tärkeinä, viesti varmasti kiinnostaa suurinta osaa käyttäjistä.
 

Nerokas lähestymistapa

mejl4.png


Triggerit eli automaattiset sähköpostiviestiketjut voivat uutena markkinointitapana tuntua aluksi hankalilta käyttää ja rakentaa, tai jopa turhilta. Suurten yritysten ja organisaatioiden antama esimerkki triggerien käytöstä ja niiden yksinkertaisuudesta kuitenkin kannustaa myös pienempiä yrittäjiä samaan. Triggereistä saa pienellä vaivalla suuren hyödyn. Seuraavia asioita kannattaa pohtia ennen sukeltamista triggerien maailmaan.

-    Mieti ajoitusta. Haluaako uusi asiakas ostaa välittömästi lisää vai tulisiko odottaa hetki ennen uutta lähestymistä?

-    Luottamus ensin, vasta sitten myynti. Luottamuksellisen asiakassuhteen luominen on ensisijainen tehtävä.

-    Luo sisältöä, joka on olennaista ja kiinnostavaa suurimmalle osalle käyttäjistä.
 

Onnea triggerien luomiseen!

Anders Frankel