APSIS case Peugeot

Kirjoittanut APSIS

2015-01-12

“Sähköposti mahdollistaa modernin vuorovaikutussuhteen asiakkaidemme kanssa”

Peugeot on hyvin menestynyt ja jatkuvasti kasvava automerkki Ruotsissa. Mallisto on yksi alan kattavimmista ja sisältää sekä henkilöautoja että hyötyajoneuvoja. Ruotsissa on noin 70 itsenäistä Peugeotin jälleenmyyjää aina eteläisestä Malmöstä pohjoiseen Luleåån. Huoltoverkosto käsittää noin 90 virallista merkkihuoltopistettä.

HAASTE

• Uutiskirjeiden lähetys useille eri kohderyhmille
• Tapahtumakutsujen hallinnointi ja lähetys
• Koeajovarausten yksinkertaistaminen


RATKAISU

• APSIS Pro on tehokas työkalu vuorovaikutussuhteen kehittämiseen
• APSIS Tapahtuma auttaa tapahtumien järjestelyissä ja kutsujen lähettämisessä
• Lisäominaisuus APSIS Trigger automatisoi viestiketjuja


TULOKSET

• Täysin automatisoitu viestiketju koeajojen varausten yhteydessä
• Kutsut, muistutukset ja arviointipyynnöt tapahtumiin APSIS Pron kautta
• Mahdollisuus ylläpitää täysin asiakkaan mukaisesti räätälöityä viestintää

Peugeot on hyvä esimerkki yrityksestä, joka tapaa asiakkaitaan suhteellisen usein. Auton osto on yleensä kauan harkittu ja merkittävä päätös, ja uusien ostojen välillä saattaa vierähtää useampi vuosi. Peugeot haluaa pitää yhteyttä asiakkaisiinsa, jotta merkki säilyy mielessä, kun autoa lähdetään päivittämään uudempaan malliin.

–    Uutiskirjeet ovat jo kauan olleet tärkeä osa markkinointiamme, mutta vasta nyt olemme ryhtyneet käyttämään sähköpostia entistä enemmän asiakassuhteen ylläpitämiseen, kertoo Magnus Ejdne, Peugeot Swedenin Web Manager. Meille oli tärkeää yhdistää markkinointiviestintä tapahtumien järjestämiseen, koeajojen varaustapahtumaan sekä halusimme mahdollisuuden luoda kohdennettuja markkinointikampanjoita. APSIS Pro on tähän täydellinen työkalu.

–    Olemme pitkään lähettäneet uutiskirjeitä, mutta vasta APSIS Pron myötä olemme nähneet, miten voimme kehittää sähköistä markkinointiamme hyödyntämällä tilastoja ja mittaamalla edellisten lähetysten tuloksia. Tämä on merkittävä osa työtämme. Uutiskirjeen sisältö luodaan yhdessä ulkopuolisen partnerin ja oman PR osastomme kanssa. He seuraavat tilastoja tarkasti. Lukijamme äänestävät klikkaamalla heitä kiinnostavia linkkejä, joten on helppo nähdä mikä toimii ja mikä ei.

Millä ajatuksella lähdette nykyään rakentamaan uutiskirjettä?

–    Tavoitteenamme on tarjota asiakkaillemme hyvää ja olennaista luettavaa sekä mielenkiintoisia uutisia. Uutiskirje voi sisältää esimerkiksi tietoa tulevista uusista automalleista tai vaikkapa kutsuja erilaisiin tapahtumiin. Lukijamme eivät ole niinkään kiinnostuneita lyhytaikaisista tarjouksista, joten keskitymme lähinnä brändin rakentamiseen pitkällä tähtäimellä.

Lähetättekö samaa sisältöä kaikille?

–    Lähetämme aika usein saman uutiskirjeen kaikille vastaanottajillemme. Meillä on lisäksi kohdennettuja kampanjoita vastaanottajille, jotka ovat ryhtyneet tilaajiksi samaa kautta. Kampanja saattaa olla suunnattu esimerkiksi vastaanottajille, jotka ovat ryhtyneet uutiskirjeemme tilaajiksi järjestämämme tapahtuman yhteydessä.  Toisaalta voimme rakentaa kampanjan pelkästään verkkosivujemme kautta tilaajiksi ryhtyneille. Mahdollisuuksia on monia.
Rakennamme myös kampanjoita hyötyajoneuvoja hankkineille asiakkaillemme, joka on kohderyhmänä täysin erilainen kuin muut.


Sähköposti voi olla paljon muutakin kuin uutiskirjeitä. Mitä muuta teette uutiskirjeiden lisäksi?

– Olemme automatisoineet kaiken viestinnän, joka liittyy koeajojen varauksiin. Asiakas voi tehdä koeajovarauksen verkkosivujemme kautta, valita ajan, paikan ja automallin. Kaikki viestintä tämän jälkeen tapahtuu automaattisesti - vahvistukset, muistutukset asiakkaille sekä sisäinen viestintä jälleenmyyjillemme. Todella sujuvaa ja helppoa kommunikointia! Olemme myös ottaneet käyttöön SMS muistutuksen, jonka lähetämme asiakkaalle juuri ennen koeajoa. Tämä on osoittautunut erittäin suosituksi palveluksi.

Kuulostaa hyvin edistyneeltä järjestelmältä?

- Käyttöönotto on ollut kaiken kaikkiaan kivuton kokemus. Tukihenkilömme Henrik Pauch Apsikselta on ollut aivan loistava ja suuri apu tässä projektissa, sanoo Magnus Ejdne. Haluamme kehittyä ja parantaa toimintaamme, joten uusien vaihtoehtojen kokeileminen oli luonnollinen ratkaisu. Täytyy myös sanoa, että olemme saaneet paljon vastineeksi. Säästämme aikaa ja resursseja, ja mikä tärkeintä olemme luoneet palvelun, jota sekä asiakkaamme että potentiaaliset asiakkaamme arvostavat suuresti.

Mitä haluatte vielä kehittää?

– Haluamme yhdistää asiakastietokannan yhdessä APSIS Pron kanssa. Tämän lisäksi työkalu sisältää lukuisia muita ominaisuuksia, joita haluaisimme hyödyntää jossain vaiheessa. APSIS Pro on hyvin monipuolinen ratkaisu, emmekä tällä hetkellä hyödynnä puoliakaan kaikista mahdollisuuksista – mutta näemme tämän positiivisena haasteena!