APSIS-sisäpiiritietoa: toimitettavuus

Kirjoittanut Noemi Gobel

2016-02-29

Tuoreimmassa minihaastattelusarjassamme kysyimme asiantuntijaltamme Johan Karlssonilta yleisistä sähköpostien toimitettavuusvirheistä ja tulevaisuuden uhista. Hän vastasi mielellään.

APSIS Lightning rounds - fast as the wind!

Miksi pidät työskentelystä toimitettavuuden kanssa?
Tuntuu todella mahtavalta, kun voin auttaa asiakkaitamme. Koska toimitettavuus on vielä varsin tuntematon, sen kanssa on paljon tekemistä. On usein myös haastavaa vakuuttaa asiakkaat, että heidän kannattaisi muuttaa toimintatapojaan ja alkaa tehdä digitaalista markkinointia oikein – vaikka hälytyskellot soisivatkin! Niinpä yritän valistaa heitä. Pääpointtini on siinä, että mitä vähemmän asiakas joutuu olemaan tekemisissä kanssamme, sitä paremmin heillä on homma hanskassa.

Mikä on tyypillisin toimitettavuusvirhe, jonka sähköpostimarkkinoija tekee?
Suurin osa tapauksista, jotka tulevat toimitettavuusosastollemme, ovat melko vakavia (kuten huonolaatuiset listat). Sanoisin, että yleisin ongelma on juurikin listan huono laatu. Usein laatu laskee ajan myötä, koska listaa ei ylläpidetä. Toinen syy on hätäisesti haalitut osoitteet; esimerkiksi kilpailu, käyntikorttikulho messuilla tai verkkokaupan ehtojen pakkohyväksyntä ostoksen yhteydessä (jotta saisi vastavuoroisesti jotain). Voit kerätä vanhoja osoitteita hyvillä keinoilla, mutta ellet ylläpidä niitä huolellisesti (käsittele ja seuraa palautuksia ja passiivisuutta jne.), lista vanhenee melko nopeasti. Erityisesti B2B-markkinassa, jossa ihmiset vaihtavat osoitteitaan useammin. Hyvä peukalosääntö on jättää käyttämättä listoja, joiden alkuperää et tiedä, tai jotka ovat yli vuoden vanhoja.

(Puhun tästä lisää ilmaisessa webinaarissani, jos haluat lisätietoa!)

Luuletko sähköpostiuhkien (kuten roskapostin) määrän kasvavan tulevaisuudessa?
Samalla kun digitaalisten viestien määrä kasvaa, kasvaa myös ei-luvanvaraisten viestien määrä – luulen kuitenkin, että huomaamme nämä ”uhat” siinä vaiheessa, kun alustat kehittyvät. Esimerkiksi IPv6-verkkoprotokollan käyttöönotto on laajentunut. Koska monet roskapostisuodattimet edelleen toimivat lähettäjän palvelimen IP-maineen perusteella, suhteellisen ”rajaton” määrä IPv6-osoitteita haastaa olemassa olevien roskapostisuodattimien toiminnan. Luulen myös, että lähettäjän maine kytketään yhä vahvemmin varsinaiseen lähettäjään sähköpostin otsikon ja sisällön perusteella. Se tarkoittaa, ettet voi oikoa mutkia suoriksi huonoilla lähetyksillä (kuten henkilöillä, jotka eivät ole tilanneet) yhden sähköpostitarjoajan kautta ja lähettää hyvät viestit (lupaan perustuvat) toisen kautta. Yrityksestäsi muodostuu yksi lähettäjä, jolla on yhteinen maine riippumatta käytetystä sähköpostipalveluntarjoajasta. Vaikka ei-luvanvaraisten sähköpostien määrä lisääntyy tulevaisuudessa, sanoisin, että vastaanottajat eivät huomaa sitä sen enempää kuin nykyään. Kiitos kehittyneiden roskapostisuodattimien. Sähköpostimarkkinoijalle se kuitenkin tarkoittaa sitä, että suodattimien ohituksesta tulee yhä vaikeampaa – siis jos et lähetä kiinnostavaa ja hyödyllistä sisältöä vastaanottajille, jotka sitä haluavat.

Johan Karlsson on APSIKSEN toimitettavuusasiantuntija.
Haluatko lisää tietoa toimitettavuudesta? Ilmoittaudu Johanin ILMAISEEN webinaarin ja saat lisää sisäpiiritietoa toimitettavuudesta, ja kuinka parannat sitä kasvattamaan liiketoimintaasi!

 

APSIS Deliverability Expert Johan Karlsson