Asiakasprofiilien tulevaisuus

Kirjoittanut Mattias Ward

2017-07-18

Miltä kuluttajaprofiilien ja data-driven markkinoinnin tulevaisuus näyttää? 

Sanotaan, että paras tulevaisuuden käyttäytymisen indikaattori on katsoa aiempaa käyttäytymistä. Mutta data-driven markkinoinnista (ja profiileista) puhuttaessa, tulevaisuuden pieniä yksityiskohtia on suorastaan mahdoton ratkaista etukäteen.

Voimme kuitenkin nostaa esille muutamia trendejä, jotka saattavat tarjota meille arvokasta lisätietoa markkinoinnin tulevaisuudesta.

Mistä kaikki epävarmuus?

Kuten totesimme jo aikaisemmin: kun innovaatio on ydinasemassa, tulevaisuus on epävarma. Yhteiskunta on kehittynyt nopeasti teollisen vallankumouksen seurauksena ja on hyvin epätodennäköistä, että tekniset ja sosiaaliset edistysaskeleet pysähtyisivät. Kuvittele mielessäsi tilanne, että voisit matkustaa ajassa taaksepäin. Uskoisivatko menneisyyden ihmiset tarinoitasi tulevaisuuden tekniikasta vai kutsuisivatko he sinua sen sijaan hulluksi? Jälkimmäinen vaihtoehto lienee se todennäköisempi.

Sama pätee vedenpitävien ennusteiden tekemiseen tulevaisuudesta. Emme kerta kaikkiaan voi mitenkään aavistaa, kuinka monet tekniset ja sosiaaliset innovaatiot tulevat muuttamaan ajatusmaailmaamme. Tämä on toisaalta juuri se pointti, joka tekee data-driven markkinoinnista niin mielenkiintoista, eikö totta?

 
future

Perinteisen median menneisyys

Vaikka data-driven markkinoinnin tulevaisuuden ennustaminen on (ainakin jossain määrin) verrattavissa pimeässä kompuroimiseen vain pelkkä taskulamppu kaverina, markkinoinnin historiaa ei tulisi noin vain sivuuttaa.

Kohtaamisemme data-driven markkinoinnin kanssa juontaa juurensa vuoteen 1991. Tuona vuonna tehty keksintö nimeltään internet mullisti yhteiskunnan aivan totaalisesti. Käsite nimeltään World Wide Web kutisti välimatkat, samalla aikaansaaden ennennäkemättömän yhteenkuuluvuuden tunteen.

Tämän lisäksi internet sai markkinointialan varpailleen. Aikana ennen internetiä markkinointi rajoittui nimittäin monologiin, joka ruokki massamarkkinoinnille ominaista viestintää perinteisten yksisuuntaisten kanavien, kuten television ja painetun median, kautta. Kustannukset aiheuttivat kilpailukyvyn puutteen, kun pienemmät brändit eivät kerta kaikkiaan pystyneet kilpailemaan näkyvyydestä vahvempien brändien kanssa. 

Verkon vaikutus

Internetin synnyn seurauksena vuorovaikutteisuuden uusi standardi siirsi fokuksen asiakkaaseen ja pois brändistä. Internet avasi areenan dialogille, joka potkaisi syrjään vain yhteen suuntaan kommunikoivan perinteisen median. Tämän seurauksena aukesi uusia ovia median ja markkinoinnin maailmaan, jossa myös pienemmät yritykset kiemurtelivat tiensä suoraan kuluttajien mieliin, päästen vihdoinkin vastaamaan heidän tarpeisiinsa.

Datan tärkeyden hyväksyminen

Vielä tälläkin hetkellä data-driven markkinointi ja asiakasprofilointi ovat yhä osittain lapsenkengissä, ainakin mitä tulee mukautumiseen. Data-driven markkinointi on joka tapauksessa epäilemättä aivan kaikkien huulilla, ja maailman tapahtumista perillä olevat ovat ottaneet sen omakseen, kun he ovat ymmärtäneet, että tulevaisuus on tässä ja nyt.

Sillä tottahan on, että markkinointi ei pysähdy koskaan paikoilleen. Jos sinä sen sijaan pysähdyt, tulet myös muiden joukossa auttamatta jäämään jatkuvan innovaation jalkoihin.

Tulevaisuus on asiakkaan käsissä

Ollaanpa nyt ihan rehellisiä: jos päätät pitää kiinni eilispäivän taktiikoista ja tekniikoista, tulet takuulla häviämään kuluttajaprofiloinnissa, joka olisi hyödynnettävissä Big Datan avulla. Avain tulevaisuuteen on siinä, että tiedät kuka asiakkaasi on ja kuinka pääset osaksi sekä tämänhetkisiä että tulevaisuuden personoitua interaktiivisuutta koskevia vaatimuksia. Markkinointi ei ole enää muuttumatonta – päinvastoin, siitä on tullut hyvinkin dynaamista.

Nykyisen liiketoiminnan interaktiivisuus tulee tuskin heikkenemään. Kehityksen suuntana on ennemminkin se, että personoidun asiakaskokemuksen vaatimukset tulevat nousemaan täysin uusiin korkeuksiin.

Koska me elämme (niin nyt kuin huomennakin) asiakaskeskeisessä todellisuudessa, asiakkaista tulee juuri se voima, joka ajaa innovaatiota eteenpäin. Tulevaisuuden keksinnöt tulevat kumpuamaan suoraan asiakkaiden tarpeista ja toiveista. Asiakkaidesi tunteminen on siis yksi tapa ennakoida innovaatioita. Elämme kuitenkin kuluttajien maailmassa…

 
virtual-reality

Löydä asiakkaan mieltymykset ennen kun hän tiedostaa niitä edes itse

Muistatko raskaan sarjan viihdebrändi Blockbusterin? Ehkäpä et muista. Blockbuster nimittäin kompastui brändikeskeisyyden kuoppaan ja epäonnistui mukautumaan uusien markkinoiden tarpeisiin. Brändi ei kerta kaikkiaan pystynyt käsittelemään alati vaihtuvia suuntauksia tai pysymään niiden mukana.

Otetaanpa sitten toiseksi esimerkiksi Netflix, joka tarttui tilaisuuteen, jonka Blockbuster jätti hyödyntämättä. Tämä verkkopohjainen viihdealusta loi tilausperusteisen pääsyn elokuvien kiehtovaan maailmaan. Netflixin suoraan sinulle tarjoama valikoima suositelluista elokuvista ja sarjoista perustuu siihen, mitä olet aikaisemmin katsellut sekä siihen, mitä valintoja toiset saman maun omaavat katsojat suosivat. Netflix on todellakin esimerkki tuotteesta, joka tyydyttää asiakkaan tarpeet ja vaatimukset – ja lisäbonuksena on personoitu sisältö. Tämän yrityksen menestys on kirjoitettu tähtiin ja brändi on todella tunnettu, sillä sen nimestä on jo muodostunut verbi.

Tee datasta uusi standardisi

On tärkeää pitää mielessä, että Netflix ei välttämättä kerää yhtään sen enempää dataa kuin muutkaan yritykset, vaan kysymys on enemmänkin siitä, mitä se tekee saamallaan tiedolla. Netflix osaa kysyä oikeat kysymykset ja todella ottaa hyödyn irti saamastaan tiedosta – aina jopa oman tuotantonsa suunnitteluun asti.

Netflix näyttää toteen jotakin melko ratkaisevaa markkinointia koskien: personoinnin ja profiilien merkittävän voiman. Yritys tietää, mistä tulet pitämään – jo ennen kuin edes itse tiedät sen.

Kuten alussa totesimme, data-driven markkinoinnin ja kuluttajaprofiloinnin täysin tarkka tulevaisuuden kartoittaminen on mahdoton tehtävä. Siitä huolimatta meillä alkaa jo olla karkea käsitys siitä, mitä haasteita tulevaisuus on tuova tullessaan. Voimme todeta, että markkinoinnin keskeisessä asemassa on asiakas. Asiakkaat ovat (ja tulevat jatkossakin olemaan) todellisia raskassarjalaisia markkinoinnin innovaatioiden maailmassa. 

Tässä mielessä jokainen meistä on omalta osaltaan ainoa päättämään siitä, haluaako sopeutua vaiko kuolla sukupuuttoon.

Oletko valmis ottaamaan datan haltuusi? Katso miten APSIS Profile Cloud voi auttaa sinua saavuttamaan parempia tuloksia data-driven markkinoinnissa.