Automaattiset sähköpostit & miksi ne ovat tärkeitä

Kirjoittanut Noemi Gobel

2015-12-16

Tervetulosähköpostit, muistutukset hylätyistä ostoskoreista, synttärionnittelut… Nykyään jokainen viestinvaihto asiakkaidemme kanssa on mahdollisuus rakentaa vahvempi ja henkilökohtaisempi dialogi. Mutta miten saamme näistä suhteista eniten irti?

Happily Ever After with Triggers

 

Elämme asiakkaiden aikakautta. Heillä on valta tehdä päätöksiä – siitä, ostavatko he tuotteesi, kokeilevatko palveluasi tai jopa siitä, varaavatko he tapaamisen kanssasi. He haluavat tulla kuunnelluiksi. Ja meidän markkinoijien tehtävä on kuunnella tarkasti: uusien asiakkaiden houkuttelu näin impulsiivisessa maailmassa vaatii, että rakennamme suhteita heihin heidän käyttäytymisensä perusteella. Onneksi on useita markkinoinnin automaation tekniikoita, jotka tukevat meitä näiden suhteiden luomisessa.

Mutta mitä on markkinoinnin automaatio? Yksi suosituimmista digitaalisen markkinoinnin muotisanoista on “markkinoinnin automaatio”, jota usein käytetään ristiin rastiin sähköpostiautomaatiossa, trigger-sähköposteissa ja vuorovaikutteisissa sähköposteissa. Hämmentävää? Pohjimmiltaan kaikilla näillä on sama perusperiaate: automaatioteknologian käyttö, jolla yksinkertaistetaan ja nopeutetaan useita markkinoinnin prosesseja. Ero on siinä, mihin prosessiin käytät automaatiota – automatisoituihin sähköpostikampanjoihin, kuittausviesteihin tai sähköpostikampanjoihin, jotka käynnistyvät käyttäjien tietyn käytöksen perusteella.

Trigger-sähköpostit ovat itse asiassa hyvin yksinkertainen tapa käyttää markkinoinnin automaatiota ja saada nopeita tuloksia: verrattuna tavallisiin lähetyksiin, automatisoitujen sähköpostien avaus- ja klikkausprosentti on merkittävästi korkeampi – jopa 40 %. Tämä siitä syystä, että ne sisältävät saajalle oleellista tietoa, ja ne luodaan asiakkaan tietyn toiminnan perusteella juuri sillä hetkellä. Jos katsotaan asiaa toisesta näkökulmasta, voimme todeta, että on jopa riski olla käyttämättä automatisoituja sähköposteja; silloin asiakkaat, prospektit tai ostajat jäävät tuntemattomiksi. Aiempien asiakaskokemusten ja parhaiden käytänteiden perusteella asiakkaamme jopa odottavat automatisoituja sähköposteja, joissa on oikeaa tietoa oikeaan aikaan.

Synttärionnittelut, tervetulosähköpostit ja takaisinhoukuttelut ovat vain pieni osa kaikista tavoista, joilla voit saada asiakkaallesi arvostuksen tunteen ja pitää heidät sitoutuneina tarjontaasi. Säästät sekä aikaa että resursseja, kun automatisoit nämä vuorovaikutustilanteet – jopa ihan yksinkertaisella tavalla. Olemme saavuttaneet pisteen, jossa asiakkaat valitsevat yrityksen sen perusteella, kuinka ainutlaatuinen asiakaskokemus heillä on ollut. Se nostaa saumattoman asiakaspolun merkityksen vieläkin korkeammalle, riippumatta siitä mistä tuotteesta tai palvelusta puhutaan. Ole siis se erottava tekijä, joka nousee kaikkien kilpailijoiden yläpuolelle muutamalla yksinkertaisella, mutta luovalla taktiikalla joita olemme keränneet jäljemmäksi tähän viestiin. Anna pienellä vaivalla asiakkaillesi tunne, että he ovat erityisen ainutlaatuisia.

Katso yksinkertaiset automaatiovinkkimme:

Our favourite welcome email example, with cake!

Tervetulosähköpostit: kasvata sitoutumista heti alusta lähtien

Tervetulotoivotus, jonka lähetät asiakkaallesi ilmoittautumisen jälkeen, merkitsee paljon: se on ensimmäinen henkilökohtainen yhteydenottosi. Aika tehdä muutama tärkeä päätös: mitä haluat sanoa? Kuinka haluat esitellä itsesi? Sen sijaan, että heti myisit tuotteita asiakkaallesi, anna heidän tuntea itsensä arvostetuksi personoidulla viestilläsi. Muista mainita kaikki ne edut, jotka he saavat ilmoittautumisen jälkeen; alennukset, erikoistarjoukset, bonushaastattelut. Muista linkittää heidät myös nykyiseen sisältöösi, koska juuri tämänkaltaiset sähköpostit ovat kaikkein tehokkaimpia automatisoituja sähköpostityyppejä! Tervetulosähköpostit ovat myös loistava mahdollisuus alkaa kerätä ja tarkentaa lisätietoa tilaajistasi, mutta muista kertoa heille miksi keräät kaiken sen tiedon. Läpinäkyvyys on lopulta kaiken avain!

Our favourite abandoned cart email example, with cake!

Hylättyjen ostoskorien sähköpostit: kiinnitä huomio

Heti hylättyjen ostoskorien muistutussähköpostien selkeimmän hyödyn jälkeen(eli se, että ne tuuppaavat asiakkaita kohti kassaa ja maksusuoritusta), verkkokauppiaille on tärkeää näyttää asiakkailleen, että olet huolissasi siitä missä he liikuskelevat. Ota ensimmäinen askel ja kerro heille, että ostoskori on turvassa, näytä heille kaikki lähetys- ja toimitusvaihtoehdot, ja ehkä joitain tuotesuosituksiakin rohkaistaksesi asiakkaitasi lisäostoksiin! Hylätyt ostoskorit toimivat myös palveluihin, kuten ilmaisiin kokeiluihin tai tapaamisten sopimiseen ilman konkreettista tuotetta. Kunhan sinulla on napakka sisältö ja näppärä graafikko, teet varmasti vaikutuksen. Yksi viimeinen neuvo? Ole nopea ja lähetä nämä muistutussähköpostit heti ostoskorien hylkäyksen jälkeen. Siten pysyt asiakkaasi mielessä päällimmäisenä.

Our favourite win-back email example, with cake!

Takaisinhoukuttelu: sytytä liekki uudelleen

Jos joku yhtäkkiä lakkaa ostamasta tuotteitasi, on aika lähettää heille takaisinhoukuttelusähköposti. Sen avulla ymmärrät miksi he hylkäsivät sinut, ja oletko todella menettänyt asiakkaan. Voimme itse asiassa ajatella tämän tyyppisiä sähköposteja käänteisinä trigger-lähetyksinä, koska ne aktivoidaan silloin kun asiakas ei ole aikoihin tehnyt mitään – ei heidän tekemisensä perusteella. Lisäksi tutkimukset osoittavat, että on kalliimpaa ja vie enemmän aikaa houkutella uusia asiakkaita kuin ottaa yhteyttä nykyisiin asiakkaisiin ja voittaa heidät takaisin. Kuten hylättyjen ostoskorien sähköposteissa, yritä voittaa asiakkaasi takaisin jollain erityisellä syyllä. Se voi olla alennus tai muistutus jostain muusta edusta. Voit myös kutsua heidät päivittämään kiinnostuksensa kohteita ja varmistaa, että lähetät heille sopivaa sisältöä tulevaisuudessa. Pääasia on näyttää, että välität tilaajistasi, ja haluat heidän palaavan luoksesi. Aivan kuten suhteenne alussa!

Our favourite post-purchase email example, with cake!

Oston jälkeiset sähköpostit: tarina jatkuu

Myyntiketjusi jatkuu vielä varsinaisen myyntitapahtuman jälkeen. Ja se yksi sana, joka auttaa matkallasi? “Kiitos”! Oston jälkeinen asiakkuuden hoito on tärkeä askel, jolla varmistat asiakasuskollisuuden, pienennät heidän oston jälkeisiä huoliaan ja kerrot lisä- ja ristiinmyynnin mahdollisuuksista. Jos haluat lisätietoa omasta palvelustasi, nyt on oikea hetki lähettää asiakkaille yksinkertainen palautekysely jos haluat ostajasta advokaattisi, anna heille suositusalennus; jos haluat heidän olevan varmempia ostoksestaan, lähetä heille arvokasta tietoa, kuten reseptejä, huolto-ohjeita tai tuotearvioita heidän ostamastaan tuotteesta. Valinta on sinun. 

Our favourite birthday email example, with cake!

Synttärisähköpostit: on aika heittäytyä luovaksi!

Älä joudu huijatuksi: syntymä- tai merkkipäiväsähköposteja pitäisi käyttää kaikissa liiketoimissa vahvistamaan suhdetta asiakkaisiin – sekä B2C että B2B. Ellet ole tekemisissä kuluttajatuotteiden kanssa, voit käyttää tilaajiesi rekisteröitymisajankohtaa tai jotain tiettyä saavutusta merkkipäivänä ja lähettää heille onnittelusähköpostin. Matkatoimistoille jopa etukäteen lähetetyt synttäriennakotvoivat tehdä ihmeitä! Vältä lattean onnittelun sudenkuoppa ja aseta ensin tavoitteita: ensiksi, varmista että perustietosi ovat oikein. (Syntymäpäiväonnitteluja varten on hyvä olla oikea päivämäärä ja vähintään etunimi.) Jos voit, liitä mukaan erikoisalennus, ilmainen tuote tai ilmaiset postituskulut. Jos budjettisi ei salli sellaisia, sinulla on siltikin useita mahdollisuuksia: pyydä asiakkaitasi tekemään toivelista tuotteistasi, tai tee heille hauska animaatio. Kokeile rohkeasti enemmän visuaalista ilmettä ja vähemmän itse sisältöä – mutta muista kuitenkin CTA-toimintopainikkeet!

 Nämä ovat vain kourallinen niistä mahdollisuuksista, joita trigger-sähköpostien kampanjat tarjoavat. Seuraava kysymys tietysti on: mistä aloittaa? Kuinka aloittaa? Aluksi voi näyttää ylivoimaiselta raapia kasaan edes yksinkertainen tervetulotoivotussähköposti, mutta hyvät uutiset tulevat tässä: me kuulemme sinua. Vaikka sinulla tai yrityksessäsi ei olisi IT-osaamista, voimme auttaa sinua luomaan automatisoitujen sähköpostien ohjelman, jolla varmistat, että pysyt kehityksen kärjessä ja asiakkaidesi sydämissä. Ainoat esteet sinun ja personoidun kampanjasi välissä ovat pieni valmistautuminen ja suuret odotukset. Mitä vielä odotat?