Black Fridaysta jättipotti? Näin kasvatat mahdollisuuksiasi onnistua!

Kirjoittanut Emil Eriksson

2017-10-12

Joulun ajan alun kynnyksellä vietetään Black Fridayta, joka on yksi verkkokauppojen vuoden kohokohdista. Maksimoidaksesi tämän intensiivisen kulutusjuhlan vaikutukset sinun tulisi jo valmistella kampanjoita, jotka sitouttavat asiakkaitasi. Tarvitsetko lisäpotkua? Tässä sinulle viisi strategiaa, jotka kasvattavat mahdollisuuksiasi saavuttaa kaikkien aikojen myyntimenestys!

Black Friday APSIS

Black Friday – joulumyynnin uusi aloituslaukaus

Black Friday on Pohjoismaissa melko uusi ilmiö, joka on viime vuosina kasvanut kuin itsestään selväksi joulumyynnin aloituslaukaukseksi. Black Fridayna vuonna 2016, massiiviset 74,3 miljoonaa sähköpostia lähetettiin APSIKSEN servereiden kautta! Esimerkiksi pelkästään länsinaapurissamme Ruotsissa 29 prosenttia ihmisistä teki ostoksia Black Fridayna ja vuosien 2015 ja 2016 välillä myynti kasvoi 2,3 miljardista 3,6 miljardiin Ruotsin kruunuun.  

Miksi siis on tärkeää valmistella kampanja kuukautta ennen alennusmyyntiä, joka kestää vain 24 tuntia? Yksinkertaisesti siksi, että lyhyt kampanja-aika asettaa korkeammat vaatimukset valmistautumiselle - jos jotain menee yhtäkkiä pieleen, voi olla jo liian myöhäistä. Black Fridayn kaltaisena intensiivisenä vuorokautena voi yhden tai useamman hyvin ajoitetun sähköpostin lähettämisessä olla parhaimmillaan kysymys jopa sadoista tuhansista euroista.

Haluatko vahvistaa asiakkaiden sitoutumista ennen Black Fridayta? Hienosäädä segmenttejäsi!

Jos haluat erottua joukosta asiakkaan inboxissa, on tärkeää, että vangitset asiakkaan kiinnostuksen personoiduilla tarjouksilla, jotka osuvat oikeaan kohteeseen. Personoitujen viestien merkitys saavuttaa huippunsa juuri Black Fridayn kaltaisina päivinä.

 
Black Friday vässa kundsegment
 
Onnistuneen, kohdennetun markkinointikampanjan edellytys on, että muokkaat viestin sisältöä asiakkaan aiemman ostokäyttäytymismallin mukaisesti, jotta se on hänelle oleellinen. Oletko jo hienosäätänyt segmenttejä asiakkaiden ostokäyttäytymisen perusteella? Siinä tapauksessa voisit miettiä asiakassegmentoinnin edistämistä RFM-mallin avulla. RFM-segmentoinnin avulla markkinoija voi vertailla eri kohderyhmiä keskenään sekä päätellä millaisia keinoja voidaan käyttää kunkin kohderyhmän markkinoinnissa.

Luo hypeä

Black Fridayn aikana postilaatikot täyttyvät toinen toistaan paremmista tarjouksista. Pelkkä tarjousten lähettäminen ei riitä, jos haluat saavuttaa todellisen myyntimenestyksen.

Halutessasi maksimoida konversioasteesi sinun on tärkeää luoda kampanja, joka muodostaa sitoutumissuhteen jo muutama viikko etukäteen – luoda ”hypeä”. Yksi hyväksi havaittu keino on antaa VIP-asiakkaillesi tilaisuus kurkistaa alennuksiin tai hyödyntää niitä ennen muita asiakkaita. 

Black Friday -kampanjaa ei kannata rajata pelkkään verkkokauppaan. Hiotun ja fiksun kampanjan avulla voit houkutella liikennettä kivijalkamyymälään yksinkertaisin keinoin - esimerkiksi lähettämällä eksklusiivisia sähköpostitarjouksia kassalla esitettävien alennuskoodien kanssa.

Personoidut tuotesuositukset aktivoivat asiakkaasi

Voit nostaa konversioastettasi Black Fridayn aikana strategialla, joka tarjoaa asiakkaalle aiemman ostokäyttäytymisen mukaisia personoituja tuotesuosituksia. Tiesitkö, että nämä suositukset muodostavat jopa 31 % verkkokaupan kokonaistuotosta?

Onko asiakkaasi mennyt talviunille viime vuoden Black Fridayn jälkeen? Tämä ei tarkoita sitä, että hänet olisi jätettävä pois kampanjastasi. Päinvastoin! Black Friday on loistava tilaisuus aktivoida asiakas muistuttaen häntä ystävällisesti aikaisemmista ostoksistaan sekä niitä vastaavista tuotteista.

 
Personliga produktrekommendationer APSIS

Yhtenäinen ostokokemus - myös mobiilissa

Markkinoijilta on tuskin jäänyt huomaamatta, että tänä päivänä enemmistö kuluttajista lukee sähköpostinsa mobiililaitteilla. Lisäksi verkkokaupparaporttimme mukaan 23,5 % pohjoismaisista kuluttajista tekee ostoksia mobiililaitteilla.

Tämä pätee myös Black Fridayn myynneissä. Jos onnistut sitouttamaan asiakkaasi, on suuri todennäköisyys, että he avaavat sähköpostinsa mobiililaitteella, jolloin he ottavat ensimmäisen askeleen kohti ostoa. Jotta voit siis maksimoida sekä konversioasteen että myynnin, tulee myös sähköpostisi ja verkkokauppasi tarjota mobiilioptimoitu ja saumaton ostokokemus - riippumatta siitä, miten ja milloin asiakas tekeekin ostoksensa. 

Kvinna shoppar på språng

Paranna konversiota muistuttamalla

Hylätyt ostoskorit ovat verkkokauppiaiden taloudellinen musta aukko. Hylätyillä ostoskoreilla tarkoitetaan sitä, että henkilö selaa verkkosivustoasi, laittaa tuotteita ostoskoriin ja poistuu viemättä ostosta loppuun. Tutkimuksemme mukaan yli 80 % skandinaaveista on lisännyt tuotteen koriin ilman ostoksen loppuun viemistä. 

Abandoned cart APSIS
 

Black Fridayn aikana asiakkaat etsivät suurimpia alennuksia ja parhaita tarjouksia. Siksi riski, että asiakas unohtaa viedä ostoksen loppuun tai päättääkin ostaa kilpailijalta on tavallista suurempi.

Ostoskorin hylkääminen ei kuitenkaan välttämättä tarkoita kiinnostuksen puutetta, asiakas on saattanut jättää ostoksensa kesken luonnollisesta syystä. Lähettämällä automatisoidun muistutusviestin voit tarjota helpon tavan palata verkkokauppaan keskenjääneiden ostosten pariin. Keskimäärin 10 prosenttia hylätyistä ostoskoreista voidaan pelastaa, joka tarkoittaa sinulle lisää myyntiä! 

Muista kuitenkin, että muistutusviestit toimivat parhaiten, kun ne lähetetään tunnin sisällä hylkäyksestä. Etenkin Black Fridayn kaltaisen kampanjan kohdalla ajoitus on ensisijaisen tärkeää.

Black Fridaysta on tullut ostojuhla, joka voi tehdä merkittävän eron yritysten välillä. Kun teet tarkan toimintasuunnitelman ja hyödynnät olemassa olevaa dataa ja ostohistoriatietoja, niin voit maksimoida myyntisi!

Haluatko aloittaa matkasi kohti automatisoituja sähköpostiviestejä tai haluatko vinkkejä ja neuvoja Black Fridayta varten? Varaa demo ja ota ensimmäinen askel kohti ostomenestystä!