Case Reima

Kirjoittanut APSIS

2013-11-13

”Sähköpostimarkkinoinnilla on selkeä vaikutus verkkokauppamme kävijämääriin ja myyntiin”

Reima on yksi Suomen vanhimmista lasten ulkoiluvaatteiden valmistajista. Tänä vuonna 70-vuotisjuhlaansa viettävän Reiman tavoitteena on saada lapset leikkimään ulos säässä kuin säässä, mahdollisimman mukavissa ja toiminnallisissa vaatteissa. Reima työllistää Vantaalla ja Kankaanpäässä yhteensä noin sata henkilöä ja ulkomailla 75. Tärkeimpiä vientimaita ovat Pohjoismaat, Venäjä ja Sveitsi.

Haaste

Verkkokaupan myynnin lisääminen ja myymälämarkkinoinnin tukeminen
Uutiskirjeen lähetys eri kielillä kansainvälisillä markkinoilla

Ratkaisu

APSIS Pro on käyttäjäystävällinen ja tehokas sähköpostimarkkinoinnin työkalu
Alatilit mahdollistavat kirjeiden helpon lokalisoinnin ja lähetyksen eri kielillä

Tulokset

Uutiskirjeen lähetyspäivinä 50 % nousu verkkokaupan kävijämäärissä ja jopa 80 % nousu myynnissä
Uutiskirjeestä tulleet kävijät konvertoituvat ostajiksi 40 % useammin kuin verkkokaupan kävijät keskimäärin

Reima alkoi tehdä sähköpostimarkkinointia myymälämarkkinoinnin tukena kolme vuotta sitten. Nopeasti uutiskirjeiden päätavoitteeksi tuli kävijöiden ohjaaminen Reiman verkkokauppaan Reimashopiin. Reiman työkaluvalinta oli APSIS Pro.

– Valitsimme Apsiksen, koska se toimi hyvin eri selaimilla ja koska sitä voi käyttää joustavasti kansainvälisilläkin markkinoilla. Meillä oli Apsiksesta hyvä ja luotettava kuva, Reiman markkinointisuunnittelija Eva Lönnqvist kertoo.

Valintaan ollaan oltu tyytyväisiä, ja erityisesti Apsiksen asiakaspalvelu saa kiitosta.
 

– APSIS Pro on helppokäyttöinen ja käyttäjäystävällinen – käytön oppii todella nopeasti. Myös raportointi on todella hyvä ja selkeä: yksi näkymä kertoo, mikä uutiskirjeen lähetyksissä toimii ja mikä ei. Kirjeitä lähettäessä on turvallinen olo, koska Apsikselta saa aina apua, kun sitä tarvitsee.  Apsis myös lähettää aktiivisesti tietoa sähköpostimarkkinoinnin trendeistä ja parhaita vinkkejä, mitkä tuovat mukavaa lisäarvoa, Lönnqvist kiittää.

Sähköpostimarkkinoinnilla selkeä vaikutus myynnin kasvattajana
 

Reimalla on huomattu, että sähköpostimarkkinoinnin myötä paitsi verkkokaupan kävijämäärät, myös itse myynti ovat kasvaneet merkittävästi. Reiman Web Shop Manager Marjo Pulkkinen mukaan uutiskirjeen lähetyspäivänä verkkokaupassa saattaa olla lähes 50 prosenttia enemmän kävijöitä kuin muina päivinä keskimäärin. Kirjeen lähetyspäivän myynti taas on noussut jopa 80 prosenttia muihin päiviin verrattuna.

– Suoraan uutiskirjeen kautta tuleva myynti on kuluneen vuoden aikana ollut 10–15 prosenttia koko myynnistä. Lisäksi suoraan uutiskirjeestä tulleet kävijät ovat konvertoituneet ostajiksi 40 prosenttia useammin kuin verkkokaupan kävijät keskimäärin, Pulkkinen iloitsee.

Oikea viesti tavoittaa oikean vastaanottajan
 

Apsis uskoo kohdennetun sähköpostimarkkinoinnin voimaan: on tärkeää, että viesti lähetetään vain siitä aidosti kiinnostuneille vastaanottajille, jotka ovat antaneet luvan viestin lähetykselle. Pyytämättömät, ostetulle sähköpostilistalle lähetetyt markkinointiviestit ovat roskapostia. Reima kerryttää nimiä uutiskirjeen vastaanottajalistalle paitsi omasta verkkokaupastaan, myös erillisten markkinointikampanjoiden yhteydessä.

– Järjestämme erilaisia kampanjoita ja kisoja esimerkiksi Facebookissa ja verkkosivuillamme. Kampanjat, joissa lapset pääsevät mukaan esimerkiksi suunnittelemaan kuoseja, herättävät paljon kiinnostusta. Kampanjoiden yhteydessä on kätevä pyytää myös markkinointilupa sähköpostimarkkinointia varten, Lönnqvist kertoo.

Mobiilioptimoitu uutiskirje on nykypäivää
 

Reima muutti hiljattain uutiskirjepohjansa mobiilioptimoiduksi, sillä kirjeen uniikeista avauksista lähes 40 prosenttia tehtiin mobiililaitteella. Samalla uutiskirje, Reima.com ja Reimashop saivat uudet ilmeet. Mobiilioptimoidut uutiskirjeet ovat entistä tärkeämpiä, sillä yhä useampi lukee sähköpostiaan kännykällä tai tabletilla. Jos kirje ei aukea mobiililaitteella siististi ja ajoitus on pielessä, viesti saatetaan deletoida saman tien.

Oman uutiskirjepohjan vaihtaminen mobiilioptimoituun versioon on helppoa: Apsis koodaa kirjeen uudelleen, ja samalla uutiskirjepohjaa tai kirjeen ulkonäköä voi päivittää uuteen ilmeeseen.

Helppoa brändinhallintaa myös kansainvälisesti
 

Reiman verkkokauppa toimii Suomen lisäksi myös Ruotsissa ja Tanskassa. Verkkokauppa on tarkoitus avata myös Norjaan, Saksaan ja Venäjälle. Alatilien avulla uutiskirjeen lähetys myös kansainvälisille markkinoille onnistuu helposti: tekstit on kätevä kääntää ja lokalisoida paikallisten markkinointikampanjoiden mukaisiksi. Apsiksella on paikallinen asiakaspalvelu useissa eri maissa, joten ongelmatilanteissa apu löytyy omalla kielellä.

– Suomessa rakennetun kirjeen voi julkaista muissa maissa erikielisten alatilien avuilla. Eri maiden verkkokauppojen vastaavat kääntävät ja lokalisoivat tekstit ja muokkaavat niitä omiin markkinointikampanjoihinsa sopiviksi, Lönnqvist kertoo.

Mitä seuraavaksi?

Jatkossa Reimalla aiotaan hyödyntää tarkemmin asiakkaan ostoprosessia ja tehdä yhä aktiivisempia ja räätälöidympiä lähetyksiä. Esimerkiksi kolmen viikon kuluttua ostosta voidaan lähettää viesti, jossa kysytään asiakkaalta palautetta tuotteesta ja verkkokaupan toiminnasta. Kesän aikana Reima on alkanut lähettää kuluttajaviestien lisäksi myös B2B-kirjeitä.