Case, Risicum oyj

Kirjoittanut APSIS

2015-01-12

”APSIS Pro teki sähköpostimarkkinoinnistamme tehokkaampaa ja tuplasi viestien avausprosentit”

- Antti Patana, Affiliate Marketing Manager, Risicum Oyj

Risicum Oyj on pienlainoja, kulutusluottoja, verkkokauppojen rahoitusratkaisuja ja saatavienhallintapalveluita tarjoava konserni, jonka joustavia rahoituspalveluita on käyttänyt yli 250 000 suomalaista.  Risicum-konserni on osa NASDAQ listattua pörssiyhtiötä DFC Global Corporationia, joka toimii Yhdysvaltojen lisäksi seitsemässä maassa ja työllistää noin 5 000 työntekijää 1 236 toimipisteessä.

Risicumin pienlainatoiminta on loppunut kesäkuussa 2013 alaa koskevan lakimuutoksen voimaantulon myötä.

Yhtiö jatkaa toimintaansa DFC Nordic Oyj:na uudistetun brändin ja uusien kuluttajaystävällisten tuotteiden kanssa osoitteessa https://www.laina.fi/, ja kehittää jatkuvasti uusia innovatiivisia lainatuotteita sekä verkkokaupan maksupalveluratkaisuja.

HAASTEET

•    Matalat viestien avausprosentit.
•    Viestien personointi eri kohderyhmille.
•    Viestien seuranta ja analysointi vaikeaa

RATKAISUT

•    Viestejä testattiin Apsiksen sovelluksilla ja työkaluilla, jotta löydettiin parhaiten toimivat ratkaisut.
•    Mallipohjat erilaisille viesteille luotiin Apsiksen kanssa.
•    Toimimattomat sähköpostiosoitteet saatiin automaattisesti poistettua listoilta.

TULOKSET

•    Viestien avausprosentit jopa kaksinkertaistuivat.
•    Vastaanottajalistat puhdistuivat virheellisistä tai vanhoista sähköpostiosoitteista.
•    Personoitujen viestien luominen helpottui.

APSIS Pro: työkalu täynnä älykkäitä ominaisuuksia

Risicum Oyj:ssä siirryttiin Apsiksen palveluihin, sillä aiempaan sähköpostimarkkinoinnin työkaluun ei oltu tyytyväisiä. Viestien läpimenossa oli petrattavaa, ja markkinoinnin tulosten seuraaminen ja analysointi oli haastavaa. Samoin viestien personointi oli hankalaa. Viestit pomppasivat usein takaisin ja myös avausprosenttia eli markkinoinnin tehoa haluttiin nostaa.

– Apsikseen vaihtaminen oli luonnollinen valinta, sillä olimme kuulleet ratkaisuista paljon hyvää muista Pohjoismaista. Vanhaan ohjelmistoon verrattuna Apsis on äärettömän toimiva, kertoo Risicum Oyj:n Affliate Marketing Manager Antti Patana.

Perusasiat laitettiin kuntoon APSIS Prolla ja sen lisämoduuleilla: Risicum otti käyttöönsä roskapostitestimoduulin, alatilit kolmelle eri maalle ja inbox-testaukset, jotka kertovat, miltä viesti näyttää eri sähköpostiohjelmilla. Myös bounce-viestien määrä saatiin minimoitua, kun käytöstä poistuneet sähköpostiosoitteet poistuvat listoilta automaattisesti.

Tehokasta testausta ja personoituja viestejä

Kuluttajat suhtautuvat yhä kriittisemmin roskapostiin: kohdentamalla viestit eri yleisöille sisällöt ovat vastaanottajille kiinnostavampia. Ei-toivotut viestit saattavat vaikuttaa yrityksen maineeseen ja johtaa liikevaihdon pienenemiseen.

– Eri kohderyhmille luotiin yhdessä personoidut mallipohjat, jotka toimivat erittäin hyvin. Aiemmin viestien luominen vei huomattavasti enemmän aikaa, nyt viestien luominen on helppoa ja nopeaa. Apsiksen personointiominaisuudet ovat loistavat, ja viestiä voidaan muokata hyvinkin tarkkaan, mikä ei vanhassa järjestelmässä ollut mahdollista.

Risicumissa otettiin käyttöön myös split-testi, jonka avulla ryhdyttiin testaamaan esimerkiksi parhaiten toimivia viestien otsikoita.

– Viestin otsikko vaikuttaa erittäin paljon viestin avausprosentteihin. Pystymme nyt lähettämään vastaanottajille viestejä testimielessä eri otsikoilla ja analysoimaan, mitkä vaihtoehdot saavat parhaat avausprosentit. Testaaminen on Apsiksen avulla todella helppoa. Apsiksen keinot testaamiseen ja parhaiden ratkaisujen löytämiseen ovat todella päteviä.

Yhä tarkempaa tuloksen seurantaa

– Olemme erittäin tyytyväisiä Apsiksen tuomiin tuloksiin. Viestien avausprosentit ovat kasvaneet huomattavasti ja jopa kaksinkertaistuneet. Vastaanottajalistat on saatu puhtaiksi niistä sähköpostiosoitteista, jotka ovat virheellisiä tai poistuneet käytöstä, ja volyymia on saatu reilusti lisää.

Seuraavaksi Risicumissa otetaan käyttöön transaction-palvelu, jotta Apsiksen avulla voidaan lähettää asiakkaalle nykyistäkin kustomoidumpia viestejä yhä automatisoidummin. Käyttöön on tulossa myös Apsiksen ROI-Tracking, jolla pystytään jäljittämään markkinointitoimet suoraan liiketoiminnan kehitykseen.

– Olemme todella saaneet rahalle vastinetta. Kaupankäynti on selkeästi lisääntynyt, ja olemme luonnollisesti tyytyväisiä tehdessämme yhä parempaa tulosta!