Customer Data Platform: perusteet ja edut

Kirjoittanut Mohammed Elkady

2018-09-11

Mikä on Customer Data Platform ja mitä kaiken hehkutuksen takana piilee? CDP-eksperttimme Mohammed Elkady tiivisti perusteet neljän minuutin lukupakettiin.

Mikä on Customer Data Platform?

Mennään suoraan asian ytimeen, mikä ihme on CDP?

CDP-guru ja CDP-instituutin perustaja David Raab kuvailee käsitettä näin:

Customer Data Platform on paketoitu järjestelmä, joka luo pysyvän ja yhtenäisen kuvan asiakkaasta muiden järjestelmien käytettäväksi.

Toisin sanoen CDP on valmiiksi rakennettu, hallittava järjestelmä, joka kerää dataa lukuisista järjestelmistä ja lähteistä. Näin se luo kattavan katsauksen joka asiakkaaseen. Lisäksi tallennettua dataa voidaan analysoida ja käyttää muissa järjestelmissä, joita ovat esimerkiksi markkinoinnin automaatio, sosiaalinen media, sähköposti, CRM, SMS ja POS – kaikki tämä keskitetysti hallinnoituna.

Mutta hetkinen...  Miksi sitten on tärkeää kerätä useita datalähteitä yhteen järjestelmään? Koska erillisistä siiloista kerätty data on yhtä sekavaa kuin jos yrittäisi selvittää langanpätkistä kerittyä lankakerää ja yhdistellä lankojen päitä:

CDP sitä vastoin selvittää datan eri kerrokset järjestelmistäsi ja antaa sinulle selkeän yleiskuvan:

Sen päätoiminto on siis datan kerääminen ja täysin yhtenäisen asiakasnäkymän tarjoaminen. Tämä luo entistä laadukkaampaa dataa, joka tarjoaa entistä kattavamman yleiskuvan. Järjestelmän tarkoitus ja toiminnot sopivat täydellisesti yhteen asiakasvaatimusten uuden aikakauden kanssa...

Odotus yhtenäisestä asiakaskokemuksesta

Loppujen lopuksi menestyksekäs markkinointi huipentuu yhteen asiaan: se on tien raivaamista relevantille ja erittäin yksilöidylle asiakaskokemukselle, joka muuttaa henkilön tuntemattomasta vierailijasta uskolliseksi asiakkaaksi.

Asiakkaiden odotukset ovat kuitenkin korkeammalla kuin koskaan... He olettavat sinun muistavan, keitä he ovat, mitä he ovat ostaneet ja että pystyt ennakoimaan ja ennustamaan heidän seuraavan siirtonsa. Kyse on yhtenäisestä kokemuksesta kaikkina aikoina ja kaikilla asiakkaan kosketuspinnoilla.

Lisätäksemme bensaa liekkeihin, kerrottakoon, että 87 % briteistä huomioi vain brändit, jotka ovat heille henkilökohtaisesti relevantteja. 45 % on uskollisia vain niille brändeille, jotka osoittavat syvää ymmärrystä heidän yksilöllisiä mieltymyksiään kohtaan.

Tämä saattaa kuulostaa isolta vaatimukselta... Sinun on kuitenkin käytettävä asiakkaiden odotuksia eduksesi ja käännettävä haaste mahdollisuudeksi, jos haluat vastata heidän tarpeisiinsa.

Homman juju on kuitenkin tässä: et voi luoda yhtenäistä asiakaskokemusta, ellet yhdistä asiakastietojasi. Tässä kohtaa Customer Data Platform (CDP) astuu kuvioihin.

CDP ja Single Customer View

CDP on kuin asiakasnäkymän aarrearkku ja portti kohti yhtenäistä asiakaskokemusta. Miten? Koska se tallentaa dataa ja tarjoaa reaaliaikaisen näkymän kunkin asiakkaan ostopolkuun.


Tämä on tehty mahdolliseksi demografiatietoja, ostokäyttäytymistä, selailudataa ja offline-datalähteitä yhdistämällä. Yksinkertaistettu prosessi toimii näin:

  1. Data tulee sisään
  2. CDP lataa, standardoi ja muuntaa datan
  3. Data yhdistetään asiakasprofiileihin

CDP ei siis pelkästään siirrä yksittäistä lähdedataa siilosta toiseen. Se realisoi datan keräämällä, yhdistämällä ja linkittämällä sen asiakasprofiileihin.

Sen sijaan, että tärkeä tieto asiakkaasi mieltymyksistä ja käyttäytymisestä olisi eristettyä ja hajanaista, se kerätään asiakasprofiileihin, jotka puolestaan kerätään yhteen katseltavissa olevaan tietokantaan.

Haluatko oppia lisää asiakasprofiileista? Lue kattava whitepaperimme.