Digimarkkinoija - keskity luottamukseen huomion sijaan

Kirjoittanut Sarah Chase

2018-05-23

Digiajassa asiakkailla on oikeus ja mahdollisuus estää markkinointi, minkä vuoksi markkinoijilla on entistä suurempi työ herättää mielenkiinto ja ylläpitää sitä. Mikä siis erottaa menestyjät muista? Vastaus on vahvan suhteen rakentaminen asiakkaan ja brändin välille luottamuksen kautta.

Rock climbing

Olin hiljattain partneriseminaarissa Oslossa. Huomioni kiinnittyi erääseen markkinoinnin evoluutiota koskevaan, pysäyttävään sitaattiin:

Huomion pohjalle rakennettiin kokonainen ala, jonka teknologia on sekoittanut. Tänä päivänä yleisöt ovat arvokasta omaisuutta. Kykyjen ruokkiminen ja luottamus erottavat menestyjät muista. – Robert Rose.

Markkinoinnin peruslähtökohdat ovat myös täysin muuttuneet viimeisten kahdenkymmenen, kymmenen ja jopa viiden vuoden aikana. Teknologia on ollut keskeinen muutoksen katalysaattori. Meidän on myös sopeuduttava uusiin kuluttamisen muotoihin ja kuluttajien mielenkiinnon häilyvyyteen. Mikä sitten on luottamuksen rooli tässä kaikessa?

Miksi luottamuksella on merkittävä rooli digimarkkinoinnissa?

Kylmä tosiasia on, että meillä on kirjaimellisesti vain muutama sekunti aikaa mielenkiinnon herättämiseen. Tämän vuoksi voit kokea painetta tuoda omaa viestiäsi kuuluviin meemien, klikkiostikoiden ja kilpailevien yritysten hälinän seassa.

Kun todellisuudessa sinun ei edes pitäisi yrittää kilpailla. Huomio ei ole skaalautuvaa, se ei ole henkilökohtaista eikä se hyödynnä luottamusta. Tavoitteenasi ei ole että asiakkaat jäävät kellumaan markkinointisuppilon pinnalle – heidän tulisi valua suoraan sen läpi.

On totta, että viraaliksi muuttunet ideat voivat vahvistaa bränditunnettuutta. Niiden voima piilee kuitenkin klikkauksissa – ei muuntumisessa, eikä brändin ja asiakkaan välisen suhteen laadussa. Mikäli haluat korostaa jälkimmäistä, unohda viraalit meemit ja panosta markkinointipainotuksiasi suunnitellessasi luottamukseen.

Pidä silti mielessä, että luottamus on käsitteenä herkkä ja määrittyy yksilökohtaisesti. Sitä ei luoda yksittäisen asiakaskontaktin tai sisältötuotteen avulla. Luottamus rakentuu strategisen hienovaraisuuden, kovan työn ja tasaisuuden tuloksena. Brändiarvojesi tulisi näkyä markkinointitoimissasi. Sinun on myös hoidettava oma osasi lupauksestasi.

Person holding up a finger

Mutta miten luottamus sitten voi herättää henkiin sähköisen markkinointisi ja vahvistaa sitä? Alla muutamia vinkkejä ja asioita, jotka on hyvä pitää mielessä:

Yleisön vahvistus: anna asiakkaasi hoitaa puhuminen

Yhteisön vahvistus muokkaa mielipiteitä. Monet tämän päivän asiakkaista ovat markkinointiskeptikkoja, joten tarvitset muita osapuolia, jotka tuovat esiin arvosi ja vahvistavat asemaasi muiden mielissä.

Mutta miten voit sementoida luottamusta yhteisön vahvistuksen avulla näistä lähtökohdista? Siihen on monia tapoja, mutta yksi keino on kannustaa asiakkaita kirjoittamaan tuotearvostelu sivustollesi. B2B-liiketoiminnassa ja korkean riskin B2C-liiketoiminnassa voit kertoa yksityiskohtaisesti tuotteistasi ja palveluistasi asiakaskertomusten avulla.

Johda läpinäkyvästi

Läpinäkyvyys ruokkii luottamusta. Jos tarinaasi jää tyhjä epävarmuuden mentävä aukko, asiakkaasi täyttävät sen omalla versiollaan totuudesta. 

Tämä koskee erityisesti sähköistä markkinointia. Kun vahvistat asiakaskokemusta asiakastiedoilla, sinun on pidettävä mielessä, että käsittelet arkaluonteisia yksityisiä tietoja. Tämän vuoksi tiedonkäsittelymenetelmiesi on oltava vedenpitävät.

Yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) rajoitukset voivat alkuun näyttää haastavilta. Hyvä puoli asiassa on, että asetus voi toimia pohjana merkittävälle kilpailuedulle, sillä tietosuoja-asetuksen vaatimusten täyttäminen parantaa läpinäkyvyyttä ja sitä kautta ruokkii luottamusta. Lue aiempi blogikirjoitus aiheesta.

Personointi kannattaa

Näin isojen datamäärien aikakautena faktapohjainen asiakasanalytiikka ei enää ole pelkkä tulevaisuuden visio. Yhdistämällä ja analysoimalla monikanavaista asiakastietoa saat käyttöösi analytiikkaa, jonka pohjalta voit tehdä ratkaisuja ja luoda personoidun asiakaskokemuksen, joka täyttää yksilölliset tarpeet.

Esitä itsellesi seuraava kysymys: kun postilaatikkoosi kolahtaa viesti, luetko mieluummin geneeristä sisältöä vai juuri sinulle kohdennettua asiaa? Minä veikkaisin jälkimmäistä. Miksikö? Koska personoitu viestintä saa sinut kokemaan, että sinua arvostetaan ja että kanssasi keskustellaan – sen sijaan että toimisit vain viestinnän kohteena.

Miten luottamuksen avulla sitten voidaan saavuttaa laadukkaita tuloksia sekä asiakkaan että markkinoijan näkökulmasta? Luottamus mahdollistaa datan analysoinnin, jonka avulla asiakaskokemusta voidaan yksilöidä ja parantaa entisestään.

Haluatko siirtyä henkilökohtaiselle tasolle? Inspiroidu Arlan matkasta kohti dataohjattua markkinointia.

Girl smiling

Ole ajankohtainen...

Tilaajasi ovat antaneet sinulle arvokkaan lahjan: luvan lähettää heille kaupallista viestintää sähköpostitse. Tätä luottamusta on käsiteltävä varoen, ikään kuin herkästi rikkoutuvaa lasiesinettä.

Et varmaankaan halua olla kuin se kuuluisa elefantti digitaalisen viestinnän lasikaupassa, joten sinun on pidettävä huolta, että markkinointitoimesi ovat relevantteja. Tämä voi kuulostaa aikaa vievältä rupeamalta, mutta todellisuudessa se on kaikkea muuta. Ainakin silloin, kun hyödynnät markkinoinnin automaatiota, jossa toimenpiteet pohjautuvat aina henkilön omaan käyttäytymiseen.

 Ajankohtaisen, asiakkaan omaan toimintaan perustuvan, odotetun ja oikea-aikaisen viestin tulos on, että viesti nähdään relevanttina – sen sijaan että se tulisi täysin puskista.

... ja ruoki suhdetta luottamuksella

Markkinoinnin automaation työkalun avulla voidaan toteuttaa ajankohtaista viestintää, mutta jotta automaation rattaat pyörisivät, tarvitset houkuttelevaa sisältöä rakentaaksesi luottamusta ja ruokkiaksesi asiakassuhdetta koko asiakaspolun ajan.

Miksikö? Koska sinun on tutustuttava asiakkaaseen ja ymmärrettävä hänen tarpeensa, jotta voit luoda pitkäkestoisen asiakassuhteen. Sinun on ansaittava hänen huomionsa. Sinun on ansaittava hänen luottamuksensa sekä ruokittava asiakassuhdetta, jotta kauppa toteutuu.

Yhteenvetona...

Loppujen lopuksi profiiliperusteisessa markkinoinnissa pätee yksi tärkeä sääntö: kaikki perustuu luottamukseen. Koko prosessi on tavallaan kuin vuorikiipeilyä: jos haluat, että asiakkaasi pääsee huipulle, tarvitset elämänlangaksi luottamusta, jonka avulla johdattelet hänet askel askeleelta kohti määränpäätä.

Haluatko saada vinkkejä digiaaliseen markkinointiin suoraan inboxiisi? Tilaa uutiskirjeemme!