Digimarkkinoinnin trendit vuonna 2020

Kirjoittanut Amanda Gossell

2019-12-13

Asiantuntijaamme esittelevät vuoden 2020 digitrendit. Kuluneen vuosikymmenen viimeistä vuotta määrittää kasvanut tietoisuus ympäristöasioista, tiedonhallinnasta ja yksityisyydestä. Vuosi 2019 on kuitenkin nyt takanapäin ja on aika siirtyä uudelle vuosikymmenelle.

Tässä blogipostauksessa digiasiantuntijamme jakavat omat ennusteensa vuoden 2020 digimarkkinoinnista. Lue, mitkä digitrendit jylläävät iloisella 20-luvulla. 

Trends in Digital marketing 2020. Different marketing people holding up the numbers 2020.

 

Blogipostauksessa käsitellään seuraavia aiheita:  ​​​​​

Fredrik Wremert, Head of Creative Services in Apsis.

 

Ensimmäisenä vuorossa on APSIS Creative Services -osaston päällikkö Fredrik Wremerth, joka on työskennellyt digimarkkinoinnin parissa lähes 13 vuoden ajan.

Interaktiiviset sähköpostit tuovat tilaajille hyviä kokemuksia 

Sähköpostimarkkinoinnin lähitulevaisuutta kuvaa parhaiten sana interaktiivisuus – ominaisuus, joka voi houkutella tilaajat pysymään asiakkaina. Interaktiiviset uutiskirjeet ovat loistotapa kutsua tilaaja luomaan kokemusta yhdessä. Lisäksi ne tarjoavat tilaisuuden pyytää palautetta olematta liian tunkeileva tai epäluonteva. 

Videosisällöstä tulee entistä suositumpaa

Videoiden käyttäminen sähköpostien yhteydessä on jo suosittu, mutta myös alati kasvava trendi. Videot ovat myös hyvä keino saada lisää klikkauksia ja kasvattaa avausprosenttia. Alan tilastot kertovat, että videot voivat kasvattaa avausprosenttia noin 20 prosenttia ja klikkausprosenttia yli 60 prosenttia.

Vaikka videoiden suosiota ja kysyntää ei voi kiistää, on myös mainittava, että moni sähköpostiohjelma kuten Gmail, Outlook ja Yahoo eivät edelleenkään tue tätä teknologiaa tai koodia.

Gmailin annotaatiot herättävät kampanjat eloon

Haluatko saada sähköpostisi erottumaan paremmin joukosta? Gmailin annotaatio-ominaisuus (annotations) voi auttaa. Tämä Gmail-ominaisuus tarjoaa täysin uudenlaisen tavan viestiä uutiskirjeen tilaajien kanssa – suoraan vastaanottajan sähköpostilaatikossa.

Voit parantaa kampanjoidesi näkyvyyttä kuvien, yrityslogon, tarjousten ja voimassaolopäiväysten avulla ennen kuin tilaajasi edes avaavat sähköpostiasi. Nämä erikoisominaisuudet auttavat parantamaan sähköpostien avausprosenttia huomattavasti.

Haluatko uudistaa sähköpostimarkkinointisi vuodelle 2020? Tutustu uuden APSIS One sähköpostityökalun tarjoamiin mahdollisuuksiin.

Marketing & sales Alignment by Frida Bogren, marketing operations in Apsis.

 

Seuraavaksi käsittelemme monelle yritykselle tuttua kipupistettä: markkinoinnin ja myynnin linjausten yhdistämistä. Kysyimme Apsiksen Marketing Operations -osastolla työskentelevältä Frida Bogrenilta, mikä on hänen toimialueensa suurin trendi. Frida on intohimoinen markkinoija ja kokee markkinoinnin olevan hänelle sekä ammatti että harrastus. Juuri nyt hänen lempiaiheensa on kasvumarkkinointi (ja siihen liittyvät vinkit). Tässä ovat Fridan ennusteet markkinoinnin ja myynnin linjausten yhdistämisestä vuonna 2020:

Account-Based Marketing

Vuoden 2020 B2B-markkinointi tulee keskittymään vahvasti Account-Based Marketing (ABM) -menetelmään. Tämä ei tosin ole mikään uusi juttu. Koska menetelmässä on kyse pitkälle targetoiduista toiminnasta, joka kohdistuu strategisesti tunnistettuihin kohderyhmiin, tulee se saamaan entistä enemmän jalansijaa 2020-luvulla.

Mitä tämä menetelmä sitten tarkoittaa? Kyseessä on:

A strategic approach to business marketing based on account awareness in which an organisation considers and communicates with individual prospect or customer accounts as markets of one.”

Moni markkinoija on jo ymmärtänyt, että ABM-markkinointi on laitettava prioriteettilistojen kärkeen. Tämä siksi, että menetelmä vastaa parhaiten kahteen digimarkkinoinnin suurimpaan haasteeseen. Account-based-marketing -menetelmä:

  • tarjoaa luottamusta rakentavan ja henkilökohtaisen markkinointikokemuksen.
  • yhdistää myynnin ja markkinoinnin linjaukset.

Mitä vaikutuksia ABM-markkinoinnilla on oikein toteutettuna? Account-Based Marketing -menetelmä:

  1. rakentaa vahvan sillan myynnin ja markkinoinnin välille. Menetelmän ansiosta molemmilla osastoilla on sama ajatusmaailma ja päämäärät.
  2. palvelee asiakkaita viestimällä heille targetoidusti – tavalla, jota asiakkaat odottavat vuonna 2020.
  3. Generoi yritykselle laadukkaita liidejä.

Account-Based Marketing -menetelmä sopii kaikenlaisille ja kaiken kokoisille yrityksille. Miksi? Koska menetelmä tarjoaa yritysten käyttöön useita eri markkinointikeinoja eri skaaloissa. Näitä ovat esimerkiksi: 1-2-1, segmentoitu tai laajemmalle yleisölle suunnattu Account-Based Marketing -menetelmä. Kaikille näille on kuitenkin yhteistä se, että ne keskittyvät rakentamaan luottamusta ja tekemään myyntiä henkilökohtaisella tavalla – kaikista tärkeintä on targetointi yleisöön, jonka sekä myynti että markkinointi valitsevat yksimielisesti.

Markkinoijat ja myyjät, jotka ovat työskennelleet kyseisen menetelmän parissa, voivat vahvistaa sen selkeät tulokset, joita on esimerkiksi vahva ROI. Account-Based Marketing -menetelmä kannattaa siis ehdottomasti ottaa osaksi digimarkkinoinnin agendaa vuonna 2020 – tavalla tai toisella!

E-commerce, Sanna Ramfors, Professional services consultation and teamleader for E-com in Apsis.

 

Juttelimme myös Senior Professional Services Consultant -tehtävissä työskentelevälle Sanna Ramforsille. Sannalla on kandidaatin tutkinto kansainvälisestä markkinoinnista ja maisterin tutkinto viestinnästä. Noin 14 vuoden alan kokemuksen omaava Sanna asettuu mielellään asiakkaan kenkiin ja näkee digimarkkinoinnin tilaisuutena rakentaa vahvoja siltoja. Tässä ovat hänen verkkokauppaa koskevat ennusteensa vuodelle 2020:

Uusi kuluttajatietoisuus

Verkkokauppojen ympäristövaikutukset ja hiilijalanjäljen pienentäminen ovat vuoden 2020 kuuma aihe. Viimeisen vuoden aikana pohjoismaiset kuluttajat ovat reagoineet vahvasti ympäristöasioihin, ja kansanliikkeet kuten ruotsalainen ”flygskam” (lentohäpeä) osoittavat, että kulutustavat voivat muuttua nopeasti. White Monday on haastanut Black Fridayn, ja verkkokaupan uusia liiketoimintamalleja putkahtelee vähän väliä esiin. Tämä on selvää seurausta kasvaneesta kuluttajatietoisuudesta.

Toinen selkeä verkkokauppatrendi vuonna 2020 on aidosti personoitu ostokokemus joustavilla maksu- ja toimitustavoilla. Ympäristötietoisuuden ohella myös tämä jo on ehtinyt johtaa innovatiivisten liikeyritysten avaamiseen. Näitä ovat esimerkiksi täyden palvelun toimituspisteet kuten Beyond Us Malmössä ja Box by Posti Helsingissä. Asiakkaat voivat noutaa pakettinsa näistä paikoista ja sovittaa tuotteita ympäristössä, joka tarjoaa lisämyyntimahdollisuuksia. Samalla asiakkaille tarjotaan mahdollisuus kierrätettäviin pakkausmateriaaleihin ja tuotteiden palauttamiseen, jos he eivät haluakaan pitää niitä. Fiksua, eikös?

Haluatko tehostaa verkkokauppaasi markkinoinnin automaation avulla? Lue lisää täältä!

Kasvanut joustavuuden tarve

Pohjoismaiset kuluttajat odottavat saavansa käyttöön useita joustavia maksutapoja, ja perinteisen korttimaksumonopolin haastaminen jatkuu. Asiakkaat alkavat tottua erittäin joustaviin toimitusvaihtoehtoihin, ja jos verkkokauppias ei seuraa tätä trendiä, hän jää pahasti jälkijunaan. Uudet palvelut kuten Early Bird toimittavat tilauksia tehokkaasti yön yli, jotta asiakkaat saavat tuotteensa heti ensimmäisenä aamulla.

Tulevaa ennakoivat verkkokauppiaat kustomoivat kaiken pakkausmateriaaleista henkilökohtaiseen viestiin ja varmistavat lisäksi, että asiakas tuntee olonsa erityiseksi. Kaikista tärkeintä on varmistaa, että nettiostos tuntuu asiakkaiden henkilökohtaisten kriteerien perusteella merkitykselliseltä.

Vuonna 2020 verkkokauppaa ei enää nähdä kivijalkamyymälöihin verrattuna pelkkänä edullisten hintojen perässä juoksemisena. Siksi onnistuneen verkkokokemuksen on vastattava myymäläkokemusta. Tämä tarjoaa loputtomia mahdollisuuksia joukosta erottumiseen, ja se on etu myös niille pohjoismaisille verkkokauppiaille, jotka kykenevät yhdistämään paikallisuustrendin ketteriin verkkokauppapalveluihin.

Miten nämä verkkokauppatrendit sitten vaikuttavat markkinoijiin?

Verkkokaupan kehitys hintapainotteisesta massamyyntikanavasta omnichannel-ostokokemuksen avaintekijäksi tarkoittaa, että kanavan on kypsyttävä myös entistä rikkaammalla sisällöllä, joka tukee monimuotoisuutta ja puhuttelee jokaista kuluttajaa yksilöllisesti. Markkinoijilla on mahdollisuus tehdä taikojaan koko asiakaspolun ajan hyödyntämällä laajaa käyttäytymisdataa ja automaatiotyökaluja.

Kerro oma tarinasi: ole aito ja läpinäkyvä

Täydellinen verkkokokemus voidaan tarjota ainoastaan luovalla tarinankerronnalla, joka terävöittää brändikuvaa ja -missiota. Kun luot sisältöä, jonka avulla asiakas voi yhdistää arvonsa ja elämäntapavalintansa brändin tarjoamaan verkko-ostokokemukseen, olet takuulla oikealla tiellä. Aitous ja vilpittömyys vievät markkinointistrategiassa pitkälle aikana, jona käyttäytymisdata  mahdollistaa välittömän toiminnan ja lähentymisen kuluttajan kanssa.

Jos keskityt viestinnässä pelkästään kiiltokuvamaisen täydellisiin kuviin, jotka on suunniteltu viimeistä yksityiskohtaa myöten, asiakas tulkitsee automatisoidut viestit juurikin niiksi: automatisoiduksi algoritmin käynnistämäksi viestinnäksi. Sen sijaan pohjoismaiset kuluttajat kaipaavat brändeiltä yhä enemmän läpinäkyvyyttä ja arkista toimintaa.

Markkinoijien tulisi nähdä tämä mahdollisuutena uudistaa pelisäännöt ja keskittyä tekemään jokaisesta online-ostopolusta erityinen.

Karin lindell, SEO-specialist, APSIS

 

Kolmas jututtamamme asiantuntija on mahtava digimarkkinoinnin spesialistimme Karin Lindell – tällä kertaa aiheena on SEO, eli hakukoneoptimointi. Karin on taustaltaan valokuvaaja, mutta hän kiinnostui pian markkinoinnista ja verkkosivuista tavoittaakseen lisää asiakkaita valokuvausalalla. Samalla hän oivalsi, että markkinointi oli hänen juttunsa, ja onkin työskennellyt markkinoinnin ja hakukoneoptimoinnin parissa vuodesta 2006 lähtien. Karin ennustaa hakukoneoptimoinnin saralla vuodelle 2020 seuraavaa:  

EAT-tekijät ovat yksi suurimmista hakukoneoptimoinnin puheenaiheista vuonna 2020

Kilpailu verkkonäkyvyydestä kovenee. Orgaanisten hakutulosten SERP (Search Engine Result Page) eli hakutulossivu käy yhä ahtaammaksi, kun yhä useampi yritys ymmärtää hyvän SEM:in ja SEO:n arvon. Lisäksi yhä useampi markkinoija ymmärtää, miksi white hat -hakukoneoptimointi kannattaa.

Näyttää siltä, että vuoden 2020 hakukonemarkkinointi keskittyy sekä EAT-tekijöiden (Expertise, Authoritativeness & Trustworthiness) luomiseen ja yhdistämiseen, että teknisen hakukoneoptimoinnin kehittämiseen sivuston nopeuden ja indeksoinnin parantamiseksi.

BERT – tuleva hakukoneoptimoinnin trendi

Toinen kehityssuunta, josta emme tiedä vielä kovinkaan paljoa, on BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers). Tästä päivityksestä kerrottiin lokakuun 2019 lopussa. Vuoden 2020 alkupuolella on siis odotettavissa paljon keskustelua ja BERT-hypetystä. Pidä silmät ja korvat auki tämän suhteen!

Vuotta 2020 varten on lisäksi hyvä pitää mielessä tämä: hakukoneiden perimmäinen tarkoitus on edelleen tarjota käyttäjälle parasta ja relevanteinta sisältöä – oikeaan aikaan ja parhaalla mahdollisella tavalla. Tämä ei tule koskaan muuttumaan!

”Greta-efekti”

Viimeiseksi Googlen algoritmissa tullaan mitä todennäköisimmin näkemään “Greta-efekti” (katso tähän liittyen Greta Thunberg) eli sellaisten yritysten suosiminen, joilla on vahva auktoriteetti ja ympäristöprofiili. Tämä saattaa kuulostaa kaukaa haetulta, mutta se sopii yhteen Googlen nykyisten edesottamusten kanssa, mitä tulee orgaaniseen hakuun ja EAT-standardeihin.

P.S. Älä unohda, mistä kuulit tästä ensimmäistä kertaa!

Mohammed Raad, Digital marketing manager, APSIS.

 

Entäpä sitten digimarkkinointi? Mohammed Raad on Apsiksen digimarkkinointipäällikkö. Hänellä on yli kahdeksan vuoden kokemus digimarkkinoinnista ja rutkasti intohimoa digimarkkinoinnin ekosysteemien hyödyntämistä ja kehittämistä kohtaan. Siksi Mohammed on juuri oikea henkilö kertomaan omista ennusteistaan tulevalle vuodelle!

Keskustelevan markkinoinnin nousu

Keskusteluissa on voimaa! Niistä on itse asiassa tulossa avaintyökalu yrityksille, jotka haluavat edistää kasvuaan. Keskusteleva markkinointi (conversational marketing) ei ole kuitenkaan mikään uusi ilmiö: olemme todistaneet sen olemassaoloa jo vuosien ajan. Syy sille, miksi aihe on alkanut kiinnostaa uudelleen, piilee asiakkaiden muuttuneessa käytöksessä.

Nykymaailmassa kaikki on yhä nopeatahtisempaa ja kiireisempää, mutta samalla asiakkaat vaativat henkilökohtaisia ja responsiivisia kokemuksia. Tämä liittyy kuitenkin myös teknologian viimeaikaiseen kehitykseen ja koneoppimisen mahdollisuuksiin, joiden ansiosta yritykset voivat hyödyntää keskustelevaa markkinointia skaalautuvasti. Yritykset voivat yksinkertaisesti lähestyä asiakkaita asiakkaan ajassa – eivätkä omien aikataulujensa mukaan. Tarkoitamme tässä reaaliaikaista viestintää, jota on saatavilla juuri siellä, mistä asiakas haluaa yrityksen tavoittaa. 

Anna chatrobottien hoitaa yksinkertaiset rutiinitehtävät

Yksi keskustelevan markkinoinnin jatkuvassa nousussa ollut avaintrendi on chatbotit eli chatrobotit. Chatrobotit ovat pohjimmiltaan tehokkaita ohjelmistoja, jotka vuorovaikuttavat verkkosivun kävijöiden ja asiakkaiden kanssa reaaliaikaisesti. Moni yritys hyödyntää chatrobottien voimaa ja tulee myös jatkossa tekemään näin.

On kuitenkin tärkeää pitää mielessä, että ne eivät ole päässeet vielä kaipaamallemme älylliselle tasolle. Chatrobottien rajoitukset osoittavat, että oikeaa ihmischattia ei voi korvata robottichatilla.

Siksipä trendi, jonka tulemme varmastikin näkemään vuonna 2020, on hybridi-chatrobotit. Kyseessä on ratkaisu, jossa yritykset hyödyntävät ihmisten ja chatrobottien yhteistyötä. Lyhyesti selitettynä nämä chatrobotit huolehtivat yksinkertaisista rutiinitehtävistä ja vapauttavat ihmisille aikaa käydä monimutkaisempia keskusteluita, joihin he voivat oikeasti tuoda lisäarvoa.

Summa summarum...

Olemme varmasti yhtä mieltä siitä, että digimarkkinoinnin kehitys ei lopu koskaan: teknologiat kehittyvät jatkuvasti. Tuskin maltamme odottaa, mitä 2020 tuo tullessaan. Toivottavasti tämä trendikatsaus antoi sinulle inspiraatiota, motivaatiota ja vähän pohjatietoa tulevaa vuotta varten!

Kaipaatko vielä lisää tietoa ja inspiraatiota uudelle vuodelle? Tutustu tietopankkimme käsikirjoihin ja oppaisiin!