Digital Days: Näin Weleda muuntaa sisäisen osaamisen erinomaisiksi asiakaskokemuksiksi

Kirjoittanut Sarah Chase

2018-10-18

Viime viikolla Weledan maailmanlaajuinen digimarkkinoijien tiimi tapasi APSIS-pääkonttorissa sisäisen oppimisen Digital Days -tapahtumassaan. Mutta miten luonnonmukaisia ihonhoitotuotteita tarjoava yritys hyödyntää osaamista luodakseen luonnollista relevanssia? Järjestin tapaamisen saadakseni vastauksen vihreän edelläkävijän kahdelta edustajalta.

Olemme yksi tiimi. Olemme yksi brändi

Weleda on maailman johtava sertifioidun luonnonkosmetiikan ja antroposofisten lääkkeiden valmistaja. Yrityksen tuotteita on saatavilla 50:ssä maassa ympäri maailmaa, ja sen valikoima koostuu yli tuhannesta lääkevalmisteesta ja 120:stä luomu- ja luonnonkosmetiikkatuotteesta. 

Monelle Weleda on tuttu brändi, jolla on vahva ekologinen imago ja jonka toiminta pohjautuu kestävään kehitykseen. Mutta miten Weledan brändistä vastaava henkilö kuvaa yrityksen sisäistä olemusta? Global Brand & Communications -yksikön johtaja Daniel Kugler vastaa:

         "Weleda on luonnonmukaisuuden edelläkävijä, ja olemme olleet sitä lähes 100 vuoden ajan. Uskomme todella, että luonto pystyy ratkaisemaan ongelmat paremmin kuin kemia."

Menestyvän brändin ylläpitäminen vaatii kuitenkin sitä, että brändi pystyy pitämään lupauksensa ja ylläpitämään mielikuvaa johdonmukaisen viestinnän avulla. Moni brändi kamppailee tämän kanssa. Kamppailu on kuitenkin pakko voittaa, jos haluaa päästä maailmanlaajuiseksi toimijaksi.

Osana Weledan pyrkimyksiä saavuttaa johdonmukainen brändi eri maiden ja markkinoiden välillä yritys järjestää vuosittaisen oppimistapahtuman nimeltään Digital Days. Tänä vuonna heidän digimarkkinoijansa ympäri maailmaa kokoontuivat APSIS-pääkonttoriin saadakseen käytännön ohjeita ja trendiraportteja markkinoinnin automaation ja verkkokaupanasiantuntijoiltamme. Daniel Kugler selittää:

 "Digital Days on sisäinen tapahtuma, joka yhdistää Weledan digitaalisen yhteisön. Olemme yksi tiimi. Olemme yksi brändi."

Sisäiseen oppimiseen keskittyminen on Weledalle ensiarvoisen tärkeää.

         "Teemme töitä brändimme eteen globaalilla tasolla lähes 50:ssä maassa, joten on tärkeää, että tapaamme toisiamme, vaihdamme tietoa ja teemme entistä parempaa yhteistyötä."

Matka sähköpostista automaatioon

Weleda on kulkenut pitkän matkan tavoitellessaan digitaalisuutta. Verkkomarkkinoinnin asiantuntija Tobias Bernard kertoo, että heillä on ollut digitaalisen edistymisensä aikana vaiheittainen lähestymistapa APSIKSEN kanssa. Hän selittää, että he aloittivat luomalla yksinkertaisia sähköposteja. Neljä vuotta myöhemmin he ottivat käyttöön markkinoinnin automaation, ja yritys on siirtämässä painopistettään dataohjattuun suuntaan.

         "Automatisoimme monia asioita, jotta digimarkkinointimme olisi tehokasta. Yksi näistä

asioista on sähköpostimarkkinointi, jonka yritämme automatisoida erilaisten automaatioketjujen avulla", Tobias kertoo.

Hän jatkaa painottaen sisäisiä vaikutuksia ulkoisiin:

         "Olemme keskittyneet erityisesti viime vuodesta alkaen dataohjattuun markkinointiin. Tähän kuuluu oikeanlaisen ajattelutavan omaksuminen ryhmän sisällä sekä globaalin että paikallisen tietotaidon rakentaminen. "

Dataohjattuun mielentilaan pääseminen

Personoitu asiakaspolku on useimmille yrityksille pyhä asia. Dataohjatun ajattelutavanomaksuminen voi olla kuitenkin vaikeaa.

Daniel selittää, että vaikka luontoa ja dataa saatetaan pitää toistensa täydellisinä vastakohtina, nämä kaksi toimivat symbioosissa. Ainakin, kun kyse on Weledan ydinajatuksen toteuttamisesta. Daniel kertoo:

         "Voi olla melko haastavaa tuoda datalähtöinen ajattelutapa yritykseen, mutta pysyä samalla uskollisena arvoilleen. Nämä asiat eivät ole kuitenkaan ristiriidassa keskenään, koska ihmisiin liittyvä data auttaa palvelemaan heitä paremmin. Siksi sanoisin, että personointi sopii itse asiassa melko hyvin yhteen ydinajatuksemme kanssa."

Miten Weleda sitten hyödyntää sisäistä osaamistaan luodakseen saumattoman dataohjatun asiakaspolun? Tobias päättää haastattelun kertomalla:

         "Suurin muutos meille, kuten useimmille brändeille tänä päivänä, ei ole data tai teknologia.  Kyse on enemmän tietotaidosta. Kyse on siitä, että ymmärtää oikeat käyttökohteet ja oikean strategian ja päättää sen perusteella, mitkä toimet ovat tarpeen."