GDPR-kankkunen? 5 parantavaa rohtoa

Kirjoittanut Sarah Chase

2018-06-19

Tiedän mitä ajattelet: ei taas yhtä GDPR-postausta...

En voi moittia sinua. Tämä postaus ei kuitenkaan käsittele asetusta koskevia perusasioita – se käsittelee sitä, miten hankkia ja säilyttää tilaajat GDPR-asetuksen uljaassa uudessa maailmassa.

Door opens symbol of GDPR new world

 

Asia on näin: Vaikka pitkän aikavälin vaikutukset ovat positiivisia, saatat kärsiä lyhytaikaisista vaivoista, jotka todella kirpaisevat.

En ole täällä kuitenkaan levittämässä pelkoa tai kauhua. Olen täällä auttamassa sinua matkallasi kohti pomminvarmaa digitaalista markkinointia. Jatka lukemista saadaksesi resepti, joka saattaa sisältää juuri oikean GDPR-kipuasi rauhoittavan rohdon.

GDPR:n jälkeiset oireet: Tilaajien ja asiakastietojen menettäminen

Jos lähetit suostumussähköposteja saadaksesi (tai vahvistaaksesi) asiakkailtasi tuiki tärkeän GDPR-suostumuksen, on hyvin mahdollista, että menetit merkittävän määrän tietoja ja jouduit todistamaan tilaajalistojen kutistumista.

Tämän seurauksena sinun saattaa olla vaikeampaa toteuttaa personoitua omnichannel-strategiaasi tai hallita liidejä onnistuneesti. Miksi? Ilman selkeää suostumusta, et voi lähettää automatisoituja viestejä.

Vaikka tämä voi olla kova pala niellä, se ei ole pelkästään paha asia. Lopulta tietokantasi asiakastiedot ja listojesi tilaajat koostuvat nimittäin henkilöistä, jotka ovat selvästi kiinnostuneita sinusta.

Laastari: Sitoutuneet tilaajat ja parannetut mittarit

Avainasia on, että löydät ihmisiä, jotka oikeasti ovat kiinnostuneita sinusta. Et lähetä viestejä ihmisille, joita etusi ja asiasi eivät kiinnosta pätkääkään. Sen sijaan viestit ihmisille, jotka ovat nenä kiinni puhelimessa, tabletissa tai tietokoneessa eivätkä malta odottaa sitä pientä piippausta, joka ilmoittaa uudesta viestistä.

Tämä (myönnän, hieman liioiteltu) deittivertaus kiteyttää eron tilaajien sitoutumisessa. GDPR-asetuksen noudattaminen oli kamppailu monelle markkinoijalle. Tästä huolimatta yhtälöstä ei pitäisi unohtaa GDPR:n jälkimaininkien positiivisia seurauksia.

People sitting on a bench

 

Mutta mitä käytännön hoitoja voit tehdä voittaaksesi (mahdollisesti) menetetyt tilaajat takaisin?

Hoitokeino #1: Läpinäkyvyys ja kouluttaminen

Paikkaa tietojen käsittelyyn kohdistuvaa epäluottamusta tekemällä läpinäkyvyydestä päämantrasi. Pienennät epäluottamuksen kuilua kertomalla avoimsesti asiakkaillesi ja prospekteillesi mihin käytät heiltä keräämääsi dataa ja mitä etua personoitu markkinointi heille tuo.

Kun luottamuksen taso nousee, samalla lisääntyy myös sinulle luotettujen tietojen määrä. Mitä enemmän tietoja sinulla on, sitä osuvampaa personointi on, ja sitä vahvempaa myös dataohjattu markkinointi on.

Kirjoitimme blogipostauksen yleisen tietosuoja-asetuksen ja luottamuksen välisestä suhteesta. Lue aiempi kirjoitus täältä.

Hoitokeino #2: Mainosta tilaajana olemisen etuja

GDPR:n alku on kaukana sähköpostimarkkinoinnin lopusta. Erona kuitenkin on, että jos valitsit asiakkaan suostumuksen oikeudelliseksi perustaksesi, sinun on aloitettava alusta aika lailla puhtaalta pöydältä. (Mikäli siis teit aiemmin sähköpostimarkkinointia hieman harmaalla alueella.) Jos siis haluat hankkia (tai saada takaisin) tilaajia, sinun on mainostettava uutiskirjettäsi eri kanavissa ja kosketuspinnoilla.

Käytä älykästä mainostekstiä ja luo terävää sisältöä houkuttimeksi. Varmista myös, että lomakkeet ovat asetuksen mukaisia. Muista, että etukäteen rastitut valintaruudut eivät ole hyväksyttäviä yleisen tietosuoja-asetuksen näkökulmasta!

Mikä ero on tilaamisen ja suostumuksen välillä? Lakiasiantuntijamme Sahar Torabi selvittää nämä ei niin hiuksenhienot vivahteet!

Hoitokeino #3: Ota kaikki hyöty irti kanavistasi

Jotkut tilaajistasi eivät siis antaneet sinulle suostumusta sähköpostimarkkinointiin. Mutta hyväksyivätkö he tekstiviestimarkkinoinnin tai tietojen käsittelyn evästeiden kautta?

Vaikka vähentynyt tilaajamäärä voi olla karua todellisuutta, markkinointitoimenpiteitäsi ei ole eristetty eri kanaviin. Hyödynnä siis jokaista mahdollista kosketuspintaa, niin voit saada tilaajia ja asiakastietoja takaisin. Peliä ei olla vielä menetetty!


Man with smartphone

Hoitokeino #4: Säädä KPI:si uudelleen

Nyt kun tilaajalistasi kiiltelevät uutuuttaan, saatat joutua tarkastamaan mittarisi sekä tavan, jolla tarkastelet niiden suorituskykyä.

Miksi? Koska tilaajatietokantasi koostuu erittäin sitoutuneista henkilöistä, jotka haluavat kuulla sinusta. Tämä tarkoittaa, että sähköpostin ydinmittarit kuten avaus-, klikkaus-, ja poistumisprosentit sekä opt-out -prosenttisi paranevat – ja tavoitteidesi tulisi mukailla tätä muutosta.

Hoitokeino #5: Analysoi sähköpostiesi tehokkuutta

Jos haluat säilyttää tilaajat, sinun tulee vauhdittaa prosessia sekä analysoida, mikä toimii ja mikä ei. Tällöin personointi on paras vaihtoehto. Jos et ole kuitenkaan päässyt sisälle pitkälle kehittyneeseen tietomaailmaan, voit aloittaa sähköpostiraporteistasi.

Tee katsaus sähköposteihisi, seuraa statistiikkaa ja tekemiäsi A/B-testejä. Näin voit päätellä, millä sähköposteilla ja osatekijöillä on paras konversio. Olivatko sisältöä pursuilevat sähköpostisi jymymenestys? Tuottivatko lupauksesi ilmaislahjoista paljon klikkauksia? Hyödynnä dataa optimoidaksesi tulevaisuuden viestintä!

Yhteen vedettynä...

Vuoden 2018 ensimmäisinä kuukausina monia markkinoijia vaivasivat hikoilevat kämmenet, väsynyt mieli ja massiiviset juridiset päänsäryt. Olemme kuitenkin löytäneet tiemme toiselle puolelle ja nähneet taas valoa tunnelin päässä. Nyt olemme päässeet takaisin raiteille tuottamaan loistavaa digimarkkinointia. Osalle meistä todellinen työ tilaajakannan uudelleen rakentamiseksi on kuitenkin vasta alkamassa...

Koitko hoitokeinot hyödyllisiksi, mutta haluat laajentaa GDPR-horisonttiasi vielä pidemmälle? Katso englanninkielinen selviytymisoppaamme!