GDPR markkinoijien avuksi?

Kirjoittanut APSIS

2018-05-28

Koska dataohjatusta markkinoinnista on tullut valtavirtaa ja kuluttajien skeptisyys on lisääntynyt, ei vähiten Facebookin ja Cambridge Analytican tietoskandaalin myötä, on tarpeen laki, joka varmistaa henkilötietojen suojaamisen. Markkinoijia on lähes lietsottu (osittain oikeutettuun) paniikkiin siitä asti, kun GDPR (EU:n yleinen tietosuoja-asetus) annettiin huhtikuussa 2016. 

Tekeekö laki sitten pelkkää hallaa?

GDPR-asetuksen noudattaminen on ollut tosiaankin melkoista taistelua monille markkinoijille. Jotkut yritykset ovat kokeneet takaiskuja tilaajamäärissä – puhumattakaan lainopillisiin neuvoihin menneistä kuluista... 

Matka on ollut jännittävä. Mutta vaikka tietosuoja-asetus on saattanut aiheuttaa sinulle päänsärkyä, laki voi kuitenkin tuoda mukanaan huomattavan hyödyn: luottamusedun. Ei hätää, käymme asian läpi yhdessä kanssasi.

Dataan liittyvien epäluulojen lisääntyminen

Yleinen tietosuoja-asetus luotiin turvaamaan henkilötietoja ja henkilökohtaista koskemattomuutta. Syitä ei tarvitse kauaa etsiä, sillä:

  • 42 % vastaajista ei tiedä, mihin yrityksiin tai brändeihin luottaa.
  • Yli neljä asiakasta viidestä on huolissaan omien tietojensa jakamisesta verkossa.
  • 75 % pitää henkilötietojen yksityisyyttää ykkösasiana. 
  • Vain 14 % on tietoisia siitä, että he jakavat selaushistoriansa.
  • 75 % Big Datasta liittyy ihmisiin.

Nämä tilastot mielessä pitäen on melko ilmeistä, että on erittäin tarpeellista kuroa umpeen tietokuilu sen välillä, mitä tietoja yritykset käyttävät markkinointitarkoituksiin ja mitä tietoja asiakkaat tietävät paljastavansa.

Luottamuksen elinvoimaisuus

Kuten kirjoitimme toisessa blogipostauksessamme, meidän täytyy toimia avoimesti ansaitaksemme kuluttajien luottamuksen. Miksi? Koska yritykset, jotka epäonnistuvat henkilötietojen turvaamisessa ja niiden lainmukaisessa käsittelyssä, vaarantavat asiakkaan luottamuksen peruuttamattomasti. Ja luottamus – varsinkin verkkoympäristössä – on yrityksille elintärkeää.

Yksinkertaisesti ilmaistuna GDPR-asetusta ei luotu helpottamaan markkinoijien toimintaa. Se tehtiin helpottamaan ihmisten pelkoja. Kun kuilu kasvaa yhä syvemmäksi, meidän on parsittava yhdessä kasaan hajanainen oikeudellinen maisema suojellaksemme asiakkaidemme yksityisyyttä.

Haluatko tietää enemmän tilanteesta ennen GDPR-asetusta? Lue, mitä juridiikan asiantuntijamme sanoo asiasta!

GDPR yhtenäistää kansallisen lain varmistaakseen turvallisuuden

25.5.2018 asti sovellettavat henkilötietolainsäädännöt olivat eriäviä ja epäjohdonmukaisia EU:n eri jäsenvaltioissa. Tämä loi hajautetun oikeudellisen ympäristön, jossa kukoisti oikeudellinen epävarmuus ja yksilöiden eriarvoinen suojelu.

Lue miten APSIS turvaa tietosuoja-asetuksen voimassaolon osaltaan.

Totuus on, että elämme rajattomassa digitodellisuudessa. Shoppailemme jatkuvasti maa- ja merirajojen yli. Tämän globaalin todellisuuden huomioon ottaen tarvitsemme kipeästi ylikansallisia lakeja, jotka suojelevat henkilötietoja EU:n sisällä maasta riippumatta.

Miten GDPR sitten yhdistetään kansallisiin markkinointilakeihin? Lakiasiantuntijamme Sahar Torabi selventää asiaa myyttejä murtavassa videosarjassaan:

GDPR yhdenmukaistaa EU:n sisäistä henkilötietolainsäädäntöä, mutta ei markkinointilainsäädäntöä.

Luottamusetu

Vaikka tietojen käsittelyä ja henkilötietojen käyttöä kohtaan on olemassa paljon epäluottamusta, tämä ei kuitenkaan tarkoita, että asiakkaat olisivat kuin läpäisemättömiä linnoituksia.

Avain on luottamuksen luomisessa.

Miksi? Koska ihminen on huomattavasti myötämielisempi jakamaan henkilötietojaan tietäessään, että yritys pitää ne turvassa. Boston Consulting Groupin tutkimuksen mukaan asiakkaat ovat viidestä kymmenen kertaa halukkaampia jakamaan henkilötietojaan sellaisen yrityksen kanssa, johon he luottavat.

Ja näin luottamus astuu kuvioon

Kun saat nostovoimaa luottamukselle, saat pääsyn entistä suurempaan määrään asiakastietoja, joita tarvitset menestyäksesi digitaalisella aikakaudella. Voit tehdä osuvampia tuotesuosituksia verkossa, kohdentaa täsmällisemmin, sekä kehittää nopeammin uusia tuotteita ja palveluita asiakkaasi juuri sen hetkiseen tarpeeseen. Etu sekä sinulle että asiakkaallesi. 

Varoittava esimerkki: Facebookin ja Cambridge Analytican tietoskandaali

Jos poikkeamme aiheessa Facebookin ja Cambridge Analytican aiheuttamaan fiaskoon – skandaaliin, joka kuvastaa tietojen väärinkäyttöä – kyseessä ei ollut pelkkä tietoturvarikkomus. Kuten Mark Zuckerberg itse sanoi: kyseessä oli luottamuksen rikkominen.

Mutta jos Cambridge Analytica väärinkäytti käyttäjien tietoja vaikuttaakseen äänestäjien mielipiteisiin, miksi Facebook nostettiin suurimmaksi syylliseksi? Tutkitaanpa tätä psykologista mekanismia esimerkin avulla:

           Jos tuntematon ihminen kävelee luoksesi, avaa takkinsa ja kysyy, haluatko ostaa Rolexin, et juuri yllättyisi, jos kello osoittautuisi väärennökseksi. Reaktiosi ei kuitenkaan olisi samanlainen, jos rannekello olisi ostettu arvostetusta koruliikkeestä.

Mikä tässä on erona? Luottamus. Tämän takia Facebook joutui huonoon tilanteeseen Cambridge Analytican jo muutenkin surkean diilin kanssa. Käyttäjät luovuttivat sosiaalisen median konsernille arkaluonteisia tietoja, joita käytettiin salaisiin ja epäeettisiin tarkoituksiin. Käyttäjät luovuttivat Facebookille henkilökohtaisia tietoja, mutta se petti heidän luottamuksensa.

Yhteenvetona...

Vaikka GDPR-asetukseen valmistautuminen oli monelle kamppailu, asetuksen ydintavoitteena on vahvistaa maalaisjärjen mukaista yksityisyyden valvontaa. Jos siis kohtelet henkilötietoja äärimmäisellä kunnioituksella, saat kunnioitusta takaisin yllin kyllin – ja vielä enemmän!

Haluatko tietää enemmän GDPR:stä? Lue englanninkielinen oppaamme.