Gmail saa tabit

Kirjoittanut APSIS

2013-07-30

– mitä markkinoijien tulee tietää?

Vuonna 2004 julkaistu Googlen Gmail on saavuttanut merkittävän aseman muiden verkkosähköpostipalvelujen joukossa. Innovatiivisena palveluna tunnetun Gmailin markkinaosuus on tällä hetkellä noin 4 %.

Google kehittää sähköpostipalveluaan jatkuvalla syötöllä. Viimeisin päivitys toi Gmailin käyttäjille mahdollisuuden lajitella saapuvat sähköpostit niiden tärkeyden perusteella. Seuraava askel oli luonnollisesti tarjota käyttäjille vielä paremmat keinot sähköpostien lajittelemiseen. Tuloksena saatiin tabit eli välilehdet.

gmail-tabs-google.png

Gmailin tabeihin tuodaan jatkossa erilaisia sähköposteja niiden sisällön mukaan:


”Social”: Ilmoitukset sosiaalisen median palveluista (Facebook ja LinkedIN).

”Promotions”: Ilmoitukset mainoksista ja tarjouksista.

”Updates”: Ilmoitukset tilaus- tai toimitusvahvistuksista, kuiteista yms.

”Forums”: Ilmoitukset eri foorumeilta tai perinteisiltä sähköpostilistoilta.

Ensisijainen saapuvien sähköpostien laatikko sisältää henkilökohtaiset ja muut tärkeät sähköpostit. Uusi näkymä sekä lajittelumekanismi tulevat vielä muokkautumaan jonkin verran tulevaisuudessa.

Mitä lähettäjän tai markkinoijan tulee ottaa huomioon?

Markkinoijan on muistettava, että lähetetyt sähköpostit eivät vastedes näy vastaanottajilla ensisijaisessa saapuvien sähköpostien laatikossa. Viestit ohjautuvat tästä lähtien mainosten ja tarjousten välilehdelle.

Vastaanottajien kannalta odotettavissa on:

  • Aika viestin lähettämisen ja avaamisen välillä pidentyy.
  • Matalampi avausprosentti.
  • Viestin sisältämien linkkien korkeampi avausprosentti.


Yleisesti ottaen voidaan silti todeta, että sekä viestin avaamisen todennäköisyys että viestin sisältämien linkkien klikkaaminen vähenee, ainakin aluksi. Olennaiseen ja osuvaan sisältöön keskittyvät lähettäjät tuskin kuitenkaan kokevat kovin dramaattista muutosta näissä prosenteissa.

Mitä tehdä?

Suosittelemme seuraavia toimenpiteitä:

  1. Keskity entistä enemmän viestien sisältöön ja pyri rakentamaan viestejä, jotka tuovat vastaanottajille selkeää lisäarvoa.
  2. Opasta niitä vastaanottajia, joilla on Gmail käytössä. Neuvo, miten he voivat ohjata lähettämäsi viestit ensisijaiseen sähköpostilaatikkoon.

Viestien siirtäminen välilehdeltä toiselle on helppoa. Viesti raahataan tabista toiseen ja lähettäjä merkitään näkymään aina tietyssä tabissa. Näin kaikki tietyltä lähettäjältä saapuvat sähköpostit ohjautuvat tulevaisuudessa aina samaan laatikkoon.

gmail-tabs-how-to-move-a-sender-to-a-new-tab-google.png

3. Luo oma postituslista gmail.com –loppuisille sähköpostiosoitteille.

Muista: Kaikki vastaanottajat eivät välttämättä koe viestiesi sisältöä riittävän arvokkaaksi tai olennaiseksi. Ohjeistusta lähettäessäsi mieti millainen lähestymistapa toimii parhaiten.

Menestystä viestittelyyn!