Haaveissa digitaalinen menestys? – Käytä kumpaakin aivopuoliskoasi

Kirjoittanut APSIS

2017-12-07

Digitalisaatio on tämän päivän ravisteleva tekijä, joka vaikuttaa myös markkinointiin. Osa luovista workshopeista on vaihdettu dataohjattujen strategioiden pohtimiseksi ja asiakaspolun määrittelemiseksi.  Mutta olemmeko menettämässä jotakin digitalisoinnin varjossa? Vai vaaditaanko markkinointiosastolta vain uusia tapoja toimia yhdessä? 

Two people typing on computers

 

On kiistatonta, että markkinointiteknologia tasoittaa tietä tehokkaammalle, persoonallisemmalle ja merkityksellisemmälle markkinoinnille. Datan ja edistyneen tekniikan avulla asiakkaita voidaan seurata myyntiputken aikana – jolloin voit viestiä heille asianmukaisesti. Tästä syystä nykyaikainen markkinointiosasto tarvitsee kahden tyyppisiä markkinoijia: 

Ensimmäinen tyyppi analyyttinen markkinoija, jonka looginen, järkevä ja strukturoitu vasen aivopuolisko ohjaa tekniikkaa ja kaivautuu tilastoihin. Analyyttinen markkinoija pureutuu mielellään datan syövereihin, rakentaa markkinoinnin automaatiopolkuja ja pitää huolta, että integraatiot yrityksen CRM-järjestelmään ovat kunnossa. Näiden asioiden avulla varmistetaan, että yritys saa kokonaisvaltaisen näkymän asiakkaastaan, tietoa miten konversio-optimointia voidaan parhaiten toteuttaa sekä tusinoittain muita tärkeitä mittareita. 

Toinen tyyppi on luova markkinoija, jolla on intuitiivinen ja mielikuvituksellinen oikea aivopuolisko. Nämä luovat ihmiset käyttävät mielikuvitustaan ja luovuuttaan vakuuttaakseen vastaanottajan oikealla äänensävyllä ja hienoilla graafisilla elementeillä. 

Man standing by a drawing of right and left brain

Analyyttinen markkinoija valtaa alaa...

Tänä päivänä käytetään yhä enemmän resursseja, jotta analyyttiset markkinoijat voisivat hienosäätää ja optimoida markkinointikoneiston rattaita. 

Ja onhan se järkevääkin...

Markkinointikoneiston pyörittämiseksi tarvitaan selkeä suunnitelma, mutta myös öljyä, jotta pyörät pyörisivät sulavasti. Tähän tarvitaan oikeaa aivolohkoa. 

… Mutta luovaa markkinoijaa ei tule unohtaa

Jos suuntaat täyden katseesi – ja budjettisi -  tekniikkaan ja analytiikkaan, on olemassa riski, että luova sisältöpuoli jää puolitiehen. Sisältö on se, joka sitouttaa vastaanottajaa lähemmäksi brändiäsi ja työntää häntä ottamaan seuraavan askeleen asiakaspolulla. Tämän vuoksi data ja mielenkiintoinen sisältö ovat yhtä tärkeitä tekijöitä timanttisen markkinointistrategian luomisessa.   

Laptop with OOPS! on the screen

 

Jos luotat ainoastaan joko oikeaan tai vasempaan aivopuoliskoon joko:

Automaatioketjut kyllä toimivat teknisesti, mutta niissä ei ole mielenkiintoista sisältöä.
tai:
Kiinnostavaa ja sitouttavaa sisältöä löytyy, mutta se ei tavoita koskaan oikeaa henkilöä.

Toisin sanoen, sekä sitouttavaa sisältöä että teknologiaa tarvitaan, jotta oikea sisältö löytää oikean kohdeyleisön.

Löydä taikuus analyyttisen ja luovan välimaastosta

Avain fantastisten tulosten saavuttamiseen ei ole se, että asetetaan nämä tyypit toisiaan vastaan, tai että pakotetaan neliskanttinen data-analyytikko muuttumaan luovan työn tekijäksi. Menestys piilee yhteistyössä.

 
Ilman teknistä taidokkuutta ja ilmiömäistä sisältöä markkinointikoneisto hidastuu tai pahimmillaan lakkaa pyörimästä. 

Vasemman aivopuoliskojen data ja analyysit ovat itse asiassa edellytys oikeiden aivopuoliskojen luovuuteen. 

Oikealla yhteistyöllä ja kummankin aivopuoliskon hyödyntämisellä taataan paras mahdollinen asiakaskokemus, joka vie yrityksesi menestykseen.

Haluatko tietää lisää siitä, kuinka markkinoinnin automaatio vie yritystäsi eteenpäin digitalisaatiossa? Lataa uusi käsikirjamme!