Jättipotti back-to-school -kampanjalla

Kirjoittanut Sarah Chase

2018-08-17

Auringonpaisteen ja lämpimän sään jatkuessa voi olla vaikea ymmärtää, että kesä on loppumaisillaan...

 

Mutta koulujen kellot soivat, aamuruuhka pahenee ja kesähitit hiljenevät oppituntien alkaessa...

Mitä se tarkoittaa sinulle markkinoijana? Sitä, että sinun on korkea aika laatia back-to-school -kampanja. Kerromme muutaman vinkin, joilla onnistut.

Uudenlainen back-to-school

Sulje silmäsi ja kuvittele klassinen back-to-school -ostoskenaario. Maalasitko mielessäsi kuvan ekaluokkalaisista koulureppuineen viehättävässä paikallisessa kirjakaupassa? Näinhän aina ennenkin on tehty.

Ajat ovat kuitenkin muuttuneet. Olemme siirtyneet uuteen back-to-school -todellisuuteen. Tässä todellisuudessa 49% shoppailee netissä, kuluttajat aloittavat metsästyksen viikkoja ennen koulun alkua ja vaatteet valtaavat suurimman prosenttiosuuden myynneistä samalla kun elektroniikkaan kulutetaan keskimäärin eniten rahaa (Deloitte).

Johtopäätös? Uudet kulutusmallit edellyttävät markkinoinnin uudistamista tuoreella ajattelutavalla. Markkinoijina meidän on seurattava uusien trendien merkitystä yrityksillemme, sillä niillä on valtava vaikutus omiin ajankohtaisiin markkinointiaktiviteetteihin.

Data luo merkityksellisyyden

Sama malli ei todellakaan pue kaikkia, kun kyse on merkityksellisten, ajankohtaisten ja tehokkaiden viestien ja kampanjoiden laatimisesta. Viestin on oltava henkilökohtainen – ja luodaksesi oikeasti yksilöllisen viestin tarvitset dataa.

Mutta...

Asiakkaat eivät tyydy enää yhteen kanavaan vaan heillä on taipumus käyttää useita kosketuspisteitä ennen ostopäätöksen tekemistä. Tämä tarkoittaa sitä, että sinun on markkinoijana johdettava omnichannel-strategian avulla ja purettava datasiilot osiin laatiaksesi oikeasti merkityksellisiä kampanjoita.

Hyödynnä osto- ja selailuhistoriaa, demografiatietoja ja käyttäytymisdataa kohdistaaksesi tarjouksesi juuri oikein. Näin voit lähettää kohdistettuja mainoksia, jotka osuvat maaliin.

Tiesitkö, että kaiken tämän datan voi kerätä YHDEKSI asiakasprofiiliksi? Lue kuinka luoda täydellinen asiakasprofiili.

 

Predictive analytics will support your campaigns even more!

 

Käytä ennakoivaa analytiikkaa

Kanavienvälinen data antaa sinulle entistä laajemman kuvan ja vankemman perustan henkilökohtaisen viestin lähettämiselle.

Uskallatko ottaa seuraavan askeleen? Ennakoiva analytiikka antaa sinulle mahdollisuuden uhmata niitä rajoja, jotka sinä (ja asiakkaasi) jo tunnette. Aiempien ostosten tai demografisten tietojen analysoinnin sijaan ennustava analytiikka voi ennakoida asiakkaiden seuraavaa siirtoa tai jopa tehdä sivistyneitä arvauksia heidän mieltymyksistään.

Olipa kyse sitten auton koosta, shoppailutavoista, ruokamieltymyksistä tai iän arvioinnista, ennustavat analytiikkaominaisuudet todellakin vievät kampanjaviestintäsi uudelle tasolle.

Älä rajoita itseäsi yhteen kanavaan

Kuten todettu, asiakkaat ovat tänä päivänä kanava-agnostikkoja. He saattavat aloittaa matkansa sähköpostilla, jota seuraa tuotteiden selailu ohimennen. Päätös vahvistuu sosiaalisessa mediassa, ja matka päättyy kauppaan. Uusi vähittäiskaupan todellisuus on  omnichannel- todellisuus.

Menestyäksesi back-to-school -kampanjoissa sinun täytyy hajottaa datasiilot osiin ja tehdä monikanavaisesta strategiasta uusi standardisi. Tällä tavoin pystyt tavoittamaan asiakkaasi olennaisella sisällöllä läpi eri kanavien.

Hylätyt ostoskorit: hyödynnä tietoa

Ihmiset hylkäävät ostoskorinsa useista syistä. Joskus syynä ostoskorin hylkäämiselle on hinta, toimitus tai maksutapa.

Toisaalta moni asiakas hylkää ostoskorinsa, koska he käyttävät sitä kätevänä toivelistana selaillessaan valikoimaa iltahupinaan. Olen ainakin itse syyllistynyt tähän. Ja niin olet luultavasti sinäkin. Joskus ostoskori taas hylätään yksinkertaisesti siitä syystä, että sinut keskeytetään – lapsi huutaa, ruoka kiehuu yli kattilasta – syitä on monia.

Vaikka hylätyt ostoskorit ovat nettikauppojen päänsärky, fakta on, että ne tarjoavat paljon dataa ja luovat loistavia mahdollisuuksia lähestyä asiakasta muistuttamalla hylätyistä tuotteista. Ei siis kannata hukata loistavaa tilaisuutta kääntää hylätyt ostoskorit myynniksi.

Käytä “back-to-school:ia” muiden kampanjoiden vaikutteena

Tässä kampanjassa ei ole kyse vain kynistä ja koulurepuista. Back-to-school tyyppisille kampanjoille on käyttöä myös muina vuodenaikoina ja muiden kampanjamahdollisuuksien yhteydessä.

Ensinnäkin se viestii epäsuorasti kesäloman loppumisesta. Siksi kannattaa miettiä, vaikuttavatko kesä- ja back-to-school -kampanjasi toisiinsa, ja miten.

Se tarjoaa myös tilaisuuden mainostaa lukuvuoden aikaisia aktiviteetteja. Nämä voivat olla päiväkäyttöön tarkoitettuja tuotteita ja palveluita, joihin lapset eivät osallistu, kuten uusi liikuntaharrastus tai kauneushoitolakäynnit.

Eikä syyslomaankaan ole enää liikaa aikaa! Matkailubrändien on korkea aika alkaa mainostamaan syksyn lomatarjouksia.

Yhteenvetona...

Toimialasta ja kohderyhmästä riippumatta kaksi asiaa on totta: back-to-school -sesonki voi vaikuttaa jokaiseen tavalla tai toisella – ja kanavienvälisen datan hyödyntäminen tämän erikoissesongin kampanjoiden yksilöimisessä on pelkästään järkevää.

Onnea matkaan!

Kaipaatko johdatusta dataohjatun markkinoinnin maailmaan? Lataa käsikirjamme!