Kaikki palautuksista (bounce)

Kirjoittanut Noemi Gobel

2016-02-29

Oletko koskaan miettinyt perille menemättömien sähköpostiesi ja toimitettavuuden yhteyttä? (Vinkki: se on vahvempi kuin luuletkaan.)

APSIS Blog: All about that bounce

Perille menemättömät sähköpostit ovat pahasta bisneksellesi. Ne nakertavat sähköpostimarkkinointisi uskottavuutta, ja vaikuttavat lähettäjämaineeseesi internet-palveluntarjoajien (ISP:t, kuten Gmail ja Yahoo) silmissä. Voidaan sanoa, että internet-palveluntarjoajilla on norsun muisti. He monitoroivat sinua tarkasti. He tietävät, ettei sinulla ole mitään kontrollia lähetyslistoihisi. Se vaikuttaa internet-maineeseesi.

Entä hyvät asiat perille menemättömistä sähköposteista? Ne ovat korjattavissa – tai ainakin niiden vaikutus toimitettavuuteesi on. Jos kiinnität tarkkaa huomiota raporttiesi yksityiskohtiin (kuten palautuksiin tai tilausten peruutusmääriin), näet syyn jokaisen palautuksen takana. Samalla saat mahdollisuuden reagoida niihin.

Lisäksi palautukset voivat tuoda sinulle uusia liidejä – mutta siitä lisää myöhemmin.

Ensiksi meidän täytyy määritellä mikä aiheuttaa palautuksen – eli miksi sähköpostisi ei mene perille.

Mikä on palautus?
Digitaalisessa markkinoinnissa palautus määritellään sähköpostiksi, jota ei voi toimittaa nimetylle vastaanottajalle. Kuten totesimme aiemmin, ISP:t voivat laittaa mustalle listalle huonosti käyttäytyviä lähettäjiä, jotka lähettävät sähköposteja virheellisiin tai passiivisiin osoitteisiin pidemmän aikaa. Siksi on erittäin tärkeää seurata palautusten määrää raporteistasi. Erityisesti siksi, koska myös kaupallisia sähköposteja lähetetään virheellisiin osoitteisiin. Se johtaa siihen, että ISP:t leimaavat lähettävän domainisi huonoksi, mikä johtaa huonoon maineeseen lähettäjänä. Sen jälkeen ISP:t estävät lähetyksesi tai ohjaavat ne roskapostikansioon. Se kääntää monen suupielet alaspäin.

Onko olemassa eri tyyppisiä palautuksia?
Todellakin. Voimme jakaa palautukset 3 pääryhmään: kovat, pehmeät ja tekniset palautukset. Kovat palautukset aiheutuvat pysyvästä toimitusvirheestä (kuten väärät domainit, virheelliset vastaanottajien osoitteet tai suljetut käyttäjätilit, kun vastaanottajia ei ole tai heidän osoitteissaan on kirjoitusvirhe). Pehmeät palautukset puolestaan aiheutuvat vastaanottajan väliaikaisesta häiriöstä; useimmin syynä on täysi postilaatikko. Tekniset palautukset syntyvät, kun vastaanottajan palvelin vastaa, mutta yhteys ei toimi.

Kovat palautukset: mitä asioita seuraat
Kovat palautukset ovat vaikeimpia. Ne aiheutuvat tyypillisesti virheellisistä sähköpostiosoitteista tai sähköpostipalvelimista, joihin ei saa yhteyttä. Tai kun ihmiset vaihtavat sähköpostiaan uuden työn, naimisiinmenon tai palveluntarjoajan vaihdon vuoksi. Teknisestä näkökulmasta kovat palautukset ovat kuitenkin yleisimpiä, kun:

·      Sähköpostisi vastaanottajan domainia ei ole olemassa.

·      Domain löytyy, mutta vastaanottajan osoitetta ei ole rekisteröity domainiin.

·      Sähköpostitili on suljettu pitkän käyttämättömyyden vuoksi.

·      Domainissa tai vastaanottajan nimessä – tai molemmissa – oli kirjoitusvirhe!

Kaikista palautuksista juuri kovat palautukset vaikuttavat eniten maineeseesi lähettäjänä. Miksi? Jos et siivoa noita palautuksia ja lähetät olemattomiin osoitteisiin yhä uudelleen, kerrot internet-palveluntarjoajille, ettei sinulla ole hajuakaan siitä, mitä teet. Et ota vastuuta sähköpostimarkkinointisi jalanjäljestä. Koska kaikki on jäljitettävissä, mikään ei jää ISP:ltä huomaamatta. Mikä tahansa syy kovaan palautukseen onkin, sinun kannattaa siivota listoistasi niistä jokainen, jos ne ilmestyvät uudelleen. (Esimerkiksi APSIS Prossa suosittelemme poistamaan ne enintään 3 lähetyksen jälkeen.)

APSIS Blog: What can bounces do for our business?

Pehmeät palautukset: kannattaa edelleen seurata
Pehmeät palautukset kertovat väliaikaisesta toimitushäiriöstä, joka tietysti on huono juttu, mutta ei välttämättä lopullinen. Ne tapahtuvat silloin, kun sähköpostia ei voi toimittaa vastaanottajalle, koska:

·      Postilaatikko on täynnä (kaikkein yleisin syy).

·      Vastaanottajan sähköpostipalvelin on varattu, eikä se voi vastaanottaa viestejä juuri sillä hetkellä.

Täysi postilaatikko kuulostaa harmittomalta. Jos tilastosi kertovat, että se on suurin syysi pehmeisiin palautuksiin, siitä voi tulla toimitettavuusongelma. Mieti tätä: monella on useampi kuin yksi sähköpostitili. Heidän ensisijainen sähköpostinsa on ystäviä, perheitä ja luotettavia lähettäjiä varten. Jos haluat saada uusia sähköpostiosoitteita esimerkiksi kilpailujen ja erikoistarjousten avulla, voit saada ihmisiltä toissijaisen sähköpostiosoitteen – tai jopa aivan keksityn! Jos siis sähköpostilaatikko on täynnä, on aika kaivaa syvemmälle. Muista, että täysi postilaatikko on usein myös hylätty – voi siis olla parasta poistaa kyseinen osoite enintään 7 lähetyksen jälkeen. Voit tietysti kokeilla myös herättelykampanjaa (lisätietoa saat täältä).

Tekniset palautukset: ellet onnistu ensimmäisellä kerralla...
Tämä viimeinen palautustyyppi on melko suoraviivainen: kutsumme sitä tekniseksi palautukseksi. Siinä palvelin hylkää lähettämäsi sähköpostin teknisen syyn vuoksi, kuten:

·      Palvelimessa on väliaikainen häiriö

Onneksi sähköpostipalveluntarjoajat (ESP), kuten APSIS, lähettävät sähköpostit uudelleen 48 tuntia teknisen palautuksen jälkeen. Jos sähköposti ei vieläkään mene perille, se luokitellaan uudelleen pehmeäksi palautukseksi.

Mitä lähettävä yritys voi tehdä?
Perille menemättömien sähköpostien monitorointi ja osoitteiden poisto ei tietystikään ole ainoa vaihtoehtosi. Voit tavoittaa kyseiset tilaajat myös muiden kanavien kautta, tai saada heidät päivittämään sähköpostiosoitteensa säännöllisesti aktivointikampanjan avulla. Kun käytössäsi on ESP (kuten APSIS Pro), joka automaattisesti tunnistaa kovat ja pehmeät palautukset, kevennät taakkaa hartioiltasi. Tai jos haluat lähestyä palautuksia jo varhaisemmassa vaiheessa, käy läpi sähköpostiosoitteiden hankintatapasi ja päivitä niitä tarpeen mukaan, koska ne vaikuttavat vahvasti lähetyslistasi laatuun.

Kuten mainitsimme aiemmin, palautukset voivat tarkoittaa myös uusia liidejä: se vaatii sinulta vain hieman seurantaa. Kaikki ”Poissa”-viestit, jotka saat? Useimmiten ne ovat ihmisiltä, jotka ovat lomalla tai sairaana, mutta ne voivat olla myös ihmisiltä jotka ovat vaihtaneet työpaikkaa, ja joilla on uusi sähköpostiosoite tai uusi henkilö, joka vastaa heidän työtehtävästään. Kun tarkastelet näiden viestien sisältöjä, voit saada paljon uusia liidejä vähällä vaivalla.

Palautukset ovat olleet, ja ovat osa sähköpostimarkkinoinnin kokonaisuutta. Se on fakta. Juju on siinä, että voit vähentää niitä edellä luettelemiemme vinkkien avulla, ja voittaa ISP:t puolellesi. Kasvatat hyvää mainettasi lähettäjänä. Etkö usko? Kokeile, niin näet itse.

Haluatko tietää lisää toimitettavuudesta? Heitä meille viestiä, niin voimme keskustella siitä yhdessä.