Kaverin puolesta kyselen... Dataohjatun markkinoinnin perusteet selitettynä

Kirjoittanut Olga Dufvenberg

2020-06-08

Tiedätkö sen tunteen, kun kollega viljelee puheessaan termejä, jotka omaan korvaan kuulostavat lähinnä uusien välipalapatukoiden nimiltä. Mitä erilaiset lyhenteet kuten API, CRM ja CMS tai termit kuten asiakasprofiili ja dataohjattu markkinointi oikeastaan tarkoittavat? Keräsimme avuksesi 9 kysymystä dataohjatusta markkinoinninsta, joita olet halunnut kysyä, mutta et ehkä uskaltanut!

Dataohjattu markkinointi selitettynä

Aiheena dataohjattu markkinointi

Jos työskentelet digitaalisen markkinoinnin parissa, kuulet varmasti sanan data useita kertoja päivässä. Jos et, kannattaa se ehdottomasti lisätä sanavarastoon. Kaikenlaisesta datasta on tullut olennainen osa markkinointia. Mutta mitä data oikein on? Entä miksi ja miten se on muuttanut markkinoinnin toimintamalleja?

Data voidaan ymmärtää esimerkiksi tietona liideistä ja asiakkaista, kuten väestötiedot, ostokäyttäytyminen ja ostohistoria. Keräämällä ja kokoamalla prospekti- ja asiakastietoa eri kanavista markkinoijat saavat hyödyllisen kokonaiskuvan, jonka avulla he voivat luoda asiakkaiden toiveisiin ja tarpeisiin räätälöityä viestintää.

Jatkuvassa kamppailussa asiakkaiden sitouttamisesta data on avainroolissa nyt– ja tulevaisuudessa. Sen sijaan, että luottaisit vain mututuntumaan tai arvailisit asiakkaidesi toiveita, voit perustaa markkinointitoimet faktoihin perustuvaan kokonaiskuvaan.

Asiakasprofiili – taasko yksi sosiaalisen median profiili?

Tykkäykset, swaippailut ja jakamiset? Ei, asiakasprofiilit eivät viittaa Facebook-tileihin eivätkä Tinder-profiileihin. Asiakasprofiilit ovat kuin asiakkaiden tietosanakirja, joka koostuu erilaisista asiakastiedoista – jotka on kerätty esimerkiksi lomakkeilla, IP-osoitteilla tai evästesuostumuksella.

Näiden avulla voit kerätä tarkempia tietoja asiakkaistasi, mikä helpottaa hyödyllisten segmenttien ja tietyille henkilöille räätälöityjen kokemusten luomista. Voit tiivistää sen näin:

Jos data on osuvuuden perusta, asiakasprofiilit ovat sen mahdollistaja.

Asiakasprofiilit

Personointi: Enemmän kuin etunimellä puhuttelua?

Jos avaat sähköpostikansiosi, näet todennäköisesti paljon sähköposteja, joissa mainitaan etunimesi. Tämä on tyypillinen esimerkki perustason personoinnista. Samalla se on kuitenkin vain pintaraapaisu siitä, mitä personointi voi olla ja mitä sen pitäisi olla...

Asiakasprofiileihin kerättyjen asiakastietojen avulla saat kokonaisvaltaisen kuvan asiakkaistasi. Näillä kokonaiskuvilla voit varmistaa, että vain sinä tarjoat heille aidosti merkityksellistä ja personoitua viestintää, joka aidosti puhuttelee kohdettaan.

Esimerkiksi seuraavat formaatit ja sisällöt voidaan personoida:

  • Verkkosivut
  • Sähköpostit
  • Tuotesuositukset
  • Tekstiviestit
  • Mainokset

Haluatko oppia lisää? Anna Verkkokaupan personointi -whitepaperimme tehdä sinusta personoinnin ammattilainen!

Mitä on markkinoinnin automaatio?

Tiedät todennäköisesti, että markkinoinnin automaatio liittyy jotenkin automatisoituihin lähetyksiin – mutta varsinainen konsepti voi olla vielä epäselvä. Me selitämme markkinoinnin automaation näin:

Markkinoinnin automaatio tarkoittaa markkinoinnin ja myynnin tehostamista automaatiojärjestelmien avulla. Sen avulla onnistut lähettämään oikean viestin, oikealle henkilölle, juuri oikeaan aikaan. Voit toimia keräämiesi asiakastietojen perusteella ja toimittaa räätälöityä ja merkityksellistä sisältöä – oikea-aikaisesti.

Voiko kaiken automatisoida?

Ehkä meidän ei pitäisi luvata liikoja, mutta voimme automatisoida melkein mitä tahansa. Jotta saisit käsityksen mahdollisuuksista, luettelemme tässä joitakin niistä:

  • Ajastetut sähköpostit (tervehdyskirjeet, muistutukset, merkkipäivät, verkkokauppaketjut jne.)
  • Tekstiviestilähetykset
  • Mainoskampanjat
  • Sosiaalisen median julkaisut

Haluatko oppia lisää siitä, miten voit sitouttaa liidisi ja asiakkaasi asiakaspolun jokaisessa vaiheessa? Tutustu silloin markkinoinnin automaation B2B- ja B2C-käsikirjoihin.

Markkinoinnin automaation harkitseminen

Hylätyt kollit? Ai, hylätyt korit!

Markkinoijille hylätty ostoskori on yhtä surullinen näky kuin hylätty kissa. Termi viittaa tilanteeseen, jossa asiakas lisää tuotteita ostoskoriinsa, mutta ei vie ostosta loppuun saakka. Tämä voi johtua esimerkiksi liian korkeista lähetyskustannuksista tai hankalasta maksuprosessista.

Tappioon liittyy kuitenkin myös mahdollisuuksia. Ostoskorin hylkääminen osoittaa kiinnostusta tuotteeseen, jonka asiakas lisäsi ostoskoriin, mikä avaa tilaisuuden palauttaa menetetty mahdollisuus – ja lisätä myyntiä.

Mitä sinun markkinoijana kannattaisi tehdä asiakkaiden takaisin saamiseksi? Tämä johtaa meidät tämän blogikirjoituksen seuraavaan kysymykseen...

Mitä uudelleenkohdentaminen tarkoittaa?

Uudelleenkohdentaminen on juuri sitä, mihin nimikin viittaa. Uudelleenkohdentaminen (retargeting) tarkoittaa esimerkiksi sähköpostilähetyksiä tai online-mainoksia, jotka kohdennat kohderyhmällesi uudelleen sen jälkeen, kun he ovat keskeyttäneet tietyn aktiviteetin brändisi kanssa: Esimerkiksi he saattavat hylätä ostoskorin tai poistua verkkosivustoltasi viimeistelemättä toivottua toimintoa.

Uudelleenkohdentaminen onkin erinomainen tapa kasvattaa näkyvyyttä ja tietoisuutta yrityksestäsi, tavoittaa kohderyhmä, joka on osoittanut kiinnostusta tuotteitasi kohtaan, ja lisätä myyntiä kustannustehokkaalla tavalla.

Miten uudelleenkohdentaminen toimii

Nyt tiedät, mitä uudelleenkohdentaminen on. Seuraava askel on ymmärtää, miten uudelleenkohdentamista tehdään.

Kohderyhmäsi käyttäytymistietojen perusteella voit saada syvällisen ymmärryksen kohderyhmästäsi. Kun sinulla on enemmän tietoa heistä, jotka haluat sitouttaa uudelleen, voit luoda räätälöityä sisältöä, joka muistuttaa kohderyhmiä erinomaisista tuotteista tai palveluista, joita tarjoat.

Uudelleenkohdentaminen markkinoinnissa

Miten CRM ja CMS eroavat toisistaan?

Miten jokin niin samankuuloinen asia voi tarkoittaa niin eri asioita? Siinä missä CRM-järjestelmä käsittelee ulkoisia suhteitasi, CMS tukee sinua digitaalisen sisällön hallinnassa.

CRM on lyhenne sanoista ”Customer Relationship Management”, asiakkuudenhallinta, jolla hallitaan yrityksesi vuorovaikutusta ja suhteita nykyisiin ja potentiaalisiin asiakkaisiin. Usein tähän käytetään CRM-järjestelmää, joka antaa selkeän yleiskuvan asiakkaista koko asiakkuuden elinkaaren ajan.

CRM-työkalu poistaa organisaation siilot ja helpottaa eri osastojen ulkoisten suhteiden ja vuorovaikutusten hallintaa.

CMS on puolestaan lyhenne sanoista ”Content Management System”, sisällönhallintajärjestelmä, jolla voidaan käsitellä ja julkaista erilaista sisältöä verkkosivustolla. Yksinkertaisesti sanottuna: CMS on todellinen kultakaivos verkkosivustosi kävijöiden käyttäytymisdatasta.

Mikä on API..?

BRB, OMG, LOL... ja API? Tunnetko joskus olevasi huoneen vanhin? Kun kollegat heittelevät lyhenteitä ikään kuin ne olisivat itsestäänselvyyksiä? Älä huoli, lyhenteiden seassa voi kuitenkin oppia luovimaan.

Maallikon termein API on lyhenne sanoista Application Programming Interface, ja se mahdollistaa erilaisten ohjelmistokomponenttien keskinäisen kommunikoinnin. Käsitteiden ymmärtäminen teknologisen erikoiskielen takana voi olla vaikeaa.

Siksi tekniikkataiturimme, tuotepäällikkö Max Gunstone käyttää värikästä analogiaa selittääkseen prosessin:

”Vertaan usein API:n taustalla olevaa prosessia ravintolan prosessiin. Kun tilaat valitut kohteet ruokalistalta, soitat API-puhelun ja saat pöytääsi tilaamasi annoksen – et koko ruokalistaa.”

Lue lisää Maxin API:a koskevista näkemyksistä ja ajatuksista täältä.

Nuoret ammattilaiset integroivat dataa

API ja integraatiot - Miksi ne ovat tarpeen?

Nyt kun olet paremmin perillä ammattikielestä, on aika tavata API:n toinen serkku: Integraatiot. Integraatiot voidaan ymmärtää eri järjestelmiesi, kuten CRM- tai CMS-järjestelmiesi, yhdistäjinä, ja all-in-one-markkinointialustanasi.

API:n ja integraatioiden yhteinen nimittäjä on se, että ne käsittelevät datan automaattista siirtoa. Integroimalla eri järjestelmät, jotka ovat täynnädataa nykyisistä ja tulevista asiakkaistasi, voit saada kokonaisvaltaisen käsityksen kohderyhmästäsi.

Tässä muutamia integraatioiden etuja:

  • Parempi tehokkuus ja paremmat organisatoriset tulokset
  • Markkinointi- ja myyntitoiminnan yhdenmukaistaminen
  • Kasvanut relevanttius asiakkaillesi

Aika tehdä vaikutus seuraavalla lounastunnilla...

Digitaalisen markkinoinnin maailma on termien, lyhenteiden, järjestelmien ja käsitteiden viidakko, jossa eksyy helposti. Toivomme, että tämä blogikirjoitus on auttanut sinua jäsentämään kysymysviidakkoa, ja olet nyt valmis ottamaan askeleen kohti tulevaisuutta ja dataohjattua markkinointia.

Onko sinulla lisää kysymyksiä? Älä epäröi ottaa meihin yhteyttä!