Kehitä asiakasprofiilejasi Big Datan avulla

Kirjoittanut Mattias Ward

2017-07-13

(Tämä on viides osa data-driven markkinointiin liittyvästä blogisarjastamme. Tämän luettuasi tutustu myös aiempiin postauksiimme.)

Elämme asiakaskeskeisessä markkinoinnin maailmassa

Myönnä pois: asiakkaat määräävät tahdin. Asiakkaiden miellyttämisen ja heihin vaikuttamisen mahdollisuus on kiinni kyvystäsi tehdä heidän ostokokemuksistaan personoituja – ja tämä tapahtuu ihanteellisimmin asiakasprofiilien kautta.

Samanaikaisesti sinun on jatkuvasti kehityttävä monella eri tavalla, jotta selviät markkinoinnin nopeatempoisessa maailmassa. Kysymys kuuluukin: kuinka viet asiakasprofiilisi seuraavalle tasolle?

Mitä ovat asiakasprofiilit?

Ennen kuin paneudumme asiakasprofiilien yksityiskohtiin, haluan tarjota konseptista nopean läpileikkauksen.

Asiakasprofiili on asiakassegmentoinnin kehittynyt muoto, joka kertoo sen, keitä asiakkaasi todella ovat. Tämä ei tarkoita ihanteellisten asiakkaiden tai suurten asiakassegmenttien luomista, vaan asiakasprofiilin tavoitteena on hioa ”segment of one”.

Asiakasprofiili on myös asiakkaasta (tai tietystä segmentistä) saatu kattava datapohjainen kuvaus, johon kuuluu muuttujia, kuten demografiset, psykografiset ja kuluttamisen mallit, jotka tarjoavat loistavan käsityksen siitä, keitä asiakkaasi ovat, mitä he haluavat ja mitä tarvitsevat.

Asiakasprofiloinnin lopullinen tavoite on täyttää asiakastietojen aukot käyttäytymistietojen avulla. Profiilien avulla voit puhua asiakkaidesi kanssa tavalla, joka vetoaa juuri heidän mielenkiinnon kohteisiinsa ja/tai kipupisteisiinsä.

 
customer-profile

Asiakasprofiilit ja personoinnin tarve

Asiakasprofiilit antavat personoinnille loppusilauksen. Kuten saatat entuudestaan jo tietääkin, personointi on avain loistavan asiakaskokemuksen luomiseen – se luo asiakaskokemukseen henkilökohtaisen relevanssin, tärkeyden tunteen.

Kuulostaako asiakasprofiloinnin tekeminen markkinointitoimintojesi standardiksi sinun korviisi kenties datapohjaiselta päänsäryltä? Vaikka vastaisitkin tähän tässä vaiheessa myöntävästi, älä kuitenkaan pelästy. Markkinoinnin fokus on nimittäin kääntynyt suoraan asiakkaaseen, minkä seurauksena maailmastamme on tullut entistäkin personoidumpi.

Ja voin myös kertoa, että personointi on juuri sitä, mitä asiakkaat haluavat nyt ja tulevaisuudessa. Tämä siitäkin huolimatta, etteivät asiakkaat läheskään aina edes huomaa tai tiedä haluavansa sitä!

Lisääntyneen personoinnin akuutti tarve korostuu entisestään seuraavan faktan ansiosta: kuluttajista 88% on sitä mieltä, että he vievät ostotapahtuman todennäköisemmin loppuun asti, jos ostoskokemus on personoitu. Ethän suinkaan halua missata tätä mahdollisuutta?

Go Big - or Go Home

Kun olet kastellut jalkasi datan loputtomassa valtameressä sekä luonut lukuisia asiakasprofiileja, on aika jatkaa eteenpäin. Kilpaillussa ja alati muuttuvassa markkinoinnin maailman melskeessä ei vain yksinkertaisesti voi seistä tumput suorina. Ehkä pelottavaa, mutta totta: eteenpäin on liikuttava jatkuvasti – muutoin sinut pakotetaan etenemään (tai tulet arvostelluksi).

Nyt on siis korkea aika avata ovi sepposen selälleen ja syleillä Big Dataa sekä haasteita ja upeita mahdollisuuksia, jotka aukenevat eteesi, kun uskaltaudut omnichannel asiakasprofiilien kiehtovaan maailmaan.

Omnichannelin hyöty

Siirtyessäsi omnichannel data-driven markkinoinnin strategiaan, tulet kohtaamaan abstraktin ja pelottavan, joskin jännittävän Big Data -maailman. 

“Big” kuvaa tiedon paljoutta, moninaisuutta ja vauhtia. Big Data syntyy kaikesta meitä ympäröivästä – useista lähteistä, ylivoimaisella volyymilla ja nopeaan tahtiin.

Kun rohkenet alkaa kerätä tätä valtavaa tietomäärää ja perehtyä siihen, pääset terävöittämään asiakasprofiilejasi entisestään. Tällä tavalla teet markkinoinnistasi tehokkaampaa, kun fokus tulee olemaan yksittäisen asiakkaan mielenkiinnon kohteissa sekä elämäntyylissä. Tämän ansiosta pystyt muokkaamaan kommunikointiasi sen mukaisesti – ja mikä parasta, pääset myös kasvattamaan tuottoasi, kiitos paremman relevanssin. 

 
omnichannel

Saumaton asiakaskokemus: mitä enemmän laitteita, sitä enemmän odotuksia

Tämä otsikko on asiakaskeskeisen markkinoinnin ruumiillistuma. Tätä nykyä asiakkaasi odottavat, yhä enenevissä määrin, sinun vastaavan heidän ailahteleviin ostotapoihinsa täydellisellä saumattomuudella ja suorastaan ennustamaan, mitä he nyt ja tulevaisuudessa haluavat.

Tästä johtuen asiakkaat odottavat saavansa eri kanavien ja laitteiden välisen täydellisen personoinnin.

Kuvittele, että olet keskellä työlästä muuttoa ja tarvitset uuden sohvan, joka sopii uuteen, entistä ehompaan olohuoneeseesi. Kun istahdat alas nauttimaan kupista kahvia, selailet kaikessa rauhassa erilaisia sohvia iPhoneltasi. Sohvia katsellessasi mieleesi tulee kysymyksiä tietystä tuotteesta ja päätät soittaa asiakaspalveluun. Seuraavaksi kävelet asioillasi ympäri kaupunkia ja saapuessasi kotiin avaat läppärisi. Alusta tunnistaa sinut automaattisesti ja suosittelee sohvia, joita olet hiljattain katsellut. Tämän lisäksi sähköpostit lukiessasi saat huomata vastaanottaneesi 10% alennuskoodin.

Kuulostaako tämä utopistisen sci-fi-elokuvan juonelta? Ehkä, vaikka tämä on tänä päivänä täysin mahdollista – mutta vain siinä tapauksessa, että toivotat Big Datan tarjoamat mahdollisuudet tervetulleiksi.

Saumaton kokemus = win-win -tilanne

Asiakkaiden kosketuspisteiden ja eri alustojen täysi yhtenäistäminen saattaa vaikuttaa työläältä (ja sitä se onkin). Tästä huolimatta siitä on hyötyä sekä sinulle että yrityksellesi. Saatu hyöty on suoraan verrannollinen sen energian määrään, jonka aiot tähän panostaa.

Monikanavaisen strategian avulla vastaanottamasi data tulee avaamaan uusia, potentiaalisia ovia parempaan markkinointiin, ja tulet saamaan parempia asiakaskäsityksiä sekä kehittämään personoinnin tasoa. Loppujen lopuksi tottahan on, että mitä enemmän sinulla on dataa, sitä paremmaksi asiakaskokemukset muuttuvat. Ja mitä parempi asiakaskokemus on, sitä enemmän tuottosi kasvaa!

Oletko valmis kehittämään asiakasprofiilejasi? Tai ehkä vain uteliaisuutesi heräsi? Ota yhteyttä niin jutellaan.