Kolme B2B-automaatioketjua, jotka tuottavat runsaasti arvoa liiketoiminnalle

Kirjoittanut Olga Dufvenberg

2019-09-19

B2B-yritykselle suunniteltu markkinoinnin automaatio voi sujuvoittaa myyntiprosessia sekä karsia manuaalisia ja aikaa vieviä markkinointitoimia. Kokosimme kolme helppoa automaatioketjua, joiden avulla pääset alkuun simppelillä mutta tehokkaalla tavalla. 

Nainen lukee tietokoneelta blogipostausta kolmesta B2B-automaatioketjuista.


Tiesitkö, että 32 prosenttia yrityksistä kasvatti liikevaihtoaan vuoden kuluessa markkinoinnin automaation käyttöönotosta? Entäpä sitten ne yritykset, jotka ovat käyttäneet ratkaisua kahden vuoden ajan? Lukema on jopa 40 prosenttia.

Markkinoinnin automaation työkalu auttaa yritystäsi luomaan personoitua sisältöä, tarkentamaan kohdennusta ja säästämään kallisarvoista aikaa. Lisäksi voit johdatella asiakkaitasi seuraavaa konversiota kohti yleisöstä saadun dynaamisen ja reaaliaikaisen datan avulla. 

Markkinoinnin automaatio B2B:n näkökulmasta

Keskitymme tässä artikkelissa tarkastelemaan markkinoinnin automaation mahdollisuuksia B2B-yrityksen näkökulmasta. Jotta kohdeyleisö saataisiin sitoutettua, on tärkeää keskittyä heidän arvoihinsa ja tarjota heille tietoa, joka on kustomoitu juuri heidän tarpeisiinsa. Tällä tavalla liidejä voidaan generoida ja nurturoida myyntisuppilon läpi. 

Ensiaskeleiden ottaminen on kuitenkin helpommin sanottu kuin tehty. Siksi olemme koonneet kolme helppoa B2B-automaatioketjua, joiden avulla voit lähettää asiakassuhteita rakentavaa ja syventävää sisältöä.

Kuvituskuva ystävistä.

Ensivaikutelma on kaikki kaikessa – tervetuloflow asiakkaille

Mikäpä olisikaan parempi tapa laittaa (toivottavasti vahva ja pitkäaikainen) suhde alulle kuin lämmin tervetulotoivotus? Tervetuloflow asiakkaille on sinun tilaisuutesi antaa yrityksestäsi lähtemätön ensivaikutelma tekemällä ensimmäinen ja aito aloite asiakkaan suuntaan.  

Asiakas on juuri tehnyt ensimmäisen ostonsa, ja nyt on sinun vuorosi tehdä peliliike. Ennen käytännön toimiin siirtymistä on kuitenkin luotava selkeä strategia: Mikä viestisi tarkoitus on? Entä mitä haluat edistää? Ehkäpä haluat tarjota tietoa yrityksestäsi, saada lisää seuraajia sosiaalisessa mediassa tai enemmän uutiskirjeen tilaajia? 

Kun strategia on selvä, asiakkaille suunnattu tervetuloflow:

  • antaa sinulle ja kävijöille tilaisuuden tutustua toisiinne
  • vie asiakassuhteen uudelle tasolle – tästä lähtien välillänne on dialogi
  • antaa hyvän ensivaikutelman, mikä luo yrityksestäsi luotettavan kuvan.

Kuvituskuva ihmisistä lentokoneessa.


On kuitenkin syytä muistaa, että tervetuloviesti on ainutkertainen mahdollisuus luoda ensimmäinen side asiakkaaseen. Varmista siis, ettet pilaa mahdollisuuksiasi olemalla liian myyntikeskeinen – tämän seurauksena asiakas saattaa viheltää pelin poikki heti alkuunsa. 

Tieto on valtaa – perehdytysketju

Asiakkaiden perehdyttäminen saa liiketoimintasi takuulla rullaamaan. Perehdytysketju antaa hyvän mahdollisuuden tarjota asiakkaille syvällistä tietoa omasta yrityksestä. Tämä tapahtuu yksinkertaisesti jakamalla sisältöä, joka sopii heidän vaatimuksiinsa, odotuksiinsa ja tarpeisiinsa. 

Kuvittele, että luot automaatioketjun, joka toimii seurantaviestinä asiakkaan tehtyä ensimmäisen ostoksensa verkkosivuillasi. Tässä vaiheessa sinulla on jonkinlainen käsitys siitä, millaisista tuotteista kyseinen henkilö saattaa olla kiinnostunut, ja siksi sinun tulisi myös toimia tämän tiedon pohjalta. 

Jotta perehdytyskokemus olisi innostava, sinun tulisi:

  • tunnistaa asiakkaan käyttäytyminen ja kustomoida sisältö vastaamaan ostettua tuotettua
  • sitouttaa asiakkaat lähettämällä heille ostetun tuotteen käyttöön liittyviä ohjeita
  • kutsua asiakas perehdytysistuntoon.

Ryhmä ystäviä nauramassa ja juhlimassa.


Tämän yksinkertaisen ketjun avulla ensiostajista voidaan tehdä nopeasti mahdollisia vakiasiakkaita – tarjoamalla heille relevanttia sisältöä oikeaan aikaan. Jos lähetetty sisältö on vääränlaista, asiakkaat luultavasti ostavat tuotteensa jatkossa muualta. 

Juhlista merkkipäiviä aikaperusteisilla ketjuilla

Vuosipäiviin, syntymäpäiviin ja muihin tiettyinä päivinä tapahtuviin tilaisuuksiin on helppo soveltaa aikaperusteisia ketjuja. Tämä on loistotapa sitouttaa asiakkaita vuoden ympäri ja vahvistaa samalla asiakassuhdetta entisestään. 

Kun luot tämänkaltaisia ketjuja, sinun ei tarvitse enää huolehtia uuden laadukkaan sisällön laatimisesta joka ikinen kerta, kun jollain on vaikkapa vuosipäivä. Automaatioketju minimoi manuaalisen työkuorman ja säästää runsaasti kallisarvoista aikaa, jonka voi käyttää muihin manuaalisiin työtehtäviin.

Hyödyntääksesi viestiesi ajoitusta voit sisällyttää niihin yhteenvedon siitä, mitä uutta yrityksessäsi on tapahtunut, sekä tiedottaa tulevasta! 

Ole kuitenkin varovainen ilmaisutavan suhteen – jos edellisestä viestistäsi on kulunut pitkä aika, et voi tietää, mitä välissä on ehtinyt tapahtua. Esimerkiksi sellaisen yrityksen vuosipäivän juhlistaminen, joka on mennyt taannoin konkurssiin, ei ole välttämättä paras mahdollinen lähestymistapa...

Automaatioketjut saavat liiketoimintasi rullaamaan

Kuvittele mielessäsi toimistopäivä ilman lukuisia toistuvia ja manuaalisia työtehtäviä. Tämä vapauttaisi runsaasti kallisarvoista aikaa, jonka voisi käyttää huolellisen strategian luomiseen. Automaatio auttaa sujuvoittamaan monimutkaisia markkinoinnin prosesseja myynnin ja markkinoinnin välillä sekä personoimaan viestit yleisölle sopiviksi.

Eikö tämä kuulostakin liian hyvältä jätettäväksi väliin? Mitä siis vielä odotat – laitetaan markkinoinnin automaation rattaasi pyörimään nyt!

Haluatko päästä alkuun automaatioketjujen kanssa? Tutustu markkinoinnin automaation työkaluumme täällä!