Kuinka markkinoinnin automaatio auttaa verkkokauppoja menestymään?

Kirjoittanut Emil Eriksson

2017-05-23

Markkinoinnin automaatio on loistava ratkaisu sekä yritykselle että markkinoijalle. Sen avulla voit virtaviivaistaa ja automatisoida osan päivittäisistä markkinointitehtävistäsi ja ennen kaikkea se auttaa parantamaan asiakkaidesi kokemuksia – ja sen seurauksena myös tuottoasi.

Haluatko tietää, kuinka markkinoinnin automaatio sysää verkkokauppasi kohti menestystä? Kerromme, miten tämä tapahtuu!


Kiireinen päivä? Tässä lyhyesti jutun pääpointit:
 
  • Markkinoinnin automaatio virtaviivaistaa tietyt markkinoinnin toiminnot, vapauttaa kallisarvoista aikaa sekä kasvattaa tuottoa
  • Loistavat myyntitulokset ovat kiinni asiakaskokemuksesta
  • Verkkokäyttäytymisen mukaan triggeröidyt sähköpostit luovat oikea-aikaista relevanssia...
  • … ja personointi puolestaan kyvyn ymmärtää asiakasta henkilökohtaisella tasolla... 
  • … mikä nostaa yrityksen tuoton väistämättä uusiin lukemiin!
     

Miksi asiakaskokemuksen tulisi olla ykkösprioriteetti?

Jokaisen yrityksen päätavoite on tietysti tehdä parempaa tulosta. Tästä faktasta ei pääse yli eikä ympäri. Ja mikäli sinunkin liiketoimintasi pelaa verkkokaupan hyvin kilpaillulla kentällä, sekä joukosta erottautuminen että hyvien suhteiden ylläpitäminen sidosryhmiisi on ensiarvoisen tärkeää. Avain tulosten saavuttamiseen on yksinkertaisesti asiakaskokemusten parantamisessa.

Ne yritykset, jotka menestyvät parhaiten markkinoinnin automaation toteutuksessa ovat itse asiassa juurikin niitä yrityksiä, jotka keskittyvät parantamaan asiakaskokemusta. Mikäli päätavoitteesi on ymmärtää asiakkaidesi toiveita ja tarpeita, asiakkaistasi tulee varmemmin lojaaleja brändisi kannattajia, jotka edistävät ja kasvattavat liiketoimintaasi uusiin korkeuksiin!

Markkinoinnin automaation avulla pääset näkemään, mikä kampanja tai markkinointitoimenpide vaikuttaa yrityksen myyntiin eniten. Ja mikäli et osu asiakaskokemuksen määrittelemisessä heti ensi kerralla oikeaan, voit hienosäätää asiakaskokemusta saadaksesi myyntisi kasvuun.

Kuinka markkinoinnin automaatio vaikuttaa asiakkaaseen?

Käyttäytymistietoa ja muuta olemassa olevaa tietoa hyödyntäen, voit markkinoinnin automaatiolla lähettää personoidun, relevantin ja oikea-aikaisen sisällön vastaanottajalle. Saat asiakkaasi alitajuisesti tuntemaan, että ymmärrät häntä, hänen tarpeitaan sekä sitä, missä kohtaa myyntiputkea hän milloinkin sijaitsee.

Laadukkaiden tilastojen ja datan avulla pääset optimoimaan henkilökohtaisen asiakaskokemuksen halutulla sisällöllä ja kanavalla. Tämä paikantaa asiakkaalle tärkeät mieltymykset, mikä puolestaan kasvattaa tuottoasi.

 

Verkkokäyttäytymiseen pohjautuvat sähköpostit tarjoavat tehokkuutta

Varmasti jokainen meistä on hyvillään vastaanottaessaan henkilökohtaisesti osoitetun viestin, jonka sisältö on itselle relevanttia ja kiinnostavaa. Verkkokäyttäytymisen pohjalta triggeröity sähköposti on tehokas työkalu markkinoijan työkalupakissa. Työkalu, joka työntää ja ruokkii liidejä kohti asiakkuutta.

Kun henkilö klikkaa mainostasi tai lataa tietoja tuotteistasi tai palveluistasi, sinun tulisi vastata tähän reaktioon mainostamalla samaiselle henkilölle muitakin tuotteitasi. Minimaalisella vaivannäöllä potentiaalisista asiakkaista tulee maksavia asiakkaitasi samalla, kun nykyiset asiakkaasi tekevät lisäostoksia.

Otetaanpa yksi esimerkki: jos haluat järjestää alennusmyynnin lähitulevaisuudessa, fiksuinta on lähestyä sähköpostitse niitä asiakkaita, jotka ovat hiljattain tehneet ostoksia sivuillasi. On todennäköistä, että juuri nämä asiakkaat pitävät kyseistä alennusmyyntiä juuri heidän tarpeisiinsa sopivana. Lopputuloksena on se, että asiakas tuntee, että kampanja on sopiva ja ikään kuin hänelle räätälöity. Ja tämähän on luonnollisesti ainoastaan positiivinen asia!

Personointi hioo asiakaskokemuksen huippuunsa

Markkinoinnin automaatio auttaa oivallisen asiakaskokemuksen luomisessa ja viilaamisessa. Kun saat luotua eri ostajapersoonia, pystyt personoimaan ja räätälöimään asiakaskokemuksen lukuisia eri kanavia apunasi käyttäen.

Jos vastaanotat sähköpostin, joka perustuu edelliseen yhteydenottoon tai yritystä kohtaan ilmaistuun kiinnostukseen, mahdollisuudet kauppojen syntyyn kasvavat huomattavasti. Tässä piilee se personoinnin voima, jonka markkinoinnin automaatio mahdollistaa.

Toki edelleen on olemassa myös ei-personoituja sähköpostiviestejä, jotka lähetetään vastaanottajilleen täysin umpimähkään. Niin sinä kuin minäkin olemme vastaanottaneet näitä yleispäteviä meilejä, jotka kehottavat ostamaan tuotteita tai hyväksymään diilin ja jotka eivät itse asiassa kiinnosta meitä asiakkaina pätkän vertaa. Ovat tällaiset sähköpostit tehokkaita? Ehkä tietyssä määrin, mutta hyvin monesti nämä lähestymiset koetaan merkityksettömänä spämminä, ja niiden tie päätyy hyvin vikkelästi roskakoriin.

 

Pidä mielessä: asiakaskokemus ei lopu tehtyyn ostoon

Asiakkaasi vaalimisen ei tulisi loppua hänen tekemäänsä ostoon. Päinvastoin, mikäli loistavan asiakassuhteen säilyttäminen on sinulle tärkeää – ja näin toivottavasti onkin – on hyvin ratkaisevaa lähestyä asiakasta tehdyn oston jälkeen.

Tyypillistä perushöttöä sisältävän vahvistussähköpostin sijaan oston jälkeinen sähköpostiviesti on sinulle suuri mahdollisuus. Se on nimittäin tilaisuus, jonka avulla voit saada asiakkaasi tekemään hänelle itselleen relevantteja lisäostoja ilman, että hän kokisi tarjoustasi liian tyrkyttäväksi. Tämän seurauksena myyntisi kasvaa ja pääset tekemään entistäkin paremman tuloksen.

Markkinoinnin automaation vaikutus yrityksen tuottoon

Kuten jo aiemmin tuli ilmi, avain kasvaneeseen tuottoon on asiakaskokemuksessa. Verkkokauppa tarjoaa paljon loistavia mahdollisuuksia asiakkaan sitouttamiseen, ja markkinoinnin automaation avulla sinäkin voit päästä hyötymään tästä. 

Esimerkkinä kerrottakoon, että jos asiakas on hylännyt ostoskorinsa, pystyt saamaan tietoosi, milloin ostotapahtuma pysähtyi ja mitä kaikkea asiakas keräsi koriinsa. Markkinoinnin automaation avulla voit saada ostoksen kesken hylänneet asiakkaasi takaisin elvyttämällä heidän mielenkiintonsa tuotteitasi kohtaan. Kun otetaan huomioon, että jopa 75% asiakkaista suunnittelee sivuillesi palaamista ja ostonsa loppuun viemistä, markkinoinnin automaatio ja automatisoidut viestit kurkottavat suoraan kohti asiakasta – tarjoten täydellisen, ratkaisevan tönäisyn kauppojen loppuun viemiseksi.

Loppukaneettina voidaan todeta, että markkinoinnin automaatio tarjoaa lyömättömät mahdollisuudet verkkokaupan tuottavuuden lisäämiseen. Jos siis haluat nostaa yrityksesi asiakaskokemuksen uudelle tasolle lähettämällä personoituja sähköposteja juuri oikeaan aikaan, tuotot tulevat seuraamaan samaa tietä ylöspäin. Ajatella, tie menestykseen on omissa käsissäsi!