Kuusi yksinkertaista totuutta mobiilimarkkinoinnista

Kirjoittanut APSIS

2013-04-08

Nykyään puhutaan paljon mobiilivallankumouksesta ja siitä, millaisia muutoksia se tuo markkinoinnin parissa työskenteleville. Älypuhelinten määrä on kasvanut räjähdysmäisesti, ja yksi kolmesta uutiskirjeestä avataan mobiililaitteella.

Älypuhelimet toimittavat yhä enemmän kannettavan tietokoneen virkaa, ja se, minkä tänä päivänä miellämme sähköpostimarkkinoinniksi on suurten muutosten edessä. Esittelemme kuusi yksinkertaista asiaa, joita sinun markkinoijana kannattaa pohtia.

1. Älypuhelinta käytetään enemmän sähköpostin lukemiseen kuin soittamiseen.

Adoben vastikään suorittama tutkimus osoittaa, että mobiilikäyttäjät hyödyntävät älypuhelintaan mieluummin sähköpostin lukemiseen kuin soittamiseen. Myös omat tutkimuksemme kertovat samasta suuntauksesta: kuusi kymmenestä pohjoismaisista käyttäjistä lukee ja kirjoittaa sähköpostia älypuhelimen avulla. Lisäksi yksi kolmesta lähetetystä uutiskirjeestä avataan mobiililaitteella. Lopputulos? On aika kääntää katse tulevaisuuteen. Pian yli puolet vastaanottajistasi lukee uutiskirjeesi mobiililaitteella. Oletko valmis muutokseen?

6-ringerej.png

 

2. Yhä useampi uutiskirje luetaan älypuhelimella.

Tämä trendi on ollut selkeästi havaittavissa – yhä useampi avaa ja lukee uutiskirjeen mobiililaitteella. Mukavan ja miellyttävän lukuelämyksen tarjoaminen on täten entistä tärkeämmässä asemassa. Suorittamamme tutkimus sähköpostin käytöstä mobiililaitteilla antoi erittäin mielenkiintoisia tuloksia. Lähes kuusi kymmenestä lukee joko usein tai toisinaan sähköpostia mobiilaitteella aamulla heti herättyään. Vielä useampi lukee sähköpostinsa illalla ennen nukkumaanmenoa. Visuaaliseen suunnitteluun ja kirjeen asetteluun tulee siis kiinnittää entistä enemmän huomiota!

6-lassmartphone.png

 

3. Visuaalisella suunnittelulla on suuri merkitys käyttäjille.

Hyvin moni käyttäjistä suhtautuu ristiriitaisesti uutiskirjeiden asetteluun ja suunnitteluun. Yhdysvaltalaisen sähköpostipalvelun tarjoajan Blue Hornet & Forresterin teettämän tutkimuksen mukaan jopa 70 % poistaa uutiskirjeen välittömästi, mikäli ulkoasu on huonosti suunniteltu, ja noin 20 % harkitsee tilauksen lopettamista. Brändin mielikuvan mittaaminen on hankalaa, mutta tutkimukset osoittavat, että vastaanottajat suhtautuvat negatiivisesti yritykseen, joka lähettää epäolennaisia tai huonosti suunniteltuja sähköposteja. Positiivista on puolestaan se, että hyvin suunnitellut ja mielenkiintoista sisältöä tarjoavat uutiskirjeet parantavat mielikuvaa yrityksestä ja saavat aikaan erinomaisia tuloksia. Panosta siis osuvaan sisältöön ja ulkoasuun!

6bryrsig.png

 

4. Ennen lähettämistä mieti missä ja millä uutiskirjeesi luetaan.

Tiedätkö kuinka moni vastaanottajista avaa uutiskirjeesi älypuhelimella? Tilastojen tarkastaminen kannattaa, sillä hyvin todennäköisesti merkittävä osa vastaanottajistasi kuuluu mobiilikäyttäjiin. Muista ottaa selvää myös käyttöjärjestelmistä (Android, Apple, Windows Phone). Tutkimuksemme sähköpostin käytöstä mobiililaitteilla osoitti, että keskimäärin 35 % kaikista uutiskirjeistä avataan mobiililaitteella. Joillakin markkinoijilla tämä luku voi olla jopa 70 %. Tämä pitää ottaa huomioon kirjeen suunnittelussa ja rakentamisessa.

6var2.png

 

5. Tavoitteet suunnittelun perustana.

Onko tavoitteenasi brändin rakentaminen vai myynnin kasvattaminen? Tavoitteesi tulisi toimia suunnittelun perustana. On myös muistettava, että jotkut asiat toimivat paremmin mobiililaitteilla kuin toiset. Avain menestykseen piilee selkeässä ja johdonmukaisessa sisällössä. Miksi sähköpostia luetaan mobiililaitteilla? Tutkimuksemme mukaan 84 % vastaajista ilmoitti syyksi lisääntyneen tavoitettavuuden ja 87 % mahdollisuuden lukea ja kirjoittaa lyhyitä viestejä. Pohtimisen aihetta tuotti myös Adoben suorittama tutkimus: jopa 71 % vastaajista sanoi, että uutiskirjeen vastaanottaminen vaikutti ostopäätöksen tekoon. Vain ystäviltä saadut suositukset menivät tämän ohi (87 % vastaajista).


6uppna.png

 

6. Mobiilioptimointi ei aina riitä – tarjoa mobiilikäyttäjille jotain erityistä.

Responsiivinen suunnittelu sovittaa uutiskirjeen tai verkkosivun automaattisesti eri näytöille sopivaan muotoon. Vaikka tämä ratkaisu on hyvä, ei se välttämättä toimi älypuhelimilla. Joskus järkevämpää on rakentaa kaksi eri versiota samasta uutiskirjeestä, joista toinen soveltuu tietokoneen näytölle, ja toinen mobiililaitteen pienelle näytölle. Tietokoneelle rakennettu versio voi olla sisällöltään laajempi. Mobiiliversiossa kannattaa suosia yksinkertaista suunnittelua, jossa viesti on selkeä.

6eget.png

VINKKEJÄ MOBIILIOPTIMOINTIIN

  • Käytä suurinta mahdollisinta leveyttä (100 %) ja anna tekstin virrata. Tietokoneen näytölle sovitetut uutiskirjeet ovat leveydeltään yleensä 600 pikseliä, mikä ei sovellu mobiililaitteen pienelle näytölle.  Mobiilikäyttäjä joutuu selaamaan tekstiä näytöllä sivusuuntaan, mikä tekee lukemisesta hankalaa.
  • Iso kirjasinkoko helpottaa lukemista. Applen suositus mobiililaitteille on 17 – 22 pistettä.
  • Hyödynnä kuvia, numeroita ja lyhyttä tekstiä, jotta viestin pääsisältö tulee helposti esille. Kuvat näkyvät iPhonella yleensä automaattisesti, mutta jotkut käyttäjät estävät kuvien näkymisen. Pidä huolta, että viestin sisältö on selkeä ilman kuviakin. Vastaanottajat arvostavat pieniä, nopeasti latautuvia kuvia
  • Rakenna selkeitä linkkejä ja painikkeita. Hyödynnä erilaisia värejä erottamaan ne leipätekstistä. Näillä keinoilla linkkejä klikataan todennäköisesti useammin. Muista jättää riittävästi tilaa linkkien ympärille, jotta klikkaaminen on helppoa, eikä sormi eksy vahingossa väärään kohtaan.  

Kaksi tapaa hyödyntää APSIS Pron mobiiliominaisuutta

APSIS Pro sisältää kaksi eri tapaa ottaa huomioon mobiilikäyttäjät: Mobiiliotsikot ja Mobiilioptimoitu mallipohja.

mobilnotext.jpg

Mobiiliotsikot: toimintakehotus mobiilikäyttäjille

APSIS Pron ominaisuus antaa markkinoijalle mahdollisuuden luoda samasta uutiskirjeestä eri versioita.

Tietokoneella avattuna uutiskirjeestä avautuu “tavallinen” versio. Mobiililaitteella avattuna pelkästään mobiilikäyttäjille suunnattu versio, joka sisältää selkeän toimintakehotuksen.

Kätevä ominaisuus etenkin mobiilikäyttäjille suunnatussa kampanjassa, jossa tavoitteena on vastaanottajan välitön aktivointi.

Mobiilioptimoitu mallipohja

Mobiilioptimoitu mallipohja on palvelu, joka mukauttaa uutiskirjeen automaattisesti mobiililaitteelle sopivaan muotoon. Ominaisuus asettelee uutiskirjeen yhdeksi sarakkeeksi, mikä helpottaa lukemista pienellä näytöllä.

Erityisen hyödyllinen ominaisuus sähköpostimarkkinoijalle, jonka kohderyhmä koostuu enimmäkseen mobiilikäyttäjistä.  

Mobiilioptimoinnissa voidaan lisäksi hyödyntää sellaisia kirjasintyyppejä, joita ei ole ennen voitu käyttää verkkosivuja rakentaessa.