Lamborgini vai Volvo? Ota nämä asiat huomioon, kun valitset markkinoinnin automaatiojärjestelmää

Kirjoittanut APSIS

2018-07-23

Internetin ihmeellisessä maailmassa kuhistaan markkinoinnin automaation lyömättömistä eduista. Kaiken hehkutuksen keskellä markkinoijat ovat kuitenkin vaarassa häikäistyä liian kehittyneen järjestelmän loistosta – ja epäonnistua sen käyttöönotossa.


Kuinka siis löytää sinulle ja yrityksellesi sopiva järjestelmä vaihtoehtojen valtamerestä? Käymme kanssasi läpi 5 tekijää, jotka kannattaa ottaa huomioon markkinoinnin automaatiojärjestelmän valinnassa.

Päätä mitä haluat, ja mitä tarvitsee automatisoida

Olitpa sitten markkinoija pienessä firmassa tai isossa konsernissa, B2B, B2C, jotain näiden väliltä tai vaikkapa hyväntekeväisyysorganisaatio, arvostat takuulla optimointia ja automaatiota. Haluat tehokkaita automaatioketjuja, jotka ovat relevantteja samoin, kun haluat manuaalisen työmäärän vähenevän.

Saavuttaaksesi halutut tulokset sinun on kuitenkin selvitettävä, mitä pyrit automatisoimaan. Onko tavoitteena:

Potentiaalisten kipupisteiden lukumäärä voi olla suuri, joten pidä aivoriihi määrittääksesi ykkösprioriteettisi – minkä asioiden automatisoiminen tuo sinulle kaikista eniten hyötyä.

Nimeä tavoitteesi

Jotta sinusta voisi tulla todellinen markkinointiautomaation osaaja, sinun täytyy perustaa päätöksesi selkeän strategian ja tätäkin selkeämpien tavoitteiden pohjalle. Tutkaile liiketoimintastrategiaasi. Määrittele, mitä haluat saavuttaa. Päätä sitten, kuka on vastuussa strategiasta, datasta sekä sisällöstä, joka pyörittää automaation rattaita.


Muista: vaikka oikeanlainen markkinoinnin automaatiojärjestelmä nostaa ROI:tasi ja vähentää manuaalista työmäärää, menestys tulee lopulta niille ihmisille, jotka hallitsevat konetta – ei koneen hevosvoimille itselleen.

Tee katsaus resursseihisi

Ennen kuin lähdet etsimään täydellistä järjestelmää, sinun täytyy selvittää, mitä sinulla on jo valmiiksi ja miten se saattaa vaikuttaa toteutukseen. Lyhyesti: sinun täytyy kartoittaa resurssit, jotka sinulla on budjetin ja nykyisten tietorakenteiden rajoissa.

"Katso niitä rakenteita ja dataa, jotka sinulla on. Tee inventaario, mitä tarvitset ollaksesi kustannustehokas... Näin et tule ostaneeksi Lamborginia jos oikeasti tarvitset Volvon."

Onko sinulla ajatusvoimaa hevosvoimien takana?

Markkinoilla riittää valinnanvaraa. Kiiltävät, houkuttelevat ja monimutkaiset järjestelmät lupaavat tinkimätöntä menestystä. Autot eivät aja itsekseen (ainakaan vielä), joten on usein järkevää miettiä, kannattaako päätyä kalliiseen ja hienoon vaihtoehtoon, jota saattaa kestää vuosia oppia käyttämään vai päätyäkö mieluummin luotettavaan järkivalintaan.


Markkinoinnin automaatiojärjestelmä kyllä käynnistää digimarkkinoinnin moottorin, mutta tarvitset loistavia markkinoijia, datavelhoja ja selkeitä strategioita toimiaksesi suunnanantajana. Toisin sanoen: uusi ja kiiltävä järjestelmien Lamborghinisi ei pääse perille kohteeseen, ellei sinulla ole oikeita ihmisiä ohjaamassa sitä.

Tarvitsetko asiantuntija auttavaa kättä?

Ei ole väliä, työskenteletkö puhtaan datan vai luovan markkinoinnin parissa; auttava käsi on aina tarpeen, jotta järjestelmä saadaan käyttöön ja rullaamaan (ja kaasuttelemaan!). Tämän vuoksi sinun tulisi miettiä, minkä tason ammattitukea tarvitset. Kysy itseltäsi kysymyksiä, kuten:

  • Onko paikallinen tuki tärkeää?
  • Tarjoaako myyjä koulutusta järjestelmän käyttöönotossa?
  • Tarvitaanko langat tiukasti käsissään pitävää projektipäällikköä?
  • Edellytätkö ilmaista tukea?

>> Näin me hoidamme homman!

Lyhyesti…

Markkinoinnin automaatiojärjestelmän tulisi sopia tarpeisiisi, haluihisi ja toiveisiisi. Kun löydät sinulle täydellisen ratkaisun, markkinoinnin automaatio muuttuu rakettitieteestä käytännön todellisuudeksi.

Haluatko ottaa seuraavan askeleen automatisoidulla matkallasi? Nappaa kopio (tai kaksi!) markkinoinnin automaation käsikirjastamme B2B:lle tai B2C:lle!