Liidien luominen: takaisin bisneksen makuun (B2B)

Kirjoittanut APSIS

2018-08-17

Oletko taas palannut työpöydän ääreen hyvin ansaitun kesälomasi jälkeen? B2B-markkinoijasta raiteille paluu saattaa tuntua hieman raskaalta kesän jälkeen. Nettisivujen liikenne on vähentynyt, reagoinnit sosiaalisessa mediassa ovat olleet laskussa ja myyntitiimi suorastaan huutaa uusia liidejä.

Kuulostaako tutulta?

Vaikka kamppailisit päästäksesi pois lomamoodista, on aika palata sorvin ääreen liidien luomisen suhteen.

Autamme sinua matkallasi kohti menestyksekästä loppuvuotta paljastamalla muutaman hyödyllisen vinkin, joiden avulla sinusta voi tulla liidituotannon guru.

Ihmiset suunnittelemassa liidien luomisstrategiaa

Data ja automaatio toimivat aina perustana

Kesällä ihmiset löytävät aikaa lukemiselle. Siksi on todennäköistä, että potentiaaliset asiakkaasi hyödynsivät kesän hitaampaa työtempoa ja sivistivät itseään oppaillasi ja webinaareillasi.

Mikä tässä on parasta? Datan määrä, jonka olet pystynyt keräämään. Data on kaiken perusta menestyksekkäässä liidien hallinnassa. Tarvitset dataa tietääksesi tarkalleen, kuka on kohdeyleisösi. Näin voit tavoittaa juuri heidät. Tämä ei kuitenkaan lopu tähän...

Liidien suhteen aika on oleellista. Ja sinulle aika on rahaa.

Mitä kauemmin sinulla kestää vastata yhteydenottopyyntöihin ja kontaktoida materiaalistasi kiinnostuneet ihmiset, sitä todennäköisemmin he unohtavat sinut. 

Jos siis haluat pysyä potentiaalisten asiakkaidesi mielessä ja raivata tiesi kohti menestyksekästä liidien hoitoprosessia, hyödynnä automaatiota, jotta voit tavoittaa kiinnostuneet henkilöt juuri oikeaan aikaan. Näin voit tavoittaa kesävierailijasi – ja muuttaa heidät liideiksi.

Vakinaista liidien pisteytys

Analysoidaksesi vasta luotujen kesäliidiesi (ja tulevaisuuden liidiesi) laatua, sinun pitää pystyä vastaamaan seuraavaan kysymykseen: kuinka erotat toisistaan markkinoinnin kvalifioimat liidit (MQL) ja myynnin kvalifioimat liidit (SQL)?

Ehkä tämä on sinulle yksinkertainen kysymys. Asia on kuitenkin merkittävä, koska se voi vaikuttaa liidien hoidon avulla kasvatettuihin myyntivoittoihin. Miksi? Koska sinun on määriteltävä liidien statusten välinen ero selvittääksesi henkilön alttius tietynlaiselle sisällölle ja viestinnälle.

Haluatko apua liidien pisteyttämisessä? Katso tämä postaus! 

Tehosta liidimagneettejasi

Vaikka olet onnistunut keräämään uutta ja arvokasta dataa kesän aikana, nyt on alkamassa kausi, jolloin yritykset etsivät uusia tuotteita tai palveluita uudistaakseen toimintojaan. Liidimagneetit voivat olla juurikin se kaipaamasi kikka, jolla voit tehdä loppuvuoden myynnistä parhaan ikinä.

Hevosenkenkä magneetti houkuttelee liidejä


Liidimagneetti on esimerkiksi varta vasten rakennettu laskeutumissivu, jonka avulla voit tehostaa:

  • uutiskirjetilaajien määrää
  • oppaan, käsikirjan tms. latauksia
  • webinar-katseluita

Kun olet onnistunut tuomaan sivuillesi liikennettä, sinun on kerättävä tietoa muuttaaksesi vierailijat liideiksi. Liidimagneetti on pohjimmiltaan kävijän ja brändin välistä arvon vaihtoa. Kun tarjoat kävijöillesi kullanarvoista sisältöä, he ovat halukkaampia jakamaan henkilökohtaisia tietojaan. Kyse on nimenomaan arvon vaihtokaupasta.

Luo kaikenkattavaa sisältöä

Jokainen markkinointisuppilon läpi otettu askel vie prospektia eteenpäin ja lähemmäs brändiä. Kuitenkin kun kyseessä on B2B, ostaminen ei aina tapahdu käden käänteessä.

Ostoprosessi sisältää sen sijaan paljon taustatutkimusta, jonka on läpäistävä monta päätöksenteon tasoa ennen lopullista ostopäätöstä. Tämä tarkoittaa sitä, että sinun täytyy öljytä rattaita sisällöllä, joka sekä herättää että edistää kiinnostusta.

Markkinointisuppilon päässä sisältösi täytyy nostaa kiinnostus huippuunsa ja vetää ihmisiä sivustollesi. Liidien hoitoprosessissa sinun on sukellettava käsillä olevan teeman (tai teemojen) pariin tarjotaksesi opettavaista sisältöä, joka asettaa sinut luotettavan ajatusjohtajan asemaan. 

Käytä siis aikaa sisältösi, kuten blogiartikkelien, oppaiden ja webinaarien läpikäymiseen ja tietoaukkojen metsästämiseen. Näin voit luoda hyvän sisältöstrategian, joka parantaa mahdollisuuksia siihen, että liidisi valuvat suppilon läpi.

Monikanavaisuus kunniaan

Ohi ovat ne ajat, jolloin asiakas käytti vain yhtä kanavaa brändiin tutustumiseen ja yhteydenottoon. Ihmiset ovat pikemminkin kanava-agnostikkoja. Tämä tarkoittaa, että yleensä ihmiset keräävät tietoa ja toimivat useilla kanavilla.

B2B-markkinoijille on tärkeää olla läsnä oikeilla kanavissa. Vaikka sähköposti on paras väline liidien luonnissa, sinun tulisi käyttää sopivia kanavia laajentaaksesi kohdeyleisön tavoitettavuutta.

Yksi esimerkki on liidimagneettiesi mainostaminen sosiaalisessa mediassa. Tämä lisää tietoisuuden tasoa ja sivustosi liikennettä. Perimmäinen syy on kuitenkin se, että asiakkaat ovat vuorovaikutuksessa yritysten kanssa. 

Kävimme juuri läpi viisi tärkeää strategiaa uusien liidien houkuttelemiseksi. Haluatko laajentaa horisonttiasi vielä laajemmalle?

Laajenna osaamistasi webinaarien parissa.